Anonym (Isa) skrev 2021-08-11 13:18:02 följande:
Nu var det nog inte dig jag syftade på.
Ts familj hade det ju inte gott ställt utan mer precis så de klarade sig om jag förstod det rätt. Hon kanske hade 5000 på kontot och noll problem, så blev katten sjuk.
Orimligt? Ändå händer det. Tro det eller ej, men det finns föräldrar som lever på marginalen. Vad ska de göra med barnen, adoptera bort dem för att någon månad kan oturen göra att de faller?
Alla får inte a-kassa, men även om, så vet vi ju väldigt lite om ts inkomster och utgifter och vad som faktiskt hänt. Det är ju inte bara veterinären utan något mer som hon, förståeligt nog, inte vill outa för främlingar.
Ts har ju knappast valt att inte ha mat till barnen.
Jag har varit i ts situation men har som tur var ett stabilt nätverk runt mig så barnen gick aldrig hungriga. Nu har jag en rejäl buffert. Men skulle jag bli arbetslös eller sjuk och det varade mer än ett år, så skulle jag nog få vända på kronorna tillslut.
Jag tror att många som är i TS sits, är människor som gör en del fel genom åren, rent ekonomiskt. Man väljer att inte vara med i a-kassa, man väljer att skaffa djur, man väljer att inte jobba heltid osv osv. Man ser inte den större bilden och inser inte att man måste ha livlinor. Många skulle må bra av att stresstesta sin ekonomi, då hade de insett att man måste ha en bra buffert samt inte mer kostnader än att man har råd med sjukskrivning eller a-kassa.
TS jobba och mannen har a-kassa. Har han valt att vara med i facket har han även en inkomstförsäkring i bästa fall. De borde kunna hantera både det löpande och oförberedda händelser. Nu vill TS inte berätta vad som hänt, vilket i alla fall får mig att tro att det inte gynnar hennes sak.