• Anonym (Ghost)

Handikappad - får ingen hjälp

Vadå för handikapp? Är det konstaterat eller självdiagnosticerat?

Soc kommer inte hjälpa dig om det inte anses att du har behov. Att städa i din röra ingår inte i deras arbetsuppgifter.

Istället för att avsluta ditt liv kan du ju sälja all skit omkring dig som du ändå inte orkar få ordning på.

• Anonym (Ghost)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 17:23:53 följande:
    Nej, det skrev jag ju.
    Glinda från Oz skrev 2021-08-12 17:12:50 följande:

Jag förstår att det inte funkar långsiktigt men får du hjälp att packa upp, städa mm så du kommer ner på noll gör det mycket.

Jag har blivit erbjuden hjälp av kommunen att packa upp, men det är inte främst det jag behöver hjälp med. Jag behöver få ordning på mitt möblemang så att jag kan förvara saker. Jag kan ju inte bara packa upp och låta sakerna bli liggande på golvet.
    Behöver du fler möbler eller? Ikea har hemkörning och de bär upp sakerna åt dig också för en slant extra. Isf är det ju bara att tacka ja till att packa upp.
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 17:28:22 följande:
    Fysiskt och det är väldokumenterat.
    Anonym (Ghost) skrev 2021-08-12 17:23:31 följande:

Soc kommer inte hjälpa dig om det inte anses att du har behov. Att städa i din röra ingår inte i deras arbetsuppgifter.

Behovet finns ju.
    Nu är det inte städning jag behöver hjälp med, men om det vore så omfattas även det behovet av socialtjänstlagen (hemtjänst är vad som brukar beviljas för det).
    Men de anser att behovet inte behöver tillgodoses för att jag ska tillförsäkras en "skälig levnadsnivå" (hämtat direkt ur utredningen).

Jag blir förvirrad av din information... Du behöver hjälp med att få ordning men du behöver inte hjälp med att städa. Du har blivit erbjuden hjälp att packa upp men det har du (dumt nog) tackat nej till. Och sen säger du att du behöver hjälp med ditt "möblemang", på vilket sätt då? Och att du har ett "behov", vilket då isf?

Jag kan tänka mig att om du inte är totalt fysiskt handikappad så kan du gott och väl öppna en låda och ta upp vad du behöver där ur. Det kanske är så de resonerar. Men jag vet ju inte vad du har för handikapp heller.
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 17:31:18 följande:
    Ska jag sälja saker jag behöver? Då kan jag ju lika gärna ta mitt liv.
    De ställer ju till så mycket besvär för dig. Är det inte lite dramatiskt att hota med självmord för att man inte får hjälp att packa upp...? Eller vad du nu anser att du behöver.
  • Anonym (Ghost)

Som tidigare personer sagt, du får helt enkelt be någon okänd om hjälp med att ställa dina möbler och kartonger på plats. Det är vad som återstår om soc ger avslag på avslag och dina bekanta tröttnat.

• Anonym (Ghost)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 17:49:25 följande:
    Glöm det där med "arbetsuppgifter", det är inte relevant. Vad som är väsentligt är vilken hjälp som behövs och vilket ansvar kommunen har enligt lag.
    Med tanke på att du får avslag även på överklagan så är det bevisligen inte deras ansvar. Du måste hitta egna lösningar istället för att dra ner dig i ett emotionellt träsk. Och om du på riktigt är så instabil att du seriöst funderar på självmord för det här så behöver du söka hjälp hos öppenpsyk eller om din vc kan slussa dig vidare.
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 18:08:30 följande:
    Jag har presenterat lösningar. Vad jag behöver hjälp med, ansökt om sådan hjälp, eller ta mitt liv (det sista är inget jag är öppen med dock). Jag har faktiskt inga andra alternativ tillgängliga och jag orkar inte längre hålla på och tjafsa om rena självklarheter med myndigheter som inte vill. Det är nog nu.

Jag har varit i kontakt med psyk och även psykolog och kurator via VC. De erbjuder bara behandling med terapi och psykofarmaka. De praktiska problemen som får mig att må dåligt är det ingen som bryr sig om.
    Du måste hitta andra lösningar. Att fortsätta köra huvudet i väggen och tjafsa med soc leder ingenvart. Bra iaf att du verkar inse det. Alltså, spara ihop en slant och be utomstående om hjälp.

Fast det är inte deras skyldighet att lösa dina praktiska problem. Deras jobb är ju att ta itu med ditt emotionella mående och din tankevärld, just då med terapi och medicin.

Om du frånsäger dig erbjuden hjälp från både vården och soc så kan man säga att du får skylla dig själv lite grann också om de bitarna inte blir bättre.
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 18:09:06 följande:
    Nej, jag har ingen inkomst.
    Och vad betalar du hyra och mat med?
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 18:24:52 följande:
    Paradisee skrev 2021-08-12 18:20:10 följande:

Har du inga pengar alls?

Jag får ekonomiskt stöd till mat och hyra. Kläder köper jag knappt.

Dåså, börja lägg undan lite här och lite där och spara till hjälp. Eller be om gratis hjälp online. Men ta av offerkoftan och försök med andra lösningar i vilket fall.
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 18:42:01 följande:
    Ja, det kostar normalt sett, men avgiften baseras på inkomst och det har jag ju ingen.
    Det betyder inte att hemtjänsten kostar noll, du kommer fortfarande få betala en minimitaxa. Men det lär väl soc täcka upp så det spelar ju inte dig nån roll.
Svar på tråden Handikappad - får ingen hjälp