• Anonym (bra)

Umgås med ex för barns skull

Anonym (Nja du) skrev 2021-08-12 10:21:12 följande:
    Måste det betyda att man är osäker och omogen om man har problem med det? Det tar bort tid från nya familjen och det skapas en känsla att före detta familjer lever kvar på något sätt, att man inte har gått vidare.
    Förresten, att det tar bort tid från den nya familjen. Tänker du så med all tid man lägger på barnen från tidigare eller är går det liksom mer tid bort om även exet skulle vara med? TS har ju i det här fallet blivit medbjuden. Men även annars måste ju en förälder kunna lägga tid på sina barn utan att det ska ses som stöld av tid från familjen. Man går ju inte vidare från sina barn?

Även i kärnfamiljen är väl föräldrar ensamma med sina barn ibland eller umgås med bara ett av flera barn då och då. Ä det också något som tar tid från familjen och ska stävjas? 
  • Anonym (bra)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-08-12 10:46:06 följande:
    Detta är en helt annan diskussion.
    Anonym (bra) skrev 2021-08-12 07:31:40 följande:
    Hennes barn är ju hennes familj. Banden till barnen är för hela livet, partners kan komma och gå men barnen är familj alltid. Sen är det inte alls omöjligt för de flesta att kombinera relationerna med barnen med relationen med en ny partner. Men det kräver ju att partner är mogen nog att hantera att vara en av flera som en person har i sitt liv och inte kräva att allt annat än partnern läggs åt sidan.

En person som kräver att komma först i alla lägen för sin partner är egentligen inte mogen att vara i en relation och en vuxen person som försöker sätta käppar i hjulet mellan en förälder och hennes barn är så osympatiskt och narcissistiskt. 
    Bekräftar bara att du/ni ser pappan bara som ett utbytbart bihang. Familjen innefattar dig och barnen??
    I realiteten är så är ju en partner utbytbar. Det syns ju i skilsmässostatistik om inte annat. 

Jag innefattar många i begreppet familj, men mina barn är ju ett speciellt band som jag hoppas aldrig kommer att brytas, min partner är viktig, men det räcker ju att han inte vill leva med mig mer för att vårt band ska brytas. Inget jag vill, men det är en realitet. Min man skulle inte se sig som ett bihang i mitt liv bara för att jag även har andra relationer som är viktiga för mig och det är väl kanske därför vi hållit ihop så länge. 
  • Anonym (bra)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-08-12 10:53:32 följande:
    Varför svävar du ut i en massa ickefrågor. Detta har ju inget med ts att göra. ts problem gäller att han kan känna obehagskänslor för hennes sätt att umgås med sina ex och fäder till sina övriga barn.
    Jag svära väl ut precis som jag vill i detta öppna forum på denna diskussionssida.
    Vad som är icke-frågor eller inte är inte din sak att avgöra.
    Läs inte om du inte vill, det står dig helt fritt. 
  • Anonym (bra)
    Anonym (bra) skrev 2021-08-12 10:57:11 följande:
    Jag svära väl ut precis som jag vill i detta öppna forum på denna diskussionssida.
    Vad som är icke-frågor eller inte är inte din sak att avgöra.
    Läs inte om du inte vill, det står dig helt fritt. 
    *svävar
  • Anonym (bra)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-08-12 11:34:20 följande:
    Om du inte också förstår skillnaden ur din partners perspektiv, eller är oförmögen att lyssna in din partner, utan bara kör ditt eget race, ska du inte leva i en relation.
    Alla partners har ju inte detta behov av att vara den enda prioriteten i sin partners liv. Alla partners ser ju inte allt umgänge med andra än de själva som att det tar tid från dem och familjen. Därav kan man ju vara både inkännande och förmögen att lyssna in sin partners behov och umgås med vänner, ex eller fan och hans moster om partnern inte ser det som ett problem. Om partnern däremot har problem så får man ta upp det till diskussion och eventuellt komma fram till en lösning som känns acceptabel för båda. 
  • Anonym (bra)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-08-12 11:02:07 följande:
    För att fortsätta ditt utsvävande. Brukar du diskutera mascara på budgetmötena på jobbet?
    Ja, kanske det. Är det ett problem för dig i så fall?
  • Anonym (bra)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-08-12 11:43:45 följande:
    Nej men kanske för alla andra i din närhet.
    Ja, kanske, men det behöver ju inte du bekymra dig om i så fall.
  • Anonym (bra)
    Ess skrev 2021-08-12 11:47:39 följande:
    När det tar över så är det tonårsfasoner. Jag skulle aldrig stannat kvar hos någon som sket i sin nuvarande familj. Ett ex är ett ex och den personen har blivit utbytt, varför umgås med någon man ändå inte såg som viktigare än att hen blev utbytt?
    Och det står dig helt fritt att välja hur DU gör i DITT liv. Men vad som tar över eller inte är en helt individuell syn på det och inget som måste avgöras utifrån ditt synsätt. 

Ett ex kan vara en livslång vän om man vill och tycker att det fungerar. Finns inget som säger att man inte kan vara värdefulla i varandras liv bara för att man inte har en kärleksrelation längre. Och har man barn ihop så måste man ha något slags relation, om den relationen är god och vänskaplig så desto bättre. 
  • Anonym (bra)
    Ess skrev 2021-08-12 15:57:41 följande:
    Finns det barn är viss kontakt tvunget, men efterhand som de växer fasas den kontakten ut för att sen brytas.
    Det måste viss upprepas i all oändlighet: DU kan göra så i DITT liv men det betyder inte att det är så det måste vara och är så för alla. Det är helt fritt för alla att själva bestämma hur mycket eller lite kontakt man skulle vilja ha med ett ex eller den andra föräldern till gemensamma barn efter en skilsmässa.

Har du generellt svårt att hålla isär dig själv och andra människor? 
  • Anonym (bra)
    Tom Araya skrev 2021-08-12 23:51:21 följande:
    Du får gärna närmare beskriva vad som är så bra för barnen...

-med att separerade föräldrar fortsätter att leka familj ihop och sova över hos varandra

istället för

-att föräldrarna har umgänge med barnen inom sina nya familjekonstellationer med ny partner?
    I de flesta fall föredrar nog barnen att umgås med sina föräldrar framför nya partners till föräldrarna. Därmed inte sagt att man aldrig gör nåt tillsammans i den nya familjekonstellationen, men för barnens del är nog föräldrarna alltid nummer ett framför nya partners.
Svar på tråden Umgås med ex för barns skull