• Kitty32

    Hopbakslån med sambon

    Sambon har flertalet lån han tagit med dåliga avtal. Det som har förbrukats för dessa pengar är saker vi båda haft nytta av dock endast i hans namn. Det gör att han inte får ihop ett bra hopbaksslån. 

    Därför tänker vi nu ta ett tillsammans för att på så sätt spara 5000kr/mån. 

    Banken undrar dock på hemsidan vad pengarna ska användas till. Har dom koll på sådant? Jag tänker att ifall jag förklarar att lånet är för att låna ut sambons skulder så nekar dom lånet eftersom det låter som något dåligt? 

    Eller kan jag skriva att pengarna ska gå till en resa? Dom har väll ingen koll på vart pengarna egentligen går? Eller?

  • Svar på tråden Hopbakslån med sambon
  • me33

    Nuförtiden har de insyn på klienters bankkonton, där kan de se vad människor spenderar sina pengar på.

    Och jag råder er att vara ärliga och meddelar banken att ni ämnar lösa befintliga lån.

    När jag gick igenom såna här kredit-ansökningar förut så var de flesta oärliga i sina situationer(man vill inte säga hur illa det är) 

    Det slog oftast tillbaka på de själva.

  • me33

    Dock tycker jag att du ska tänka över situationen för att verkligen göra detta.

    Nu har du som du säger redan använt de pengar som han har lånat så det vore fel att lämna honom åt hans skuldfälla själv.

    Men samtidigt så bör ni sätta er ned och resonera över hur mycket pengar som du de facto har tagit del så att du inte tar på dig mer gemensamma skulder med honom än vad du rimligen borde göra. 

    Observera att tar ni ut gemensamt lånedokument om 300.000:- kommer det att ställas det kravet på dig med ända till den dagen att den sista kronan+räntan är återbetalad till banken, vi pratar om att 300.000:- kommer att kosta er ca nästan en halv miljon kronor.

    Kaffe

  • Räkan77

    Vad säger din sambo om dessa lån? Är det något han djupt ångrar och aldrig kommer att ta igen eller ser han inte problematiken? För mig skulle det vara avgörande för hur jag skulle agera.

    Om det finns risk att han kommer ta nya lån han inte har råd med skulle jag inte hjälpa till med nuvarande lån utan mer fundera på separat ekonomi.

  • SaraL77

    Ni verkar båda två vara urusla på att hushålla med ekonomin så jag råder er att inte låna något överhuvudtaget.

  • Guldnovan
    Guldnovan skrev 2021-08-12 09:23:40 följande:

    Ser det oxå som en risk du tar för egen del.


    Blir man inte godkänd själv så är det svårt att bli medlåntagare. Du riskerar själv att stå med allt och han har kommit undan. Jag har gjort det misstaget och står nu själv och betalar.
  • Finansen7

    Det som lånen gått till, är det redan konsumerat eller finns något av värde kvar?

    Ange att ni vill lösa andra lån med detta lån. Det är inget konstigt alls.

    Har du varit med och konsumerat på det som köpts för lånen? Är det så att ni borde tagit lånen ihop egentligen från början?

    Tänk på att banken kommer kräva dig på pengar om han helt plötsligt slutar betala (ja konstigare saker än så händer).

    Se också till att lära er av läxan. Dåliga krediter ska man undvika som pesten. Och försök betala av så fort som möjligt och skaffa en buffert istället. Det ger handlingsutrymme om en situation uppstår och gör att man sover bättre på nätterna.

  • Guldnovan
    Finansen7 skrev 2021-08-12 11:02:08 följande:

    Det som lånen gått till, är det redan konsumerat eller finns något av värde kvar?

    Ange att ni vill lösa andra lån med detta lån. Det är inget konstigt alls.

    Har du varit med och konsumerat på det som köpts för lånen? Är det så att ni borde tagit lånen ihop egentligen från början?

    Tänk på att banken kommer kräva dig på pengar om han helt plötsligt slutar betala (ja konstigare saker än så händer).

    Se också till att lära er av läxan. Dåliga krediter ska man undvika som pesten. Och försök betala av så fort som möjligt och skaffa en buffert istället. Det ger handlingsutrymme om en situation uppstår och gör att man sover bättre på nätterna.


    Precis. Ts löser hans problem men får egna. Han kan göra slut och är fri det som stod på honom..
Svar på tråden Hopbakslån med sambon