• molly50

Lurad på ett tredje barn

Alessia skrev 2021-08-11 15:58:56 följande:

Du har varit "övertydlig" med att inte skaffa fler barn, skriver du. Men du har inte använt kondom - eller bättre - genomgått vasektomi för att säkerställa att du inte blir far till fler.Du har inte tagit något personligt ansvar alls. Du har överlåtit preventivtekniken på din fru och du har mage att gnälla nu. Skäms!

Jag håller med om att män som inte vill ha barn ska skydda sig med kondom eller sterilisera sig.
    Men i detta fallet så har ju kvinnan lurat honom och tagit ut spiralen när han litade fullt på att hon hade den kvar.
    Så om någon ska skämmas så är det väl hon?!
  • molly50
    fjanten skrev 2021-08-12 07:33:39 följande:
    Han ska göra det för risken finns att hennes preventivmedel inte fungerar, inte för att han inte litar på henne (vilket han, med facit i hand, inte borde ha gjort). Är en MAN helt säker på att han inte vill ha/ha fler barn - då måste han vara riktigt noggrann med var spermierna hamnar helt enkelt. En kvinna har ändå alternariv om en graviditet uppstår.

Återigen: Jag håller med om att frun gjort helt fel.
    Men om skyddet har fungerat hela tiden så finns det väl ingen anledning att anta att det plötsligt ska sluta fungera.
    En spiral fungerar ju inte som p-piller så att man kan bli gravid om man glömmer ett eller som en kondom som går sönder.
    Och att göra abort är heller inget alternativ för alla.
    Det är inget man gör hur lättvindigt som helst. Det är ju inte direkt som att nysa. 
    Dessutom verkar inte problemet här vara huruvida de skyddar sig eller inte utan bristen på kommunikation.
    Det hon har gjort är lika illa som om han hade steriliserat sig eller stuckit hål på kondomen utan att prata med henne om det innan.
    Man skäms för att vara kvinna när man får höra talas om något sån´t här.
  • molly50
    fjanten skrev 2021-08-12 07:35:18 följande:
    Och "meningen" med pekpinnar är att han kanske kan undvika barn 4 och 5 och 6 i framtiden (med samma eller ny partner) om han tar eget ansvar. Samt att det kanske ger någon annan karl en tankeställare.

Om han skulle träffa en ny partner eller ha ett ONS så kan jag hålla med om att han ska skydda sig.
    Men stannar han hos sin nuvarande så kan jag inte hålla med.
    Har man levt tillsammans i många år så ska man kunna lita på varandra så pass mycket att man talar om ifall man vill sluta med skyddet eller byta metod.
    Om TS nu känner att han inte kan lita på frun (vilket i så fall är fullt förståeligt) så är det kanske bättre att han lämnar.

• molly50
    fjanten skrev 2021-08-12 13:16:41 följande:
    En spiral har aldrig 100 % skydd, så vill han vara helt säker på att inte råka få ett tredje barn behöver han ta ansvar för det. Även fast spiralen fungerat i flera år betyder inte det att den fortsatt gör det. Därför behöver män som inte vill ha barn skydda sig själva, för blir en kvinna gravid har hon 100 % bestämmanderätt för vad som händer med graviditeten.

Ja, bristen på kommunikation är ett problem.

Ja, det är lika illa som att han skulle ha smusslat
    Men har man varit tillsammans i många år så ska man väl kunna lita på varandra så pass mycket att man inte ska behöva använda kondom om kvinnan använder skydd.
    Och hur skulle det kännas för kvinnan,tror du,om mannen helt plötsligt vill börja använda kondom?
    Det skulle ju kännas som att han inte litar på henne.
    Så skulle det i alla fall kännas för mig.
    Speciellt som mina skydd har funkat i alla år.
    Så jag kan inte se att TS har gjort något fel här,annat än att lita på sin fru.
    Vilket man bör kunna göra efter många år tillsammans.
  • molly50
    fjanten skrev 2021-08-12 13:16:41 följande:
    .
    molly50 skrev 2021-08-12 11:59:25 följande:

Om han skulle träffa en ny partner eller ha ett ONS så kan jag hålla med om att han ska skydda sig.

Men stannar han hos sin nuvarande så kan jag inte hålla med.

Har man levt tillsammans i många år så ska man kunna lita på varandra så pass mycket att man talar om ifall man vill sluta med skyddet eller byta metod.

Om TS nu känner att han inte kan lita på frun (vilket i så fall är fullt förståeligt) så är det kanske bättre att han lämnar.

Ja, då bör han också skydda sig. Jag tycker han bör göra det även om han stannar kvar. Ja, man bör kunna lita på varandra om man levt tillsammans i många år.
    Om han väljer att stanna kvar så är det kanske lika bra att han skyddar sig eller steriliserar sig.
    För den här kvinnan går uppenbarligen inte att lita på.
    Men det är sorgligt om det ska behöva vara så i ett långt förhållande.
Svar på tråden Lurad på ett tredje barn