• Anonym (Icke-rik)

Hur maximera tjänstepensionen?

Jag har från ett tidigare jobb en tjänstepension på nästan 1 mkr. Den ligger idag hos SPP så jag kan byta fonder där som jag vill. Jag försöker vara aktiv och byta fond när jag märker att nån börjar gå sämre. Vissa av mina fonder har höga avgifter men dom går också bra. 

Hade jag inte gått in och ändrat ofta hade jag mest troligt valt SPPs egna fonder för dom har lägst avgifter, men nu när jag är inne och kollar varje vecka och styr om rätt snabbt (kanske lite för snabbt ibland) om någon fond börjat dippa neråt så bryr jag mig mindre om avgiften. 

Vad anser ni andra om min taktik? Vilken taktik använder ni själva? Hur resonerar ni andra som är aktiva mellan att välja fonder med låga avgifter och fonder som kanske på kort sikt går bra? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-08-10 10:59
    Undrar även hur ni ser på att ha 1, 5 eller ex.vis 10 olika fonder? Är det bättre att satsa på väldigt få ifall man är aktiv tycker ni?

• Svar på tråden Hur maximera tjänstepensionen?
  • Anonym (F)

Som du redan är inne på, tjänstepensioner förvaltas och hanteras som vilka fonder som helst, även om utbudet inte är lika stort som vanlig fondhandel.

Du verkar ha en momentumstrategi och det kan ju fungera om man är aktiv.

Det enda som skiljer förvaltning av ?vanliga? fonder och tjänstepensionsfonder, enligt min åsikt, är riskbenägenheten i kombination med hur gammal man är. Samt, hur hela tjänstepensionen ser ut. Jag närmar mig 60 år och har en stor del förmånsbestämd baserad på slutlön (ITP2). Den är riskfri. Övrig tjänstepension har jag mix traditionell och fond. Sedan löneväxlar jag också och de pengarna, ca 500? är jag väldigt aktiv med. Likaså PPM.

Vill du diskutera tjänstepension och fonder finns facebookgruppen ?Premiepension och tjänstepension? och ?Pensionsguiden -tips, tricks och frågor?. Där dyker allt möjligt upp, högt som lågt.

• Anonym (F)

Kom på en grej till :)

Det finns en poäng i att ha flera tjänstepensioner och inte försöka slå ihop dem (om man t ex byter jobb).

De olika pensionerna kan ha olika uttagstider och det gör att man kan pussla mer flexibelt när man börjar ta ut. T ex planerar jag att gå vid 62 men kan ta ut allmän pension först vid 64. Så det gäller att ha pengar fram till 64 men inte få för hög pension och statlig skatt längre fram. Så jag har 8 olika tjänstepensioner att pussla och rodda med. Det är inget besvär alls, det är bara kul :)

• Anotherone

Håller med om allt ovan!
    Är du aktiv och kör mycket momentum så behöver du inte sprida risk eller diversifiera på samma sätt som man annars säger, för du har koll. Däremot om det kommer en period där du inte har tid eller lust att vara lika engagerad så får du kanske ändra taktik och välja 4-5 fonder med olika inriktning för att sprida riskerna. En global, en Sverige, en tillväxt och kanske nån branschfond som du tror på.

Svar på tråden Hur maximera tjänstepensionen?