• Tukt

Varför måste man dejta?

Att dejta är norm. Men man väljer själv om man vill följa normer.

• Tukt
    Anonym (exakt) skrev 2021-08-12 11:46:34 följande:
    Idag är det kanske det, men så var det inte när jag var singel för ca 25 år sedan. 
    Nej, och det till priset av en bitter befolkning...
  • Tukt
    Anonym (exakt) skrev 2021-08-12 14:33:43 följande:
    Menar du att folk är bittra nu pga kravet att dejta?
    Kanske inte just nu "kravet", men dejtande tycks göra väldigt många bittra och cyniska.
  • Tukt
    Anonym (Dejta bör man...) skrev 2021-08-14 08:30:40 följande:
    Innan det fanns dejtingsidor fanns det dejting. Då dejtade de man tyckte var intressanta tills man blev ett par. Blev lite mer direkt, och mindre utbud att välja på.
    Anonym (EN) skrev 2021-08-14 08:21:26 följande:
    Skulle vara helt ointressant för mig. Hatar att mingla och småprata med okända. Vill ha sex tidigt så man vet om man funkar sexuellt och har samma preferenser- annars är det meningslöst att fortsätta.
    Visst det är tradigt, men första tiden på skriva på internet-stadiet så behöver man ju mest läsa. Det är han som skall imponera på dig, inte tvärtom. För att dra paralellen till anställningsintervju: Du är arbetsgivaren. Du väljer bland ansökningar, det är upp till den sökande att imponera på dig, inte tvärtom. Så du kan skriva rätt kort och "standardiserat" och de som inte är roliga att skriva med eller uppfyller kriterierna plockar du bara bort.

Intressant inställning. Det är väl den som gör sig synlig i andra trådar här på Familjeliv med incels som sprider kvinnohat. När man läser ditt inlägg kan man på snudd känna att det är motiverat...
  • Tukt
    Anonym (Dejta bör man...) skrev 2021-08-14 13:43:08 följande:
    Så för att jag tidigare blivit bränd och numera är jäkligt försiktig och dejtar i en process gör kvinnohat (inte bara mot mig då som jag kanske kan köpa, utan generellt) "snudd på motiverat"?
    Anonym (EN) skrev 2021-08-14 13:33:56 följande:
    Det säger mer om dig. Jag har inga problem att sålla bland folk utan att behöva dejta och ha anställningsintervjuer med ev partners. Jag vill ha ett förhållande med en person jag älskar och är attraherad av - inte en som gjorde bra ifrån sig på en dejt och svarade rätt på ev frågor
    Jag låter förnuftet styra och vill ha hjärnan med mig i valet av partner. Vill välja den som är bäst, inte den som känns bäst för att tänka och planera långsiktigt. Omedelbar passion är bara idiotiskt.

Ja de flesta har nog blivit rätt brända av nätdejting, vilket är sorgligt. Men om man har som grundåsikt att dejtingen ska vara ojämlik till den ena partens fördel så ger man ju kvinnohatare rätt i att deras åsikter.
    Sedan är det såklart upp till en själv om man känner man vill ta ansvar och motverka det eller ej.
  • Tukt
    Anonym (Lotta) skrev 2021-08-14 16:12:11 följande:
    Har så långt inte stött på några incels här på internet som sprider kvinnohat. Däremot sexfixerade, bittra och argsinta äldre män (70 plus värst) som inte klarar ett vanligt dejting urval särskilt väl, men som uppfattar sig uppleva en ny guldålder med hjälp av internet. Männen gömmer sig bakom skärmen och levererar vackra ord till sitt objekt. De är garanterat värstingarna på nätet OCH i verkliga livet när det kommer till kritan. 
    Incells eller inte, kvinnohat är det. Och i många fall är det omöjligt att göra något åt det. Men poängen är ändå att det blir ett rätt trasigt samhälle om man tänker och handlar egoistiskt.
  • Tukt
    Anonym (Lotta) skrev 2021-08-15 00:15:32 följande:
    Har mig veterligen inte stött på incells här på FL. Dem jag snackat med ger inget ensamvarg-intryck men vad vet man. Om det inte förhåller sig på det viset i en   konversation med vad jag gissade äldre "surkart"... i annan tråd. Obestämd... 

Ja, vi får ett trasigt samhälle om alltför många tänker och handlar egoistiskt. Ofta mår dessa människor mindre bra och sätter därför egna behov före andras. 

Svårt i bland att kanske se vad som är en incell eller bitter gubbbe om de finns på nätet.
    Men vill liksom inte göra någon diskussion om begreppet. Mer det att hur vi alla beter oss får också en effekt på hur samhället, relationer hur och annat blir.
    Bara för att någon i ett specifikt läge har ett maktövertag så betyder det inte att man måste använda det. Det är väl lite av den poäng jag vill få fram.
    Det finns så himla mycket kvinnohatare, homofober och rasister som inte behöver entusiasmeras, så dumt ge dom det nöjet bara för det är praktiskt för en själv.
  • Tukt
    Anonym (Lotta) skrev 2021-08-15 01:02:09 följande:
    ?Incell är väl definitionsmässigt ung man i celibat med ett inneboende kvinnohat? Som behöver/vill bryta sin isolerade situation?

Visst ger vårt beteende effekter i samhället och omvänt gäller likafullt. Ingen individ med ordets makt bör använda detta till att pulvrisera kvinnor som i ärligt syfte för fram sin åsikt. Det är nog mest ett tecken på ett inneboende latent kvinnohat.

"Det finns så himla mycket kvinnohatare, homofober och rasister som inte behöver entusiasmeras, så dumt ge dom det nöjet bara för det är praktiskt för en själv".

Förstår nada i vad som förs fram här, så du behöver verkligen utveckla dig mer.

Jag menar väl att atomsfären runt dejting är en brännande punkt mellan både kvinnor och män. Det skapar en stor bitterhet och rent av hat i båda läger.
    Därför menar jag att vi alla har ett ansvar i hur vi uppför oss. Förutsatt att vi inte tycker den bitterheten och hatet är något bra. Och det gäller också så mycket annan skit som finns där ute, det var därför jag blandade in annat hat i resonemanget.
  • Tukt
    Anonym (Lotta) skrev 2021-08-15 16:03:40 följande:
    Okej då förstår jag lite bättre vad du menar. Äger ingen konkret erfarenhet av dejting "av idag" när jag inte är singel, men har god erfarenhet av processen tidigare. I mycket god atmosfär. Mig veterligen orsakades ingen bitterhet eller hat (starka ord) i nåt läger. :)

Ja, vi har alla ett ansvar i hur vi uppför oss, gäller både kvinnor och män. Entusiasmerar vare sig kvinnohatare, homofober eller rasister vad jag vet. Det vore helt ologiskt. Jag är kvinna... Ett par nära vänner homosexuella... Är inne i fin vänskap med riktigt goda vänner från skilda världsdelar.... Hur vet man förresten om någon latent bär värderingarna du radar upp när de knappast är "rumsrena"? och därmed knappast uttalas öppet? Nåt sånt skulle ju iofs kunna hända i en dejting situation som du berör. Därför förhåller det sig som många kloka individer i tråden nämner. Det är super om man träffar någon man gillar på sitt jobb eller i studiesammanhang. Då ges man oftast en god bild av personens värderingar i vardagliga situationer, men långt ifrån alltid...

Spekuleras utifrån färska erfarenheter på internet? Vissa tillskriver nämligen dylika epitet som du anför på sina meningsmotståndare (svartmålning) om de egna argumenten tryter. Man önskar därmed lämna själva sakfrågan/ämnet (fakta) och skapar en helt ny diskussion (åsikt). 

Eller handlar ditt inlägg om en vänlig omtänksamhet. Till alla som är i färd med att möta en god, pålitlig och anständig man/kvinna. Fast lite off topic var nog din kommentar till mig tycker jag:

"Det finns så himla mycket kvinnohatare, homofober och rasister som inte behöver entusiasmeras, så dumt ge dom det nöjet bara för att det är praktiskt för en själv".

Man kan nog säga att det är en viss omtänksamhet om både människa och samhället. Mycket blir bättre, men hatet på nätet betydligt värre. Det har också på något sätt blivit legitimt att inte visa andra hänsyn. 

Jag dejtar inte själv aktivt, men vet många som gör det, och är med i olika diskussionsgruper runt dejting och det är rätt svart. Inte bara det runt själva dejtandet och misslyckanden med att hitta ens någon att dejta. 
    Men också då när det väl blir en relation verkar det vara oerhört svårt att få den fungera.
  • Tukt
    Hotelliggaren skrev 2021-08-16 22:05:53 följande:

Jag är nog lite gammalmodig och tycker väl att dejt är en ömsesidigt planerad träff med syftet att lära känna varandra för att att ev gå vidare. Så ONS=inte dejt. Inte heller att träffas bara för att det känns bra, hänga med varandra som kompisar och kanske kan man börja gilla varandra. Jag anser oxo att en dejt kan krönas med en avskedspuss/kyss, men bestämmer man sig för att hångla eller ligga är dejten över och man har gått in i ett annat steg. För gör man det har man ju bestämt sig för att personen är riktigt intressat och att man kan tänka sig mer. Där är dejten slut och nåt annat blir. Vet inte vad man kallar det, men man får nån form av relation som inte bara är intresserelaterad. Så för min del har jag max två dejter. Vid det laget vet man om man kan tänka sig mer än att fika och titta på varandra eller om personen nog var lite ointressant ändå.

Med risk för att bli lite "off topic" så ligger väl lite av det du beskriver i att personer som innan inte haft ett redskap att göra sin röst hörd, plötsligt har en arena att göra det på.
    Man behöver alltså inte kunna något. Knappt ens formulera sig. Men känslomässiga utbrott med hat t alla håll är enkelt. Och eftersom de syns, finns de...och blir "sanna":
  • Tukt
    Hotelliggaren skrev 2021-08-16 22:05:53 följande:

Jag är nog lite gammalmodig och tycker väl att dejt är en ömsesidigt planerad träff med syftet att lära känna varandra för att att ev gå vidare. Så ONS=inte dejt. Inte heller att träffas bara för att det känns bra, hänga med varandra som kompisar och kanske kan man börja gilla varandra. Jag anser oxo att en dejt kan krönas med en avskedspuss/kyss, men bestämmer man sig för att hångla eller ligga är dejten över och man har gått in i ett annat steg. För gör man det har man ju bestämt sig för att personen är riktigt intressat och att man kan tänka sig mer. Där är dejten slut och nåt annat blir. Vet inte vad man kallar det, men man får nån form av relation som inte bara är intresserelaterad. Så för min del har jag max två dejter. Vid det laget vet man om man kan tänka sig mer än att fika och titta på varandra eller om personen nog var lite ointressant ändå.

Ber om ursäkt om jag rört till det....klickade på fel inlägg at citera. Mitt svar var mer ämnat för Lotta i den lätt flummiga resonemang vi haft och som legat farligt nära offtopic! ;)
  • Tukt
    Anonym (Lotta) skrev 2021-08-16 23:26:10 följande:
    Hoppas det okej för TS när ämnet absolut touchar dejting i ett vidare perspektiv! ;)
    Jag vet inte. Men är sällan sen att vika ned mig i diskussioner om det dragit i väg åt alla håll och kanter! Foten i munnen
Svar på tråden Varför måste man dejta?