Inlägg från: Anonym (***) |Visa alla inlägg
  • Anonym (***)

Hur gör jag nu?

Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 11:41:45 följande:
    Fritids finns men mina barn är inte inskrivna på fritids. Det måste man väl ansöka(?) om i förväg, läste jag något om nyss.

Men nu löste det sig med matkasse så vi klarar oss nog utan problem till nästa fredag.
    Varför är barnen inte inskrivna ännu, om man måste ansöka i förväg? Din man är ju arbetslös, då får ni ha barnen på fritids, så han kan söka jobb ordentligt.

Kan du be jobbet om ett förskott?
  • Anonym (***)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 12:19:29 följande:
    De är hemma ensamma i ca en timme innan någon av oss andra är hemma igen. Nu när min man blev av med jobbet så har de dock inte behövt vara ensamma öht.

Läser du allt jag skrivit så kan du även förstå att vi hade en buffert, om än inte jättestor, som vi behövt delvis leva på sen han blev av med jobbet. Vi klarar oss alldeles utmärkt i normala fall, men för tillfället kan vi inte lägga undan pengar. Det lilla vi kunnat lägga undan har redan gått åt. Så jo, jag skulle säga att det här akuta skedet bara varar i drygt en vecka nu. Om inget annat hemskt skulle hända dvs. Men då får vi tänka om i det fallet. Såklart.
    Det har varit akut i en vecka men först i gårkväll frågade du om hjälp? 
  • Anonym (***)
    Anonym (Isa) skrev 2021-08-11 13:18:02 följande:
    Nu var det nog inte dig jag syftade på.

Ts familj hade det ju inte gott ställt utan mer precis så de klarade sig om jag förstod det rätt. Hon kanske hade 5000 på kontot och noll problem, så blev katten sjuk.

Orimligt? Ändå händer det. Tro det eller ej, men det finns föräldrar som lever på marginalen. Vad ska de göra med barnen, adoptera bort dem för att någon månad kan oturen göra att de faller?

Alla får inte a-kassa, men även om, så vet vi ju väldigt lite om ts inkomster och utgifter och vad som faktiskt hänt. Det är ju inte bara veterinären utan något mer som hon, förståeligt nog, inte vill outa för främlingar.

Ts har ju knappast valt att inte ha mat till barnen.

Jag har varit i ts situation men har som tur var ett stabilt nätverk runt mig så barnen gick aldrig hungriga. Nu har jag en rejäl buffert. Men skulle jag bli arbetslös eller sjuk och det varade mer än ett år, så skulle jag nog få vända på kronorna tillslut.
    Jag tror att många som är i TS sits, är människor som gör en del fel genom åren, rent ekonomiskt. Man väljer att inte vara med i a-kassa, man väljer att skaffa djur, man väljer att inte jobba heltid osv osv. Man ser inte den större bilden och inser inte att man måste ha livlinor. Många skulle må bra av att stresstesta sin ekonomi, då hade de insett att man måste ha en bra buffert  samt inte mer kostnader än att man har råd med sjukskrivning eller a-kassa.

TS jobba och mannen har a-kassa. Har han valt att vara med i facket har han även en inkomstförsäkring i bästa fall. De borde kunna hantera både det löpande och oförberedda händelser. Nu vill TS inte berätta vad som hänt, vilket i alla fall får mig att tro att det inte gynnar hennes sak. 
  • Anonym (***)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 18:06:06 följande:
    Jag hade oxå ett hyfsat sparande innan och började bli insatt i mina aktier och fonder. Det är bara det att jag blev tvungen att använda alla mina besparingar under den här tiden sambon har gått hemma. Förstår du fortfarande inte?

Och jo. Det kan absolut hända dig.
    Nu har ju aktiemarknaden gått bra, men varför i all sin dar har du bufferten i fonder och aktier?

Har din man ingen ersättning alls? Vad jobbar han med, är det så svårt att få  nytt jobb?
  • Anonym (***)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 18:07:52 följande:
    Näe, vet inte varför du fått för dig att det varit akut i en vecka?

Det hade blivit akut i en vecka (från nu till barnbidrag) om det inte vore för matkassen som jag fick skänkt av en fin organisation här. Men inget har vart akut sen en vecka tillbaks? Då får du nog läsa om.
    OK jag läste fel, sorry.

• Anonym (***)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 18:25:13 följande:
    Ja, det gick bra. Jag hade inte just bufferten i fonder och aktier såklart. Men jag hade ju ett sparande där med, det var mest det jag menade. Allt som går att använda är dock använt nu. Blev liksom tvungen till det.

Han har faktiskt två bra utbildningar men ändå är det svårt att få jobb just nu. Det börjar nog lätta lite nu dock, han får allt fler intervjuer. Så vi får hoppas han får något nytt snart.
    OK, då fattar jag. Ja, det var tur i oturen att pengarna inte förlorat i värde när du skulle ta ut dom. 

Annars är det bra att spara i aktier, på lång sikt ger det bra avkastning.
  • Anonym (***)
    Ticketocka skrev 2021-08-11 18:39:43 följande:
    Kanske dags att se över hur ni lever, eftersom ni verkar leva så långt över era tillgångar. Om du har vanlig lön och din man a-kassa så borde det väl inte vara så enormt knapert att ni måste använda upp hela sparkontot. Eller din man har ingen ersättning alls?
    Får inget svar på det.
  • Anonym (***)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 21:06:02 följande:
    På vilket sätt verkar vi leva långt över våra tillgångar? Som jag skrev så har vi ju normalt pengar så vi klarar oss?

Och du har ju heller ingen aning om hur mycket vi hade eller hur länge vi behövt ?sno? från sparkontot, eller hur? Förstår inte ditt tänk när du säger så eftersom du inte har en aning om hur vi lever en normal månad.

Min man får ersättning men det är inte mer än ca 4000. Däremot är det ungefär vad som behövs utöver min lön för att vi ska ha det bra. Vi har det inte direkt knapert annars. Men nu blev det så efter en rad händelser och då bad jag om tips. Vad jag kan komma ihåg har jag bara bett om tips - inte påhopp.
    Ni har ju inte klarat er på era pengar, din lön plus hans 4 000 kr. Du skriver ju själv att ni plockat från sparkontona:

Läser du allt jag skrivit så kan du även förstå att vi hade en buffert, om än inte jättestor, som vi behövt delvis leva på sen han blev av med jobbet. 
  • Anonym (***)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-11 22:10:47 följande:
    Delvis ja. Vi har inte plockat ut från sparkontot varje månad utan bara då vi verkligen behövt.
    Vilket är konstigt eftersom du skriver att ni klarat er bra på era inkomster. 

Hur kommer det sig att mannen bara får ut 4 000 kr i månaden,  är det ett medvetet val,  typ ingen a-kassa?
Svar på tråden Hur gör jag nu?