• Thu 12 Aug 2021 08:15
    1533 visningar
    6 svar
    6
    1533

    Övervikt

    Hej,

    Jag har ett BMI på 26 och planerar att försöka bli gravid. Jag har försökt gå ner i vikt men det går extremt långsamt. Jag är så orolig för att jag ska få höra att jag är överviktig osv (vilket jag ju är enligt BMI). Jag har tidigare haft ätstörningar så tycker det är jobbigt att prata om min vikt. Har ni andra kring samma BMI som jag har upplevt mycket tjat/påtalanden om er vikt från barnmorska?

  • Svar på tråden Övervikt
  • Thu 12 Aug 2021 09:55
    #1

    Hallå 26 bim är inte mycket, vad väger du och hur lång är du?

  • Thu 12 Aug 2021 10:54
    #2

    Bmi på drygt 27 när jag blev gravid. Inga förmaningar (eller problem) alls ang vikten.

    Bm frågade om vikt regelbundet under graviditeten, vilket är standard. Har läst om flera andra med ätstörnings-historik som diskuterat i början i graviditeten hur det kan hanteras, dvs om just viktfrågor kan trigga.

  • Thu 12 Aug 2021 11:22
    #3

    Vid BMI över 30 har barnmorskorna på mvc en skyldighet enligt sin arbetsbeskrivning att ta upp kostråd under graviditet. Ingen kommer lägga något fokus på ditt BMI på 26, va ärlig från början och berätta dina problem med ätstörningar/vikt så du kan få rätt stöd och hjälp

  • Thu 12 Aug 2021 12:29
    #4

    Tack för era svar!

    Jag är 175 cm lång och väger mellan 78-80 kilo. Anledningen till att jag är orolig är att en barnmorska som jag träffade för att få preventivmedel sa till mig att jag behöver tänka på vad jag äter om jag planerar att bli gravid, det var några år sen och då vägde jag 75 kilo så alltså mindre än nu. Nu känner jag att jag måste gå ner i vikt innan jag ens försöker bli gravid pga det hon sa?

  • Thu 12 Aug 2021 12:30
    #5
    Quaps skrev 2021-08-12 12:29:30 följande:

    Tack för era svar!

    Jag är 175 cm lång och väger mellan 78-80 kilo. Anledningen till att jag är orolig är att en barnmorska som jag träffade för att få preventivmedel sa till mig att jag behöver tänka på vad jag äter om jag planerar att bli gravid, det var några år sen och då vägde jag 75 kilo så alltså mindre än nu. Nu känner jag att jag måste gå ner i vikt innan jag ens försöker bli gravid pga det hon sa?


    Alltså tänka på som i att jag behöver äta nyttigare och gå ner i vikt för att bli gravid typ..
  • Thu 12 Aug 2021 12:37
    #6

    Jag hade BMI på nästan 30 och det var inga diskussioner alls hos barnmorskan. Hon frågade varje gång va jag vägde och jag berättade. jag gick upp väldigt långsamt och ganska lite (11 kg totalt). Tycker som ovan skrivit att du ska berätta om din historik och att du tycker det är jobbigt för BM när det är dags. Får du någon som ändå hetsar kring vikten så byt. Om de vill väga dig kan du ju tex stå med ryggen mot siffrorna så bara BM ser och hon behöver inte säga något till dig om det inte händer något alarmerande med vikten.

    Stort lycka till!

Svar på tråden Övervikt