Ligga på för lite kcal alltid? Svårt att hålla högre kcal intag/dag
Tror inte att du riktigt räknat rätt när det gäller kalorierna... Visst att behovet är olika för olika personer, men om du inte har något underliggande, tex PCOS, så är kalorierna det som avgör din vikt.
Min man är dietist, dock inte jag, men kan dela med av små saker som han menar gör stor skillnad.
-Det är inte så viktigt som man kanske tror (för viktnedgång) att gå till gymmet 3 gånger i veckan, men tänk på vardagsmotionen. Att te.x gå mycket varje dag bränner mer kalorier än 3 sessioner på gymmet per vecka. Tänk på hur länge du gått och gymmat. Har det fått dig dit du vill? Om inte så saknas ju något.
-Om du inte har ätstörningstendenser så testa att ladda ned en kaloriapp och var mycket noggrann när du mäter maten.
Öva på portionsstorlekar och att äta i lagom takt. Ett mål ska ta ca 15-20 min att äta (det blir mycket tuggade).
-Ta hjälp av en coach. Inte för träningen utan för näringen. Du kan boka endast ett möte eller flera. Det hjälper ibland att ha någon som guidar en och som man måste "ansvara" inför. Tolka mig rätt, det är lättare att avstå onödigheter om man vet att någon kommer att se det.
Det tråkiga är ju att det verkligen är en förändring man måste hålla genom livet som får dig att nå en viss vikt. Det spelar ingen roll om man hittar en metod som funkar om man slutar med den när man nått sin önskade vikt, då går du ju bara tillbaka till hur det var innan.
En grej som funkade för mig när jag behövde gå ned i vikt var att skaffa en sådan där smart watch för att ha koll på hur många steg jag tog varje dag. Sikta på 10 000 om dagen, det gör faktiskt rätt stor skillnad.