• Anonym (V)

Ångest, vill inte gå tillbaka till jobbet

I våras började jag på ett jobb som jag verkligen ville ha. Jag var så glad att jag fick tjänsten. I början var det kul men väldigt mycket att göra.

Det är svårt att beskriva tjänsten eftersom jag inte vill outa mig men tanken är att 75% av arbetet ska innehålla en viss typ av uppgifter, som jag tycker är kul, medan 25% innehåller andra uppgifter som inte är lika roliga men det var jag medveten om när jag sökte.

Problemet är att dessa 25% börjar fyllas på med ett stort antal uppgifter från enkla till avancerade. Det blir rejält stressigt emellanåt. Dessutom har jag en titel som inte alls motsvarar mitt jobb utan indikerar att det är ett arbete som inte kräver högskoleutbildning, fast tjänsten kräver det och jag är högskoleutbildad (med råge).

Det märkliga är att jag inte har något att göra med kollegor som har den titeln utan jag är till exempel med på alla personalmöten med personer som har mer avancerade uppgifter. Externt använder de en annan, mer avancerad titel för mig. Jag har dessutom betydligt högre lön än personer med min titel brukar ha.

Det stör mig inte av prestigeskäl utan för att det är missvisande och kan bli ett problem när jag söker nytt jobb. När jag tog upp titelfrågan fick jag till svar att de bara hade klartecken från ledningen att ha en sådan tjänst så det är alltså en form av manöver.

Jag tog sen semester och precis innan hon gick på semester gav min chef mig en lång lista av uppgifter från högt till lågt utöver de uppgifter jag redan hade som jag förväntades göra på ett par veckor. Jag jobbade väldigt långa dagar och till och med på helgen för att hinna med och ändå hann jag inte med ett par mindre saker.

Chefen är på väg att sluta så hon lägger över mycket på mig av det skälet, även chefsuppgifter men det blir märkligt att jag med min titel och funktion ska göra vissa chefsuppgifter tills en ny börjar. Hon hävdar att vi har pratat om det men det har vi inte alls.

Ursäkta att mitt inlägg är så luddigt men om jag skrev ut allt skulle jag outa mig direkt. Jag vet inte vad jag ska göra och har absolut ingen lust att börja jobba igen. Har ni några råd eller uppmuntrande ord? Känner mig så ledsen just nu.

• Svar på tråden Ångest, vill inte gå tillbaka till jobbet
  • Anonym (K)

Du måste diskutera med din chef om att det läggs på allt mer uppgifter på din tjänst som gör att du inte hinner göra allting. Du skulle ha sagt ifrån redan när du fick den där listan att du inte skulle hinna göra de sakerna heller. Du ska aldrig ALDRIG arbeta på din fritid.

Prata med facket om du inte får gehör hos ledningen.

• Anonym (K)

Om chefen står som ett frågetecken kan du vara lite proaktiv och göra en lista själv på alla dina arbetsuppgifter för veckan, gärna också hur lång tid allting tar i genomsnitt om det går att uppskatta. Eller så bokför du helt enkelt en vecka och ser vad som finns.

Därefter kan man enkelt påpeka att nej, du kommer inte hinna trettioelva till uppgifter. Och då är frågan, ska du prioritera vissa slags uppgifter och ledningen får acceptera att andra kanske aldrig görs, eller ska de ta bort en del.

• Anonym (Lisa)

Jag har ochså ångest ska börja jobba igen imorgon.Så jobbigt,stort ansvar och konstiga kollegor.Vad ska man göra.Kan inte säga upp mig har inget annat jobb.Förstår dig.

• Anonym (V)
    Anonym (K) skrev 2021-08-11 12:35:32 följande:

Du måste diskutera med din chef om att det läggs på allt mer uppgifter på din tjänst som gör att du inte hinner göra allting. Du skulle ha sagt ifrån redan när du fick den där listan att du inte skulle hinna göra de sakerna heller. Du ska aldrig ALDRIG arbeta på din fritid.

Anonym (K) skrev 2021-08-11 12:37:22 följande:

Om chefen står som ett frågetecken kan du vara lite proaktiv och göra en lista själv på alla dina arbetsuppgifter för veckan, gärna också hur lång tid allting tar i genomsnitt om det går att uppskatta. Eller så bokför du helt enkelt en vecka och ser vad som finns.

Därefter kan man enkelt påpeka att nej, du kommer inte hinna trettioelva till uppgifter. Och då är frågan, ska du prioritera vissa slags uppgifter och ledningen får acceptera att andra kanske aldrig görs, eller ska de ta bort en del.

Tack för bra tips! Jag var inne på att göra en lista faktiskt. Kollegorna är inte insatta i mina arbetsuppgifter så de inser nog inte hur mycket jag gör.

Jag måste bli bättre på att säga ifrån. Jag är verkligen dålig på det, känner mig misslyckad om jag inte kan göra allt.

De ville att jag skulle börja på det här jobbet eftersom jag har vikarierat där tidigare och de var mycket nöjda med mig. Ändå vet jag att de hade väldigt många sökande till tjänsten och då känner jag att jag måste prestera på topp hela tiden.

Jag har svårt för att ställa krav och sätta gränser på jobbet, trots att andra gör det. Chefen som lägger över allt på mig pratar ofta om hur viktigt det är med återhämtning, vilket hon är bra på själv, men när jag bara invände lite så fick jag till svar att det var bestämt sedan tidigare.
  • Anonym (V)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-08-11 13:19:57 följande:

Jag har ochså ångest ska börja jobba igen imorgon.Så jobbigt,stort ansvar och konstiga kollegor.Vad ska man göra.Kan inte säga upp mig har inget annat jobb.Förstår dig.

Jag hade ett jobb tidigare som var ganska monotont men det var skönt att slippa ta ansvar för större uppgifter, så jag förstår vad du menar. Det var ett sådant där jobb som man kunde lämna när man gick hem och inte fundera på mer. Underbart! Det finns en viss frihet i det. Mitt nuvarande jobb kräver mycket driv och eget ansvar.

Mina kollegor är ändå trevliga. Chefen som jag är lite besviken på ska ändå sluta och jag hoppas att den nya är annorlunda.

Har du möjlighet att byta jobb? Jag funderar faktiskt på att söka några jobb som jag har sett. Det känns alltid bra att ha en plan B.
  • Anonym (A)
    Anonym (K) skrev 2021-08-11 12:35:32 följande:

Håller med
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (V) skrev 2021-08-11 16:48:46 följande:

Jag hade ett jobb tidigare som var ganska monotont men det var skönt att slippa ta ansvar för större uppgifter, så jag förstår vad du menar. Det var ett sådant där jobb som man kunde lämna när man gick hem och inte fundera på mer. Underbart! Det finns en viss frihet i det. Mitt nuvarande jobb kräver mycket driv och eget ansvar.

Mina kollegor är ändå trevliga. Chefen som jag är lite besviken på ska ändå sluta och jag hoppas att den nya är annorlunda.

Har du möjlighet att byta jobb? Jag funderar faktiskt på att söka några jobb som jag har sett. Det känns alltid bra att ha en plan B.

Jag har möjlighet att söka nytt jobb.Men eftersom jag söker lägenhet nu,så måste jag ha tillsvidareanställning.Därför är det inte så enkelt.Håller tummarna för dig att det ändå känns bra på jobbet!
Svar på tråden Ångest, vill inte gå tillbaka till jobbet