• Braxan

    Kan man lära män ordning och reda??

    Jag har en stor ångest och frustration: Mannen jag lever med och har varit tillsammans med i snart 6 år och hans son på 12 år.

    Jag och sonen har aldrig haft en bra relation men nu har den blivit riktigt dålig. Han är hos oss varannan helg (torsdag-måndag) och jag får ångest varje gång han ska komma. Jag vill inte vara hemma och på helgerna så ligger jag så länge som möjligt och räknar antal timmar innan det är läggdags igen ?10 timmar idag??

    Pappan tycker såklart att det är jag som inte kan bete mig vuxet med sonen och jag är den enda som har problem med honom. Pappan är sträng med honom men inte på sånt som att plocka undan efter sig eller hålla ordning. Det här gör mig GALEN.

    Sonen använder glas som engångs och sätter det på bänken. Om han lagat sig någon mat själv (nudlar, gröt) så hamnar allt i slasken eller kvar på bänken. Ibland har vi inga rena glas, allt står på bänk och bord, men diskmaskinen den är nästan tom.

    Jag har sagt till om det här sååå många gånger nu och jag vet inte vad jag ska göra. Eller nu överväger jag att lämna dem båda. Antingen så lever jag själv eller så kanske jag hittar någon som också tycker att smöret har en egen plats i kylskåpet, att man sorterar in i diskmaskinen och man drar upp rullgardinen när man sovit klart. Det här är detaljer för mina, de kan inte bry sig mindre om det och för mig blir det kaos.

    Jag brukar säga till mina närmsta vänner att han är det största preventivmedlet som finns. Och nej, har inga egna barn och vill inte ha heller.

    Är det möjligt att få dem att förstå? Att ha ordning? Eller ska jag bara dra?

  • Svar på tråden Kan man lära män ordning och reda??
  • cosinus

    Du hade iaf inte lyckats lära mig det och jag är kvinna :) ett barn som inte är van vid att behöva hålla den typen av ordning lär heller inte lära sig det på 4 dagar varannan vecka.

    Din man tycker bevisligen inte heller det är dödsviktigt och inte jag heller.

    Men man kanske kan gå en bit var. Glasen kan man t ex lösa genom att ge barnet en klädnypa att sätta på sitt glas och så får han en plats på diskbänken att ställa det och så kan han återanvända det varje gång han dricker vatten under en dag. Mindre disk går åt, mindre glas på bänken och chansen att det finns rena glas ökar markant.

    Tror det är relativt få 12-åringar som är några under av kökspedanter faktiskt.

  • Kusinen

    Är det barnen som du vill ska förstå eller attdin man tar undan efter sonen?

    Om det handlar om sonen: De flesta 12åringar behöver man tjata på. Få städar undan efter sig av sig själva. Har man barn i den ålder och lite äldre får man räkna med att vara väldigt aktiv som förälder.

    Menar du mannen: sköter han inte detta allstÅ Tjatar på sonen och plockar undan till slut om sonen inte gör det? Naturligtvis bör den vuxne klara detta. Har du frågat varför han inte gör detta? Rimligtvis kan han om han vill och förstår också vad du säger frågan är om han vill samma som du?

  • Mortiscia80

    Fortsätt påminna honom, han är bara 12 år. Att leva ensam kan nog vara en bra lösning för dig, du verkar ha stort behov av en viss ordning.

  • felix le chat

    Herregud, något så självklart som att smöret har sin givna och egna plats i kylen
    är inget man skall behöva tjata om. Det skall bara sitta i ryggraden.

  • mammabitch

    Om det där är största problemet med pojken verkar det ju inte som någon katastrof...
    Visst skulle han behöva lära sig lite ordning och reda, men vad är det som säger att du är måttstocken på hur det ska vara i ert gemensamma hem?

  • Themis

    Jag använde själv säkert sex glas om dagen i den åldern, jag tänkte inte alls på att det var mycket och vi hade inte ens diskmaskin.

    Med sonen så löste vi det med att han fick lite höjd månadspeng och som ständig uppgift att tömma diskmaskinen från att han var 13. Om han inte tömde i tid så man kunde ställa in det smutsiga som kom efter så fick han också ställa in det.

    Ja jädrar vad ordning det blev! Vi vuxna fick öronen fulla om vi inte satte tallrikarna av samma sort på samma ställe och bestick på rätt ställen i liggande bestickfacket så att det gick fort för honom att tömma.

    Och där började väl förståelsen för behov av ordning, för att tråkiga saker ska gå fortare så att man får tid över. Flört


    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • RockF

    Själv är jag mindre ordningsam än mitt ex. hon vara pedant. Nu när jag bor själv så sköter jag köket med bravur, men ibland får grejerna stå och det gör mig inget.

    Har inte dragit upp rullgardinen på ett år, när jag vaknar så går jag direkt ut ur sovrummet och har inget behov av att dra upp den. På sommarhalvåret så blir det ju också svalare inne om rullgardinen är nere.

    Så om det är så viktigt för dig med ordning så bör du lämna, dom kommer inte ändra sig.

Svar på tråden Kan man lära män ordning och reda??