Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 17:23:53 följande:
Nej, det skrev jag ju.
Glinda från Oz skrev 2021-08-12 17:12:50 följande:
Jag förstår att det inte funkar långsiktigt men får du hjälp att packa upp, städa mm så du kommer ner på noll gör det mycket.
Jag har blivit erbjuden hjälp av kommunen att packa upp, men det är inte främst det jag behöver hjälp med. Jag behöver få ordning på mitt möblemang så att jag kan förvara saker. Jag kan ju inte bara packa upp och låta sakerna bli liggande på golvet.
Behöver du fler möbler eller? Ikea har hemkörning och de bär upp sakerna åt dig också för en slant extra. Isf är det ju bara att tacka ja till att packa upp.
Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 17:28:22 följande:
Fysiskt och det är väldokumenterat.
Anonym (Ghost) skrev 2021-08-12 17:23:31 följande:
Soc kommer inte hjälpa dig om det inte anses att du har behov. Att städa i din röra ingår inte i deras arbetsuppgifter.
Behovet finns ju.
Nu är det inte städning jag behöver hjälp med, men om det vore så omfattas även det behovet av socialtjänstlagen (hemtjänst är vad som brukar beviljas för det).
Men de anser att behovet inte behöver tillgodoses för att jag ska tillförsäkras en "skälig levnadsnivå" (hämtat direkt ur utredningen).
Jag blir förvirrad av din information... Du behöver hjälp med att få ordning men du behöver inte hjälp med att städa. Du har blivit erbjuden hjälp att packa upp men det har du (dumt nog) tackat nej till. Och sen säger du att du behöver hjälp med ditt "möblemang", på vilket sätt då? Och att du har ett "behov", vilket då isf?
Jag kan tänka mig att om du inte är totalt fysiskt handikappad så kan du gott och väl öppna en låda och ta upp vad du behöver där ur. Det kanske är så de resonerar. Men jag vet ju inte vad du har för handikapp heller.