• sten15

    Vill inte gå till förskolan...

    Hej! Min 3,5 åring börjar på förskolan om 2 veckor. Han gråter varje gång vi nämner förskolan och säger att han inte vill gå, han får nästintill panik.

    Han har tidigare innan sommaren gått 15 timmar, och det gick så där. Visst grät han inte, men han kände sig inte så trygg med pedagogerna och pratade inte med de så mkt, utan pratade endast med barnen. Nu börjar han på ny förskola iomed flytt. Hur förbereder man barnet på bästa sätt?

    Vill inte han ska få ångest eller panik? Han har seperationsångest, vill nästan alltid vara med mamma och pappa.

    Tar emot alla tips!

  • Svar på tråden Vill inte gå till förskolan...
  • Anonym (F)

    Försök prata med honom om att det är ett nytt ställe med nya vuxna och nya barn, att det kan bli hur bra som helst men att han måste våga ge det en chans. Och visa så klart empati med hans oro.

  • sten15
    Anonym (F) skrev 2021-08-12 17:18:01 följande:

    Försök prata med honom om att det är ett nytt ställe med nya vuxna och nya barn, att det kan bli hur bra som helst men att han måste våga ge det en chans. Och visa så klart empati med hans oro.


    Det gör jag så klart! Men tycker det är så svårt... Han somna till i soffan, lyfte upp honom och det första han säger är "Nej, inte dagis". Så känns lite svårt detta...
  • Jemp

    Kan han uttrycka vad det är som oroar honom?

    Har ni varit där och hälsat på? Åkt och tittat utifrån när det är stängt? Pratat om att ni är med i början och hur inskolningen går till?

  • Anonym (F)
    sten15 skrev 2021-08-12 17:32:14 följande:
    Det gör jag så klart! Men tycker det är så svårt... Han somna till i soffan, lyfte upp honom och det första han säger är "Nej, inte dagis". Så känns lite svårt detta...
    Han har ju helt klart fått ett smärre trauma av den förra platsen, tur att ni byter! Men ett besök och bara titta kan vara en bra idé.
  • Anonym (F)
    sten15 skrev 2021-08-12 17:32:14 följande:
    Det gör jag så klart! Men tycker det är så svårt... Han somna till i soffan, lyfte upp honom och det första han säger är "Nej, inte dagis". Så känns lite svårt detta...
    Han har ju helt klart fått ett smärre trauma av den förra platsen, tur att ni byter! Men ett besök och bara titta kan vara en bra idé.
  • sten15
    Jemp skrev 2021-08-12 17:35:50 följande:

    Kan han uttrycka vad det är som oroar honom?

    Har ni varit där och hälsat på? Åkt och tittat utifrån när det är stängt? Pratat om att ni är med i början och hur inskolningen går till?


    Nej, han säger bara att han inte vill gå. Som sagt så har ju allmän seperationsångest. Vill te.x. Gärna vara hos mormor och morfar, men typ bara om vi följer med. Har sagt att jag är med i början, men han vill verkligen inte gå. Vill inte göra skada för honom på något vis?
  • sten15
    Anonym (F) skrev 2021-08-12 17:37:25 följande:

    Han har ju helt klart fått ett smärre trauma av den förra platsen, tur att ni byter! Men ett besök och bara titta kan vara en bra idé.


    Ja tyvärr.... Får åka dit under helgen när det är stängt och hitta på något spännande!
    Anonym (F) skrev 2021-08-12 17:37:25 följande:

    Han har ju helt klart fått ett smärre trauma av den förra platsen, tur att ni byter! Men ett besök och bara titta kan vara en bra idé.


    Ja, tyvärr.... Han var inte alls trygg med pedagogerna.

    Får åka dit under helgen och hitta på något spännande med honom! Så hoppas jag det hjälper.
  • Anonym (F)
    sten15 skrev 2021-08-12 18:20:42 följande:
    Nej, han säger bara att han inte vill gå. Som sagt så har ju allmän seperationsångest. Vill te.x. Gärna vara hos mormor och morfar, men typ bara om vi följer med. Har sagt att jag är med i början, men han vill verkligen inte gå. Vill inte göra skada för honom på något vis?
    Han kommer skadas mer i längden om han inte får lära sig att bli självständig. Man börjar med små tidssektioner, fem minuter kanske.

    Det här kan vara en del av förklaringen till varför han inte vill till fsk också.
  • sten15
    Anonym (F) skrev 2021-08-12 18:29:09 följande:

    Han kommer skadas mer i längden om han inte får lära sig att bli självständig. Man börjar med små tidssektioner, fem minuter kanske.

    Det här kan vara en del av förklaringen till varför han inte vill till fsk också.


    Okej! Ja, men självklart ska han ju gå. Det måste han, för snart börjar vi jobba. Men tänkte om det finns knep för att göra så leta skada som möjligt? Eller förbereda barnet på ett bra sätt, så han kanske ser framemot att börja på förskolan?
  • Anonym (F)
    sten15 skrev 2021-08-12 18:38:32 följande:
    Okej! Ja, men självklart ska han ju gå. Det måste han, för snart börjar vi jobba. Men tänkte om det finns knep för att göra så leta skada som möjligt? Eller förbereda barnet på ett bra sätt, så han kanske ser framemot att börja på förskolan?
    Jo det är klart han måste =/ Alltså vare sig man vill eller inte så förändras livet.

    Besök skolan på helgerna som är kvar tills han ska börja, lek på deras skolgård. Ställ frågor om hur han tror att barnen är, om det kommer att finnas många kompisar, vilka lekar de kan, vad de kommer att ha för aktiviteter osv. Väck fantasin och glädjen :)
Svar på tråden Vill inte gå till förskolan...