• byrålåda1

Doktor som blev irriterad

Hej.

Jag har varit hos doktorn idag pga magproblem. Jag mår bra idag, själva besöket handlade om ett problem jag hade förra veckan, men jag fick inte tid förrän idag.

Jag kan skriva händelsen här så kanske ni orkar läsa????

Jag anländer hos doktorn och sitter i väntrummet tills jag blir kallad. Jag stiger in hos den manliga doktorn och försöker beskriva mitt problem som jag hade. Har inte den längre nu alltså.

Jag har skrivit en lista med möjliga orsaker men doktorn lyssnar inte alls, och avbryter mig och ber mig hoppa upp på britsen, vilket jag gör.

Han trycker lite på magen, och ber mig helt sonika lägga mig på sidan för att, och jag citerar: ?köra upp ett finger i rumpan?.

Så jag ber om ursäkt och säger att jag inte alls är bekväm med det, varpå han himlar med ögonen och säger irriterat ?men det får du ju komma över?. Jag sätter mig upp på britsen och ber om ursäkt igen och han säger att han ska tillkalla en kvinnlig läkare, vilket jag accepterar. Han kliver ut och hämtar en kvinnlig sjuksköterska. Jag tror fortfarande att hon ska genomföra undersökningen och tackar henne för hjälpen och att de anpassar detta. Men nej, hon ska bara stå bredvid. Den manlige doktorn tar på sig nya handskar och ber mig lägga mig på sidan och dra ner byxorna, vilket jag inte ville. Jag bad ännu en gång om ursäkt och bad om att få boka om tiden och be om en kvinnlig doktor, och då börjar doktorn himla med ögonen och sjuksköterskan skrattar åt mig medan hon tittar på doktorn.

Jag kände mig sjukt kränkt och jag vet inte om jag överreagerar?

Jag ville inte få ett ?finger uppkört i rumpan? av en manlig doktor, och dom skrattar åt mig. Alltså jag vet att det kanske är löjligt men jag har en rätt dålig historik av sådant (dock inte hos just en doktor), och där står dom och skrattar..

• Svar på tråden Doktor som blev irriterad
  • Anonym (this)

Det är väl skitsamma varför TS inte avbokade eller vad man tycker om hennes beteende för så där ska inte vårdpersonal bete sig.

Jag tycker du ska kontakta patientombudsmannen och prata med dom, inte bara för din skull utan även så att andra inte drabbas av sådant beteende.

När man besöker vården är man i ett utsatt och ofta känsligt läge och man ska bemötas på ett bra sätt.

Vi betalar för en tjänst och då är det minsta man kan begära ett trevligt och professionellt bemötande.
    Vårdpersonal tycks ibland tro att patienterna är till för dom, dom har helt glömt bort sin roll.

• lykoc
    Anonym (I) skrev 2021-08-11 13:46:45 följande:

Även om jag tycker att du är löjlig så ska de inte skratta eller himla med ögonen åt dig, nej.

Om det nu var så viktigt för dig att ha en kvinnlig läkare så borde du ha tagit upp detta när du ringde och bokade tid. Nu slösade du deras tid eftersom att undersökningen inte kunde genomföras och du tog tiden från någon annan som kanske hade behövt den mer.

Att de inte lyssnar på en när man kommer till vårdcentralen känner jag också igen. De har nog inte tid att sitta och lyssna på allt man har att säga. De vill att det ska gå fort. Som på löpande band.

Doktorn tyckte förmodligen att du var lite hypokondrisk eftersom att du hade googlat dig fram och skrivit en lista på tänkbara orsaker. När jag besökte en läkare på vårdcentralen så uttryckte jag en oro för cancer och hon hade en elev med sig som skulle bli läkare. Eleven skrattade åt mig när jag uttryckte min oro för cancer. Det var dåligt gjort av henne men orka bry sig. Det är inget som jag väljer att lägga energi på eller starta en tråd om.

Att en läkarstudent skrattar åt en patient som visar oro visar på olämplighet.

Du borde tagit upp det med läkaren och sagt att det där är olämpligt så att personen fått sig en avhyvling och tankeställare. alternativt anmält för en sådan empatilös person har inget i vården att göra.

Tänk om du hade haft cancer? Tänk om nästa person har cancer?

Vi klagar för lite och ställer för lite krav på både behandling och respekt från vården, detta måste ändras och det gör man genom att anmäla och försöka sålla bort olämpliga personer.
  • Anonym (I)
    lykoc skrev 2021-08-11 14:21:07 följande:

Att en läkarstudent skrattar åt en patient som visar oro visar på olämplighet.

Du borde tagit upp det med läkaren och sagt att det där är olämpligt så att personen fått sig en avhyvling och tankeställare. alternativt anmält för en sådan empatilös person har inget i vården att göra.

Tänk om du hade haft cancer? Tänk om nästa person har cancer?

Vi klagar för lite och ställer för lite krav på både behandling och respekt från vården, detta måste ändras och det gör man genom att anmäla och försöka sålla bort olämpliga personer.

Ja, det var helt klart olämpligt av henne. Jag ville bara hem. Orkade inte börja tjafsa med dem, det tar så mycket energi så jag valde bara att inte bry mig.
  • Anonym (irriterande)
    byrålåda1 skrev 2021-08-11 12:39:17 följande:

Jag har varit hos doktorn idag pga magproblem. Jag mår bra idag, själva besöket handlade om ett problem jag hade förra veckan, men jag fick inte tid förrän idag.

Jag kan skriva händelsen här så kanske ni orkar läsa????

Jag anländer hos doktorn och sitter i väntrummet tills jag blir kallad. Jag stiger in hos den manliga doktorn och försöker beskriva mitt problem som jag hade. Har inte den längre nu alltså.

Jag har skrivit en lista med möjliga orsaker men doktorn lyssnar inte alls, och avbryter mig och ber mig hoppa upp på britsen, vilket jag gör.

Han trycker lite på magen, och ber mig helt sonika lägga mig på sidan för att, och jag citerar: ?köra upp ett finger i rumpan?.

Så jag ber om ursäkt och säger att jag inte alls är bekväm med det, varpå han himlar med ögonen och säger irriterat ?men det får du ju komma över?. Jag sätter mig upp på britsen och ber om ursäkt igen och han säger att han ska tillkalla en kvinnlig läkare, vilket jag accepterar. Han kliver ut och hämtar en kvinnlig sjuksköterska. Jag tror fortfarande att hon ska genomföra undersökningen och tackar henne för hjälpen och att de anpassar detta. Men nej, hon ska bara stå bredvid. Den manlige doktorn tar på sig nya handskar och ber mig lägga mig på sidan och dra ner byxorna, vilket jag inte ville. Jag bad ännu en gång om ursäkt och bad om att få boka om tiden och be om en kvinnlig doktor, och då börjar doktorn himla med ögonen och sjuksköterskan skrattar åt mig medan hon tittar på doktorn.

Jag kände mig sjukt kränkt och jag vet inte om jag överreagerar?

Jag ville inte få ett ?finger uppkört i rumpan? av en manlig doktor, och dom skrattar åt mig. Alltså jag vet att det kanske är löjligt men jag har en rätt dålig historik av sådant (dock inte hos just en doktor), och där står dom och skrattar..

Varför bokade du inte av om problemet hade gått över? Och varför bokade du öht för ett problem som var så snabbt övergående? Och en lista med orsaker? Är du läkare också?

Och om du nu prompt ska ha en läkarbedömning så får du väl acceptera de undersökningar som läkaren behöver göra för att göra sin bedömning? Ingen tycker att rektalundersökning är trevligt eller behagligt, men man får stå ut om det behöver göras. Vägrar du att gapa när du kommer till tandläkaren också? 

Och att du skulle få en kvinnlig läkare, det finns kanske ingen att tillgå bara sådär? Det är ju inte som att alla läkare går och drar runt på mottagningen medan en av dem har patient. Att en person till är i rummet är bra för att man ska känna sig trygg och att inget otillbörligt ska hända. Men en sjuksköterska har inte samma kompetens som läkaren att göra undersökningen och bedömningen. 

Att de himlade med ögonen och skrattade är det enda som var oproffsigt i deras bemötande som jag ser det utifrån din berättelse. 

Sen undrar jag varför du skulle boka om tiden när problemet di sökte för itne ens fanns kvar längre?
  • Anonym (Linn)

Många av inläggen här visar hur stukade vi är som patienter.

Varför skulle TS ha avbokat tiden för att det (tillfälligt?) lagt sig? Det kan ju komma tillbaka när som helst, ska hon då ringa igen och få ny tid om 1-2 veckor och gå och lida under tiden? Man kanske även vill kolla vad det var, kolla om det pågår något i det tysta etc.

Att TS skulle krävt kvinnlig läkare när hon bokade tiden är onödigt. Hon visste inte att just en sådan undersökning skulle ske. Här borde vårdcentralen sagt att sådan undersökning kan ske och sagt att det utförs av manlig läkare men att det finns möjlighet att kvinnlig sköterska är med i rummet.

Jag blir även helt förskräckt över läkarstudenten som skrattade när patienten trodde att hen kanske hade cancer. Herregud!

Stå på er i vården! Visst ska man inte bråka och vara omöjlig, men samtidigt ska man inte heller gå med på att viftas bort eller bli skrattad åt.

• Anonym (irriterande)
    Anonym (this) skrev 2021-08-11 14:17:08 följande:

Det är väl skitsamma varför TS inte avbokade eller vad man tycker om hennes beteende för så där ska inte vårdpersonal bete sig.

Jag tycker du ska kontakta patientombudsmannen och prata med dom, inte bara för din skull utan även så att andra inte drabbas av sådant beteende.

När man besöker vården är man i ett utsatt och ofta känsligt läge och man ska bemötas på ett bra sätt.

Vi betalar för en tjänst och då är det minsta man kan begära ett trevligt och professionellt bemötande.
    Vårdpersonal tycks ibland tro att patienterna är till för dom, dom har helt glömt bort sin roll.

Läkarebedömning är inte en tjänst du betalar för. Det är medicinska behov som ska avgöra patientens behov, inte att du bokat och betalat. Din inställning är grunden till varför vårt sjukvårdssystem håller på att kollapsa av friska människor som kasserar in läkarbesök som om det var frisörbesök. Det dränerar finansieringen av vården och blockerar för dem som faktiskt är sjuka.

Sen ska bemötandet vara bra oavsett, men gå inte runt och tro att du bokar läkare som att du bokar nagelfix eller ansiktsbehandling och väljer själv vad du vill ha eller inte. 
  • byrålåda1

Ja, jättekonstigt att jag skulle avboka tiden bara för att det hade gått över. Jag har inte skrivit vad det var för problem i denna tråden. Det är rätt personligt men hade jag skrivit ner så hade säkert de flesta bokat en tid.

Jag har absolut inte googlat fram några saker på nätet som jag skrivit ner. Förstår verkligen inte vad vissa får det ifrån.

Jag skrev ner punkter på ett papper så jag inte glömmer nämna något viktigt som jag var med om under dessa dagar som det pågick.

Och eftersom jag knappt besöker vården så vet jag självklart inte vilken undersökning som skulle göras. Hur skulle jag vetat det innan jag ens varit där? Hade jag vetat hade jag såklart bett om en kvinnlig läkare.

• Anonym (zoony)
    Anonym (irriterande) skrev 2021-08-11 14:36:00 följande:
    Läkarebedömning är inte en tjänst du betalar för. Det är medicinska behov som ska avgöra patientens behov, inte att du bokat och betalat. Din inställning är grunden till varför vårt sjukvårdssystem håller på att kollapsa av friska människor som kasserar in läkarbesök som om det var frisörbesök. Det dränerar finansieringen av vården och blockerar för dem som faktiskt är sjuka.

Sen ska bemötandet vara bra oavsett, men gå inte runt och tro att du bokar läkare som att du bokar nagelfix eller ansiktsbehandling och väljer själv vad du vill ha eller inte. 
    Håller med.

Folk har gått på snacket om att vi är "kunder" och att det är som att gå in i en affär och välja vård. 

Det är vår gemensamma kassa vi hämtar ur och den ska inte slösas med. 
  • Anonym (irriterande)
    byrålåda1 skrev 2021-08-11 14:40:11 följande:

Ja, jättekonstigt att jag skulle avboka tiden bara för att det hade gått över. Jag har inte skrivit vad det var för problem i denna tråden. Det är rätt personligt men hade jag skrivit ner så hade säkert de flesta bokat en tid.

Jag har absolut inte googlat fram några saker på nätet som jag skrivit ner. Förstår verkligen inte vad vissa får det ifrån.

Jag skrev ner punkter på ett papper så jag inte glömmer nämna något viktigt som jag var med om under dessa dagar som det pågick.

Och eftersom jag knappt besöker vården så vet jag självklart inte vilken undersökning som skulle göras. Hur skulle jag vetat det innan jag ens varit där? Hade jag vetat hade jag såklart bett om en kvinnlig läkare.

Men nåt som är så akut och övergående att du tom letar efter en möjlig omedelbar orsak säger sig ju självt att du inte behöver läkarkontakt för. Möjligtvis om du misstänker en allergisk reaktion som skulle behöva utredas, men om det bara ger lite magproblem som är övergående efter några dagar så är det ju rätt lindrigt. 

Även blod i avföringen kan vara helt ofarligt om det handlar om en hemorrojd eller en liten analspricka. Har det slutat blöda så har det troligen läkt om det var nån liten spricka eller så. 
  • Anonym (E)
    byrålåda1 skrev 2021-08-11 14:40:11 följande:

För att du säger att du kom med en lista med möjliga orsaker? Att du ändrar det sedan till att bara vara viktiga detaljer från "sjukdomstillfället" är en annan sak ;)

Magproblem leder ofta till en undersökning. Hemorrojder, blödningar, inkontinens och smärtor kan alla leda till just en sådan undersökning. Det är jättesvårt för oss att säga om det var fel att direkt gå på en undersökning av tarmen eller om det är logiskt för dina problem. Om du just då inte har problem är inte relevant om området ändå behövs undersökas.

Som sagt var en del av detta besök verkligen inte ok men det är i övrigt svårt att få grepp om helheten.

Svar på tråden Doktor som blev irriterad