Inlägg från: Anonym (HH) |Visa alla inlägg
  • Anonym (HH)

Varför måste man dejta?

Fjäril kär skrev 2021-08-12 10:35:33 följande:

Alltså oavsett hur man träffas så är dejtingstadiet den tid man lägger ner på att lära känna varandra och umgås. Även om det nu råkar vara ett ligg tre gånger innan man blir ihop.

Så första gången du och din man träffades ensamma för att ha sex = dejt.

Hur många gånger låg ni/sov över hos varandra innan ni sa att ni var ihop? = antalet gånger ni har dejtat.

Vi träffades på samma jobb i ett halvår (men det räknas kanske inte som dejting direkt) innan han äntligen frågade om jag ville följa med honom hem och det var första gången vi var ensamma på riktigt

Om jag ska räkna så som du skrev så dejtade vi i bara ca 7 dgr/ ggr ha ha- innan vi blev ihop och jag flyttade in hos honom - (jag sa upp min lägenhet efter 2-3 månader)
    Jag vet att det var kort tid som min mamma påpekade, men det kändes rätt!
  • Anonym (HH)
    Anonym (EN) skrev 2021-08-12 10:46:50 följande:
    Är 45 år, har aldrig någonsin varit på en dejt :)
    Du menar att du aldrig varit på en  "riktig dejt" eller?
    Som jag tänkte mig var en riktig dejt är om man träffats 1a gången/gångerna tex på krogen, genom kompisar, samma jobb eller hur som helst  och sen blir bjuden på bio/restaurang eller en fika tex innan man blir tillsammans!

Vilket jag aldrig blivit förrän vi varit tillsammans - alltså haft en "riktig dejt" och blivit bjuden på bio, restaurang osv!

Vilket jag menar är en "riktig dejt" verkar vara normen idag...(förutom att en tjej möjligtvis inte blir eller vill bli bjuden av en man längreSkrattande)

Är lite äldre än dig 48 år så det var skillnad förut speciellt innan internet och då träffades man på ett annat sätt och blev tillsammans på ett annat sätt antar jag!?

Det är ju inget fel att träffas genom en dejtsida, men förut fanns det ju inga i alla fall inte vad jag vet!
  • Anonym (HH)
    Anonym (789) skrev 2021-08-12 12:05:50 följande:
    Såklart har du dejtat då. Man kan säga att alla träffar du haft med män på tu man hand, även om dom bara skett i soffan, är dejter.

Man träffar ju inte bara någon på jobbet, blir intresserad, och sen frågar chans liksom Drömmer
    Ja då har det bara varit dejter i soffan då för min del ha ha

Nej fråga chans på någon gör man ju inte (jo när jag var 5 år) men visat intresse på olika sätt - speciellt för min man gjorde jag ju (fast han verkade inte förstå att jag var intresserad på flera månader).Trots allt jag försökte göra för att visa att jag var intresserad - utan att fråga chans på honom Skrattande

Så tillslut så sa jag bara att jag vill träffa dig utanför jobbet -på jobbet...jag har väl aldrig varit blyg direkt, men jag ville ju inte verka för framfusig fast jag ville vara det direkt..men man måste vänta på den rätta tidpunkten! - oj nu lät jag som en psykolog också Drömmer
  • Anonym (HH)
    Anonym (EN) skrev 2021-08-13 08:37:44 följande:
    Precis, har aldrig varit på dejt för att lära känna någon. Har träffat partners via jobb, på fester etc. Min sambo träffade jag på nätet fast inte via någon dejtingsida. Vi kände varann online många år innan vi sågs på riktigt
    Det är nog en generations fråga hur man gick till väga förut och nu förtiden..
    Förut lärde man känna varandra eller träffades på ett annat sätt genom fester/krogen, kompisar, jobb osv och kanske dejtade på tu man hand som jag gjort hemma hos killen eller mig..
  • Anonym (HH)
    Anonym (ollle) skrev 2021-08-12 10:10:20 följande:
    ok, bara undrade, många tjejer säger att finns det inget där från början så blir det inget sen heller
    Jag vet ju inte hur alla andra tjejer fungerar i och för sig

Men jag tror att man kanske måste känna någon typ av intresse i början i alla fall om så bara vänskap..men jag tror absolut inte att det måste vara kärlek vid första ögonkastet!

Det finns ju massor av ex där kärleken "vuxit fram" som jag själv varit med om för hundra år sen ungefär..

Sen varför det inte funkade i längden för just mig var för att den från början snälla killen började misshandla mig när vi hade blivit sambos! men det betyder ju inte att det inte skulle funka för andra!
  • Anonym (HH)
    Anonym (Dejta bör man...) skrev 2021-08-13 22:01:46 följande:

Man måste dejta för att kunna välja man med hjärnan istället för med hjärtat eller f****n. Dejtandet är en urvalsprocess där man lär känna honom, eller flera om man dejtar flera, får tid emellan för reflektion och jämförelse, där man kan göra ett val utifrån förnuftet.

Blir lätt så fel om man bara blir ihop, har massor av sex och låter känslorna springa fritt. Så därför bör man dejta, det är en fin tradition från USA där man verkligen får se vem som är seriös eller ej och lär känna någon före man har sex. 

Dejtandet är steget efter internetdejtande. Dejtandet är de som man inte sållat bort på förhand. Ett väldigt smart sätt att träffa kärleken på. Lära känna varandra stegvis och ges tid emellan att jämföra med andra man dejtar och utvärdera. 

Jaha måste man dejta flera samtidigt nu förtiden först?

Jag har aldrig träffat flera samtidigt för att kunna veta vem jag varit intresserad av..

Man KAN lära känna  mannen (eller kvinnan) genom tex av att man jobbar på samma jobb..Då lär du känna personen mycket bättre än bara genom en middag tex- du träffar dina kollegor dagligen och får se både deras bra och dåliga sidor!

Det kan du aldrig göra på en simpel dejt där många bara visar sin låtsas fasad om hur underbar dom är..

Jag valde min man efter ett akut syndrom av kärlek vid första ögonkastet och behövde inte jämföra honom med andra och ändå är vi tillsammans efter 23 år och har varit gifta i snart 20 år..men han kanske inte är seriös pga att vi inte dejtade enligt USA-modellen!

Självklart hade vi massor med sexDrömmer och gick efter våra känslor i första hand..

När vi träffades fanns det inga dejting sidor så hur skulle man gjort då?
  • Anonym (HH)
    Anonym (Dejta bör man...) skrev 2021-08-14 13:43:08 följande:
    Så för att jag tidigare blivit bränd och numera är jäkligt försiktig och dejtar i en process gör kvinnohat (inte bara mot mig då som jag kanske kan köpa, utan generellt) "snudd på motiverat"?
    Anonym (EN) skrev 2021-08-14 13:33:56 följande:
    Det säger mer om dig. Jag har inga problem att sålla bland folk utan att behöva dejta och ha anställningsintervjuer med ev partners. Jag vill ha ett förhållande med en person jag älskar och är attraherad av - inte en som gjorde bra ifrån sig på en dejt och svarade rätt på ev frågor
    Jag låter förnuftet styra och vill ha hjärnan med mig i valet av partner. Vill välja den som är bäst, inte den som känns bäst för att tänka och planera långsiktigt. Omedelbar passion är bara idiotiskt.

Bara för att just du tycker omedelbar passion bara är idiotiskt så tycker inte alla det!

Du kanske har svårt med att känna intuition? 

Då var det idiotiskt att jag kände omedelbar passion för min man sen 23 år..
    Du kanske har haft längre förhållanden än mig med dina intervju liknade dejter
    och också är gift eller sambo sen över 20 år -om inte så faller dina sätt att dejta och träffa någon platt som en pannkaka..

Ja ska du söka jobb så bör du nog gå efter hjärnan, men om du vill träffa någon så tycker jag det låter idiotiskt att INTE gå efter sina känslor i första hand vilket inte utesluter att man går efter vad hjärnan säger också.

En kombination är väl det bästa!

Passion är väldigt viktigt för mig i alla fall och är det fortfarande-den försvinner inte för alla - oftast går det ju upp och ner...
  • Anonym (HH)
    Anonym (Lotta) skrev 2021-08-14 23:49:54 följande:
    Håller verkligen med dig om att dejting IRL är ett viktigt "redskap" i urvalsprocessen. Det är först då man vet om personkemi och attraktion sitter, vilket inte framgår i mejlande på samma sätt. I jakten efter rätt partner leder en dejtingprocedur även till att vi lär känna varandra på djupet innan känslorna drar iväg.

Tycker som du att uppvaktnings traditionen från USA är fin och ger väldigt mycket. Dejtande enligt den amerikanska modellen under mitt USA år och har endast positiv att säga om den. Killarna lade upp mötena oerhört välplanerat med musikkonserter eller opera utifrån mina preferenser, samma med museum besök, middagar på restaurang eller "hemma hos" eller i möten med familjerna. En kille ordnade extravagant kärra dragen av häst till en fantastisk fest. Så välorganiserat behöver det förstås inte gå till! I coronatider kan en promenad eller en kopp kaffe/te på en utomhusservering vara finemang. :) 

Urvalsprocessen? Det låter som något djur gör!

Var frågade jag om mejlande...Jag frågade om DEJTING, men inte om dejtingsidor specifikt i min TS!

Vi som är lite äldre lärde känna varandra genom tex kompisar eller på bla jobbet och där lär man verkligen känna någon på djupet - och man vet snabbt om det finns någon personkemi och attraktion!

Under corona tider? Äh jag träffade min man för 23 år sen på samma jobb är inte det IRL. det tog några månader, men sen blev det en träff hemma hos honom..Sen var vi tillsammans!

Tycker det låter så komplicerat med dejtingsidor och inte veta hur man känner "innan" man haft flera intervjuer med karln...

Inte undra på att så många är ensamma nu för tiden!

Sen bor vi i Sverige och inte USA...
  • Anonym (HH)
    Anonym (bäst före) skrev 2021-08-15 11:35:48 följande:
    Dejta före internet innebar väl i huvudsak att man gick på dejt först när man redan var attraherad för att sen se om det kunde uppstå något djupare eller sex. Man hade en fysiska kemin först. Idag med nätet börjar det i helt fel ände, ofta också med sex först något som ofta är förödande speciellt för kvinnor som söker en livspartner. Största problemet som jag ser det med dagens dejtande är att tid inte ges till fördjupning, alltså finns det ingen möjlighet att bygga upp en personkemi, förutom i den begränsade mail/smsformen. Många klarar väl inte av att prata i telefon längre heller vilket var en stor del av kontakten mellan människor före skärmarnas tid. Röster och den talade kommunikationen säger mycket och skiljer sig väsentligt från den skrivna.
    Förstår att folk hellre avstår både sex och relationer än att förnedra sig med ytliga anställningsintervjuer med främlingar, som från början inte är ute efter samma sak som en själv.

Kärlek kräver NÄRKONTAKT! Man ska inte försöka tvinga sig till känslor som aldrig skulle uppstå normalt vilket mycket av nätdejtingen bygger på.
    Ja jag håller med!
    Förut träffades man på andra sätt via kompisar, fester, osv och lärde känna varandra på ett annat sätt om så bara genom telefon, eller genom samma jobb 
    Men jag har aldrig varit på en "riktig" dejt innan jag blivit tillsammans med någon-inte ens min man som jag träffade på samma jobb om man inte räknar en träff i soffan som en dejtSkrattande...Men vi kände i alla fall varandra innan dess väldigt väl!

Men det där som (Dejta bör man...) och (Lotta) skriver om att om dom dejtar =har flera anställnings intervjuer (med olika killar också samtidigt) för att kunna välja den med högst betyg och som får deras hjärna att "gå igång" låter ju konstigt- sorry men jag tycker det..Hur lär man känna någon SÅ VÄL efter några stela anställnings intervju-dejter..Jag skullle ju sprungit därifrån om jag var kille och träffade på sådana tjejer!

Tyvärr tror jag inte det blir så lyckat, men vem vet ni kan väl berätta när ni "fångat" någon på det sättet (D b m och Lotta) det vore ju kul att veta.

(D b m...) skrev ju Jag låter förnuftet styra och vill ha hjärnan med mig i valet av partner. Vill välja den som är bäst, inte den som känns bäst för att tänka och planera långsiktigt. Omedelbar passion är bara idiotiskt.

Nej det ska kännas bäst och man ska känna passion-tycker jag iaf - omedelbar eller inte spelar ingen roll!.
    OM man inte ska anställa någon då går man väl efter hjärnan, men även magkänslan tror jagDrömmer

Tex Tinder har man ju läst här på FL att det är som en köttmarknad (visst det finns dom som träffats via tex Tinder vad jag läst) men det skulle vara kul att veta hur många som egentligen träffar sin stora kärlek via tex Tinder!?
  • Anonym (HH)
    Hotelliggaren skrev 2021-08-16 22:05:53 följande:

Jag är nog lite gammalmodig och tycker väl att dejt är en ömsesidigt planerad träff med syftet att lära känna varandra för att att ev gå vidare. Så ONS=inte dejt. Inte heller att träffas bara för att det känns bra, hänga med varandra som kompisar och kanske kan man börja gilla varandra. Jag anser oxo att en dejt kan krönas med en avskedspuss/kyss, men bestämmer man sig för att hångla eller ligga är dejten över och man har gått in i ett annat steg. För gör man det har man ju bestämt sig för att personen är riktigt intressat och att man kan tänka sig mer. Där är dejten slut och nåt annat blir. Vet inte vad man kallar det, men man får nån form av relation som inte bara är intresserelaterad. Så för min del har jag max två dejter. Vid det laget vet man om man kan tänka sig mer än att fika och titta på varandra eller om personen nog var lite ointressant ändå.

Är det skillnad om man redan känner varandra genom tex kompisar, telefon, samma jobb osv och redan är förälskad...Jag har bara varit på så kallade soffdejter hemma hos killar som ibland blivit sängdejter Drömmer

Enligt min erfarenhet så fortsätter man träffas även om man ligger vid första tillfälle på tu man hand-om man redan känner något  för personen-utan att dejta "riktigt" enligt normen innan!

Som med min man som jag redan kände från samma jobb och var kär i - konstigt att vi fortfarande är intresserade av varandra sen 23 år då!
    Så jag förstår inte vad du menar med att om man ligger med varandra vid första träffen på tu man hand så får man nån form av relation som inte bara är intresserelaterad?

Ett ons är ju någon du ligger med 1 gång utan att du ens behöver känna personen (inte riktigt samma sak även om vissa faktiskt blivit tillsammans på det sättet - även jag 1 gång)
  • Anonym (HH)
    Anonym (Lotta) skrev 2021-08-16 23:26:10 följande:
    Hoppas det okej för TS när ämnet absolut touchar dejting i ett vidare perspektiv! ;)
    Ingen fara allsSkrattande
  • Anonym (HH)
    Hotelliggaren skrev 2021-08-17 05:58:09 följande:
    Med "intresserelaterad" menar jag känslan av "vad är det där för intressant  person?". Har man legat har man passerat den frågan och har liksom gått till nästa steg. Tycker inte man ligger med personer som man bara är lite ytligt intresserad av. (i nyktert tillstånd, vilket jag tkr man ska vara vid en dejt) Så ligger man så har man ju redan konstaterat att ja den här peronen är nog nåt för mig. För min del är dejting nåt väldigt ytligt som man gör för att få en första ide om personen är nåt för mig.
    Med ONS menade jag att vissa ser även sånt som en dejt..... Vissa ser i princip all kontakt med nån man inte är ihop med som en dejt. Jag begränsar dejting till de allra första kontakterna man har och då ska det vara ömsesidigt planerat och med syftat att lära känna en person som man díttills inte har haft nån speciell kontakt med. Kanske spanat in på jobbet eller har gemensam bekant.
    Okej! Jag tror jag förstår vad du menar...Som tex så har jag känt alla killar (utom 1 ons från början) innan vi blivit tillsammans på olika sätt (utan en "riktig" dejt på en restaurang, bio eller liknande innan)

Ja i mitt fall så har jag redan varit mer än ytligt intresserad innan jag har haft sex beroende på vad du menar med ytligt intresserad?..

Med min man tog det ju tid för mig att få honom att fatta att jag var kär i honom på riktigt...han var trög, men tillslut så frågade han bara  - ingen "dejt" - nej! utan det hände efter jobbet och han körde fram till mig i sin bil och frågade bara "vill du följa med mig hem"

SÅ romantiskt var hans första raggar replikSkrattande
Svar på tråden Varför måste man dejta?