• Anonym (blä)

Dags att byta elavtal? Någon som kan något om detta?

Tittade in på banken och såg att månadens elräkning ligger på 800 kr. Ok, det kanske inte låter som jättemycket, men jag bor i lägenhet och betalar inte för värme, så det är bara hushållsel.

Jag har funderat på att byta förr, men då stött på att folk säger att det inte är någon idé att byta om man bor i lägenhet för att själva elnätet är det som kostar, och det kan man ändå inte välja, så det enda som händer om man byter, om man hade samma elleverantör som äger nätet, är att man får två räkningar istället för en, och det är enda skillnaden. Det kanske blir någon krona hit eller dit billigare bara.

Är det någon som är haj på det här? En elräkning på 800 spänn mitt i sommaren är inte så kul.

• Svar på tråden Dags att byta elavtal? Någon som kan något om detta?
  • Anonym (Love)

Vad har du för förbrukning? 

• Anonym (Love)

800 kr säger som ingenting, om man inte vet vad det är och vad du har för förbrukning. 

Är det 800 för bara elhandeln, eller är det för elnätet, eller ärdet för båda två? 

Vad har du för elpris idag? Vad har du för avtal? Två väsentliga frågor du måste svara på innan du ens kan fundera på att byta, för hur ska du annars veta att du byter till ett billigare? 

• Anonym (blä)
    Anonym (Love) skrev 2021-08-11 20:50:56 följande:

Vad har du för förbrukning? 

Beräknad årsförbrukning är strax under 4000 kwh.
  • Anonym (blä)
    Anonym (Love) skrev 2021-08-11 20:59:52 följande:

800 kr säger som ingenting, om man inte vet vad det är och vad du har för förbrukning. 

Är det 800 för bara elhandeln, eller är det för elnätet, eller ärdet för båda två? 

Vad har du för elpris idag? Vad har du för avtal? Två väsentliga frågor du måste svara på innan du ens kan fundera på att byta, för hur ska du annars veta att du byter till ett billigare? 

800 kr är för bådeock.

Jag har rörligt pris. Den andra frågan vet jag inte om jag förstår.
  • Anonvm

Du har 2 avtal, ett med ägaren av nätet och ett med en leverantör.

Dessa kan upplevas sammanslagna om du har har samma nätägare och leverantör dock.

Men rent krasst så har du inget att vinna på att jaga lägre el-pris när du bor i lägnenhet och inte värmer upp med el, förbrukningen blir då så pass låg att merparten av din totala kostnad för elen är fasta avgifter som du inte kan påverka.

Skit i vad den beräknade förbrukningen är, det framgår väl faktisk förbrukning i kWh?? Alla nätägare kör väl med fjärravlästa mätare idag? Eller måste du själv läsa av och skicka in?

• Anonym (blä)
    Anonvm skrev 2021-08-11 21:57:21 följande:

Du har 2 avtal, ett med ägaren av nätet och ett med en leverantör.

Dessa kan upplevas sammanslagna om du har har samma nätägare och leverantör dock.

Men rent krasst så har du inget att vinna på att jaga lägre el-pris när du bor i lägnenhet och inte värmer upp med el, förbrukningen blir då så pass låg att merparten av din totala kostnad för elen är fasta avgifter som du inte kan påverka.

Skit i vad den beräknade förbrukningen är, det framgår väl faktisk förbrukning i kWh?? Alla nätägare kör väl med fjärravlästa mätare idag? Eller måste du själv läsa av och skicka in?

Det var vad som stod på fakturan...
  • Jemp

Du kan ha olika påslag på det rörliga, så det blir olika dyrt. Därtill kan du ha bindningstid på nuvarande avtal.

Det är möjligt att det går att byta till ett billigare, även om det kanske inte är så stor skillnad. Det bör ju stå specificerat på fakturan vad som är elnät och vad som är elhandel? Det är som sagt den sistnämnda du kan påverka.

Påminner mig om att jag borde se över vårt avtal också.

• Anonym (Gubben)

Många bäckar små

Sök på elskling

Stockholm energi brukar vara bra

Jag kör 1år i taget

Ej rörlig

Har haft många bolag

Men bor i hus och har betydligt högre el åtgång

Du kanske tjänar en 400kr på ett år ?..????

• Anonvm
    Anonym (blä) skrev 2021-08-11 21:58:59 följande:
    Vad? Beräknad förbrukning?

Har du någonsin rapporterat mätarställningen till din el-leverantör?

Tidigare var det vanlig att debiterades enligt en "förväntad" förbrukning som var baserad på din historik av elförbrukning och förbruknigen i liknande lägenheter, sedan stämde man av detta med jämna mellanrum, typ var 2-4 gånger om året.
    Visade det sig då att din faktiska förbrukning avvikit mot den beräknade så justerades det på efterkommande fakturor.

Detta är dock ett förlegat system då det flesta nätägare idag själv kan läsa av alla el-mätare på distans via elnätet och fakturera för faktisk förbrukning direkt månaden efter. Dvs det du förbrukade i Januari får du en exact faktura för som ska betalas februari, osv, osv
  • Anonym (Love)
    Anonym (blä) skrev 2021-08-11 21:58:59 följande:

Ofta är "beräknad förbrukning" = förbrukningen senaste året. 

• Anonym (Love)
    Anonym (blä) skrev 2021-08-11 21:43:52 följande:
    800 kr är för bådeock.

Jag har rörligt pris. Den andra frågan vet jag inte om jag förstår.

Har du rörligt så har du ett okej avtal för en lgh. Troligen kommer du bli besviken om du byter för att få ner elpriset. Rörligt har historiskt varit det man tjänar på. 

Vad är det för övriga kostnader? Fakturaavgift? Månadspåslag? 

• Anonym (Love)
    Anonvm skrev 2021-08-11 22:25:54 följande:
    Vad? Beräknad förbrukning?

Har du någonsin rapporterat mätarställningen till din el-leverantör?

Tidigare var det vanlig att debiterades enligt en "förväntad" förbrukning som var baserad på din historik av elförbrukning och förbruknigen i liknande lägenheter, sedan stämde man av detta med jämna mellanrum, typ var 2-4 gånger om året.
    Visade det sig då att din faktiska förbrukning avvikit mot den beräknade så justerades det på efterkommande fakturor.

Detta är dock ett förlegat system då det flesta nätägare idag själv kan läsa av alla el-mätare på distans via elnätet och fakturera för faktisk förbrukning direkt månaden efter. Dvs det du förbrukade i Januari får du en exact faktura för som ska betalas februari, osv, osv
    Ofta är "beräknad förbrukning" = förbrukningen senaste året (oavsett om du bott i ett år eller inte)
  • Anonym (tjej)

Jag minns att när vi flyttade in i vår lägenhet fick vi något typ av basavtal som är väldigt dyrt. Vi var tvungna att aktivt byta själva, inom samma leverantör. Kolla så du har det billigaste hos den du har nu. Kanske har blivit något liknande där.

Nu betalar vi 600 i månaden, men är två personer med tv och dator igång så gott som hela dagen.

• Anonym (Love)
    Anonym (tjej) skrev 2021-08-12 16:57:17 följande:

Jag minns att när vi flyttade in i vår lägenhet fick vi något typ av basavtal som är väldigt dyrt. Vi var tvungna att aktivt byta själva, inom samma leverantör. Kolla så du har det billigaste hos den du har nu. Kanske har blivit något liknande där.

Nu betalar vi 600 i månaden, men är två personer med tv och dator igång så gott som hela dagen.

Hon har redan skrivit att hon har rörligt, inte anvisningsavtal. 

Men förra månadens elpris var historiskt högt, givetvis märks det för de som har rörligt elpris. www.di.se/nyheter/rekordhoga-elpriser-i-juli-stora-regionala-skillnader-vadret-spelar-roll/

Det är helt irrelevant att skriva hur mycket summan landar på om man inte dessutom berättar förbrukningen. Jag skulle vara svinglad om min elräkning bara var på 600 eller 800, men det innebär inte att jag har ett högt elpris...

• Anonym (Ea)

Det är en hög räkning.

Jag har fastpris, och nätdel/hushållsel på samma räkning.

Lght på över 90 kvm, tvättmaskin, tumlare, diskmaskin, två datorer igång osv, betalar nästan alltid strax under 400 kr.

• Anonym (Love)
    Anonym (Ea) skrev 2021-08-12 17:59:19 följande:

Det är en hög räkning.

Jag har fastpris, och nätdel/hushållsel på samma räkning.

Lght på över 90 kvm, tvättmaskin, tumlare, diskmaskin, två datorer igång osv, betalar nästan alltid strax under 400 kr.

Som sagt. det är så otroligt mycket som styr, så det går inte att säga så. 

Alla elnät har olika avgifter, dom olika elområdena har olika skattesatser, och dessutom är det varierar kunders förbrukning (och därmed kostnad) väldigt mycket. 

Du har en fantastisk billig elräkning. Men det betyder inte att om ts byter till samma avtal som du har så kommer ts hamna på samma, eftersom det är så mycket annat som styr hur mycket man betalar. 

Svar på tråden Dags att byta elavtal? Någon som kan något om detta?