• Anonym (Hej)

När ens barn flyttar hemifrån. Bästa alternativet för sjuk och olycksfallsförsäkring?

Hej!

Båda våra två barn är på väg att flytta ut inom nåt år.

Det innebär ju att de måste ha en egen hemförsäkring med sjuk och olycksfallsförsäkring.

Hur vet man vilket försäkringsbolag som är mest förmånligt på olika sätt? Nån med tips eller tankar?

• Svar på tråden När ens barn flyttar hemifrån. Bästa alternativet för sjuk och olycksfallsförsäkring?
  • sextiotalist
    Anonym (Hej) skrev 2021-08-12 10:24:12 följande:

Hej!

Båda våra två barn är på väg att flytta ut inom nåt år.

Det innebär ju att de måste ha en egen hemförsäkring med sjuk och olycksfallsförsäkring.

Hur vet man vilket försäkringsbolag som är mest förmånligt på olika sätt? Nån med tips eller tankar?

En hemförsäkring med kompletterande olycksfallsförsäkring räcker mycket väl. De privata sjukförsäkringarna brukar vara väldigt dyra, däremot finns det många företag som har bra erbjudande eller fackföreningar kan ha det också
  • Anonym (nja)

Sjukförsäkring är nog väldigt ovanligt att ha i den åldern. Men barnförsäkringen brukar ju gälla ett antal år in i vuxenlivet så kolla hur länge den gäller. 

Fundera på vad det är ni tänker att ni ska försäkra och vad de offentliga försäkringarna täcker. 

• fjanten

Hemförsäkring är ju givet, men sjuk- och olycksfall behövs väl inte än? Eller är de över 25? (Eller finns inga barnförsäkringar tecknade på dem?)

Kolla med facket sedan, brukar gå att få förmånliga gruppförsäkringar.

Vi har allt och alla i familjen hos folksam: bilar, hem, barn, vuxna, liv o.s.v. Aldrig haft något som helst strul från folksams sida när vi velat ha ut ersättning (vindrutor som bytts ut, ärr, längre sjukhusvistelse, fuktskada efter läckande diskmaskin, dator som gick sönder o.s.v.).

• sextiotalist
    fjanten skrev 2021-08-12 10:38:49 följande:

Hemförsäkring är ju givet, men sjuk- och olycksfall behövs väl inte än? Eller är de över 25? (Eller finns inga barnförsäkringar tecknade på dem?)

Kolla med facket sedan, brukar gå att få förmånliga gruppförsäkringar.

Vi har allt och alla i familjen hos folksam: bilar, hem, barn, vuxna, liv o.s.v. Aldrig haft något som helst strul från folksams sida när vi velat ha ut ersättning (vindrutor som bytts ut, ärr, längre sjukhusvistelse, fuktskada efter läckande diskmaskin, dator som gick sönder o.s.v.).

Vi har också Folksam, samma erfarenhet som du. Men olycksfallsförsäkringen hade min son glädje av när han bröt foten, då han fick hjälp med taxiresor (lite dyrt för en fattig student) och plåster på såret (en summa pengar). Men den vi har är den försäkringen vi tecknade när han var liten, den räcker ett år till
  • Anonym (Hej)

Tack för era svar :)

Ni har rätt, sjukförsäkring är inte så vanligt. Vi har inte haft några speciella barnförsäkring utan de har ingått i vår gemensamma hemförsäkring med olycksfallsförsäkring på IF. De är fortfarande under 25 år. Jag kom på att de ju har olycksfallsförsäkring via sina fack. Så egentligen bara hemförsäkring som ska till då och de har via Folksam båda två.

Kanske inte så krångligt ändå?

Det är ju så nytt det här och jag vill vara säker på att de har rätt förutsättningar <3

• fjanten
    sextiotalist skrev 2021-08-12 10:58:58 följande:

Vi har också Folksam, samma erfarenhet som du. Men olycksfallsförsäkringen hade min son glädje av när han bröt foten, då han fick hjälp med taxiresor (lite dyrt för en fattig student) och plåster på såret (en summa pengar). Men den vi har är den försäkringen vi tecknade när han var liten, den räcker ett år till

Täcker inte barnförsäkringen det??
  • sextiotalist
    fjanten skrev 2021-08-12 13:06:09 följande:
    Täcker inte barnförsäkringen det??
    Vi hade ingen barnförsäkring, utan tecknade olycksfallsförsäkringar senare för oss alla tre.
    Det var inte så vanligt med barnförsäkringar när sonen var liten, de fanns, men rätt dyra och väldigt knepiga villkor.
  • Anonym (Vuxna barn)

Jag tänkte som så att är de vuxna nog att ha eget boende är de också vuxna nog att ta ansvar för sånt själva. Jag påminde om att det är bra att se till att vara försäkrad, men i övrigt var det deras eget ansvar. Jag har faktiskt ingen aning om vilka försäkringar de har.

• Anonym (Curling)

Låter udda att ni som föräldrar ens funderar över det här? Det är väl upp till barnen själva att lösa sina försäkringar om dom är tillräckligt mogna för att flytta hemifrån.

• sextiotalist
    Anonym (Curling) skrev 2021-08-12 14:54:49 följande:

Låter udda att ni som föräldrar ens funderar över det här? Det är väl upp till barnen själva att lösa sina försäkringar om dom är tillräckligt mogna för att flytta hemifrån.

Någonstans ska de lära sig. Jag informerade sonen om nödvändigheten att ha en hemförsäkring, resten fixade han. Så att man funderar på det är inget konstigt och informerar såklart. Påminde även om att ha en speciell reseförsäkring när ha var ute och backpackade (men han fick självklart kolla upp vilken han skulle ha och teckna den själv)
    Han vet också om att den olycksfallsförsäkring han har endast gäller tills han är 25.
  • Anonym (Hej)
    sextiotalist skrev 2021-08-12 15:00:43 följande:

Någonstans ska de lära sig. Jag informerade sonen om nödvändigheten att ha en hemförsäkring, resten fixade han. Så att man funderar på det är inget konstigt och informerar såklart. Påminde även om att ha en speciell reseförsäkring när ha var ute och backpackade (men han fick självklart kolla upp vilken han skulle ha och teckna den själv)

Han vet också om att den olycksfallsförsäkring han har endast gäller tills han är 25.

Tack :)

(självklart fixar det själva men det är alltid bra med feedback från de som vart där)
Svar på tråden När ens barn flyttar hemifrån. Bästa alternativet för sjuk och olycksfallsförsäkring?