• Citronsaft

Umgås med ex för barns skull

Självklart är det okej. Speciellt eftersom hon inte döljer något och du blivit medbjuden. Om du inte tål det välj en tjej utan barn.

• Citronsaft
    Tom Araya skrev 2021-08-09 20:21:08 följande:

Att vara vänner som ex är inte samma sak som att TS's exempel på umgänge är normalt.

Om det är normalt kan ju knappast du bestämma. Det får ju berörda föräldrar bestämma. Dom känner sina barn bäst och vet vad dom behöver.
  • Citronsaft
    Tom Araya skrev 2021-08-10 18:52:07 följande:

Du läste och förstod alltså inte det inlägg du svarade på!?Jag avser alltså inte det faktum att de är vänner, har god kontakt mm som föräldrar när jag ifrågasätter om detta är normalt.

Utan vad jag här ifrågasätter och tvekar till är normalt är hur umgänget ser ut; där sambon byts ut mot exet när det ska göras saker med barnen, övernattningar ihop e.t.c.

Byts ut?

Han har ju blivit medbjuden! Självklart vill ju barnen och barnens mamma att deras pappa ska vara med på det än hennes sambo. Sambon kan aldrig ersätta en förälder och åter igen. Han har blivit medbjuden.
  • Citronsaft
    Tom Araya skrev 2021-08-11 11:45:56 följande:

Är det kriterierna för vad som är normalt?

Det är vad som är normalt för den familjen. Punkt slut.
  • Citronsaft
    Anonym (Anonym) skrev 2021-08-11 11:23:56 följande:

Lustigt det här. Ni som tycker att det är ett helt normalt/vanligt förhållande att sambon och mamman till sitt barn tillbringar en massa tid tillsammans med sina ex som hon i sin tur har barn med och t.o.m. ligger över hos. Har ni det så själva eller tycker ni att det upplägget känns bra för er nuvarande relation? Att ni t.ex. t.o.m. spenderar natten tillsammans med exet? "Jag sov i barnets rum". Jojo.

Inte så att man sår ett tvivel på något sätt?

Nä man ska lita på?

Har inte själv någon erfarenhet på vad som är normalt eller onormalt i detta, men är inte VV det normala?

Att en bra relation mellan föräldrarna är bra och viktigt finns ingen tvekan om, men innefattar det denna typ av umgänge?

Det normala är att jag gör det som är bäst för mina barn i samråd med deras andra vårdnadshavare. Vad som anses normalt utav samhället är totalt oviktigt eftersom barn är egna individer där alla har olika behov. Varannan vecka har ju absolut inget med detta att göra. Hur är det ens relevant? Man kan ha det upplägget eller annat men det påverkar ju inte att man hittar på saker tsm ändå.

Det är min skyldighet att se till att välja en ny partner med omsorg. En kvinna eller man som är så pass mogna och säkra i sig själv att dom kan hantera och acceptera mig och mitt liv. Mina barn kommer först och sen partners och så kommer det alltid vara. Det är det man får från start. Deras pappa kan ingen ersätta. Vi kommer ha ett band resten av vårt liv. Är man så pass omogen att man börjar tvivla för att jag sover över med mitt barn i deras andra hem så är man inte redo för ett förhållande med en kvinna + 2 barn som i detta fall.

Ja den kan innefatta denna typ av umgänge och det finns absoluta inget fel i det. Inte heller är det förvirrande för barnen utan har dom frågor så svarar man såklart på det på åldersnivå. Sålänge barnen är nöjda med det så är det bara till deras fördel. Det betyder inte per automatik att det kommer vara så föralltid men det finns vissa åldrar där vissa barn behöver det. Ibland mer ibland midnre. Som sagt klarar man inte av det så välj en partner utan barn.
  • Citronsaft
    Anonym (XXX) skrev 2021-08-11 13:29:05 följande:

Fast det är ju inte bara vad barnen "behöver" som gäller här. Om barnen hade varit så viktiga för TS' sambo, så hade hon inte behövt skaffa fler män. Eller fler barn, för den delen. Och strula till sitt liv ännu mera.

Men som sagt: den senaste mannen måste inte acceptera de umgängesformer som gällde innan han och hon bildade en familj med varandra. Det är olika hur mycket man kan acceptera.

Min exman och jag och våra två barn umgicks mycket, vi fyra, när barnen var yngre. Vi firade jul tillsammans, åkte till Skara sommarland och övernattade i en stuga där, åkte även på en resa till London. Min exman hade under denna tid några olika kvinnor, och när han hade en kvinna som inte var OK med vår nära relation, så fick den stå tillbaka. Det var inte tu tal om annat. Men visst var det lättare, i de lugna mellanperioderna med accepterande kvinnor - eller helst ingen kvinna! :)

Fast TS visste ju om detta. Att det är såhär tjejen vill ha det. Så han har själv tagit det valet att stanna med en sådan tjej. Det finns tjejer utan barn som sagt.
  • Citronsaft
    Ess skrev 2021-08-11 12:46:05 följande:

Jag anser att ska man sova över och umgås sk för barnens skull, då ska man hålla sig singel. Det har varken med omognad eller svartsjuka att göra, utan att man ska prioritera att göra saker där partnern är med, vill man inte prioritera sin partner då ska man leva själv.

Jo det har det. Det är bara svartsjuka och omogna människor som inte kan se till barnens bästa. En vuxen människa som är avis på BARN. Usch så oattraktivt.

Man prioriterar sina barn SEN sin partner. Borde vara självklart för alla föräldrar. Han har dessutom bilvit erbjuden att hänga på. Vill han inte får han stanna hemma. Umgänge med sina riktiga föräldrar kommer alltid på första plats.
  • Citronsaft
    Anonym (XXX) skrev 2021-08-11 13:29:05 följande:

Fast det är ju inte bara vad barnen "behöver" som gäller här. Om barnen hade varit så viktiga för TS' sambo, så hade hon inte behövt skaffa fler män. Eller fler barn, för den delen. Och strula till sitt liv ännu mera.

Men som sagt: den senaste mannen måste inte acceptera de umgängesformer som gällde innan han och hon bildade en familj med varandra. Det är olika hur mycket man kan acceptera.

Min exman och jag och våra två barn umgicks mycket, vi fyra, när barnen var yngre. Vi firade jul tillsammans, åkte till Skara sommarland och övernattade i en stuga där, åkte även på en resa till London. Min exman hade under denna tid några olika kvinnor, och när han hade en kvinna som inte var OK med vår nära relation, så fick den stå tillbaka. Det var inte tu tal om annat. Men visst var det lättare, i de lugna mellanperioderna med accepterande kvinnor - eller helst ingen kvinna! :)

Strula till sitt liv? Det är ju TS som har problem. Tjejen, barnen och barnens pappor är ju uppenbarligen nöjda med sin situation.

Tror knappast TS blev våldtagen och tvingad till att göra henne på smällen. Han kunde valt en tjej utan barn. Så snarare han som strulat till SITT liv.
  • Citronsaft
    Anonym (Anonym) skrev 2021-08-11 17:06:09 följande:

Men nu är han ju också far till deras barn???

Man kan ju vara singel eller lämna även om man har barn. Hur är det relevant? Är man inte nöjd med sitt förhållande så är man inte. Framförallt borde han ju tänkt på det innan han skaffa barn.
  • Citronsaft
    Ess skrev 2021-08-11 19:07:41 följande:

Hans sambo borde va singel eftersom hon uppenbart inte värnar om sin familj

Hans sambo borde snarare få medalj för att hon tänker på sina barns bästa istället för en förvuxen mans sårade ego.
Svar på tråden Umgås med ex för barns skull