• Anonym (L)

Handikappad - får ingen hjälp

Fast ingår det verkligen i soc arbetsuppgifter att packa upp saker och sätta upp/montera ihop möbler? Är det deras ansvar att sätta upp dina gardiner? Det måste man ta reda på.

Tydligen anser inte soc att du har behov av denna hjälp. Det måste ju finnas någon anledning till att de resonerar såhär. Jag vet inte om jag håller med dem eller inte eftersom att jag inte känner dig och inte vet hur omfattande ditt handikapp är.

Rent spontant så tänker jag att du kanske kan göra ett inlägg i någon grupp på facebook eller liknande och skriva att du behöver hjälp med dessa saker och att du söker någon som kan hjälpa dig mot betalning. Annars vet jag inte vart man ska vända sig i din situation.

• Anonym (L)
    Anonym (Ghost) skrev 2021-08-12 17:36:16 följande:

De ställer ju till så mycket besvär för dig. Är det inte lite dramatiskt att hota med självmord för att man inte får hjälp att packa upp...? Eller vad du nu anser att du behöver.

Håller med.

Hota med självmord.. snälla någon.
  • Anonym (L)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 17:23:53 följande:

Nej, det skrev jag ju.Jag har blivit erbjuden hjälp av kommunen att packa upp, men det är inte främst det jag behöver hjälp med. Jag behöver få ordning på mitt möblemang så att jag kan förvara saker. Jag kan ju inte bara packa upp och låta sakerna bli liggande på golvet.

Kan du inte be om hjälp av vänner/familj om du betalar dem? Då kanske de orkar komma och hjälpa till.
  • Anonym (L)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 17:23:53 följande:

Nej, det skrev jag ju.Jag har blivit erbjuden hjälp av kommunen att packa upp, men det är inte främst det jag behöver hjälp med. Jag behöver få ordning på mitt möblemang så att jag kan förvara saker. Jag kan ju inte bara packa upp och låta sakerna bli liggande på golvet.

Varför tackade du nej till den hjälpen då? Då hade du ju haft en sak avklarad åtminstone.
  • Anonym (L)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 17:49:25 följande:

Glöm det där med "arbetsuppgifter", det är inte relevant. Vad som är väsentligt är vilken hjälp som behövs och vilket ansvar kommunen har enligt lag. Sedan är det upp till varje kommun att lösa det på sitt sätt. En kommun väljer således själva om ett behov kommunen ansvarar för ska vara kommunens arbetsuppgift eller någon annans arbetsuppgift. Kommunen kan leja ut allt arbete om de vill.

Tydligen så är det inte deras ansvar eftersom att du får avslag även på överklagan, vilket då betyder att du måste hitta egna lösningar.

Vad säger du om mitt förslag angående att leta efter någon på facebook som kan komma och hjälpa dig med dessa saker mot betalning? Du kanske inte vill säga var du bor men om du hade bott i min stad så hade jag kunnat komma och hjälpa till.
  • Anonym (L)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 17:54:46 följande:

Jag har fått mycket hjälp genom åren som handikappad, hjälp jag aldrig kan återgälda.

Kunde jag betala för hjälpen så hade jag bara behövt lyfta telefonen och ringa en firma som fixar allt.

Letar du efter någon på typ facebook så finns det säkert någon som kan komma och hjälpa dig med dessa saker för en liten peng. Någon slags inkomst har du väl?
  • Anonym (L)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 18:09:06 följande:

Nej, jag har ingen inkomst.

Så du är alltså helt pank? Du får inga pengar från försäkringskassan eller så? Försörjningsstöd?
  • Anonym (L)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 18:24:52 följande:

Jag får ekonomiskt stöd till mat och hyra. Kläder köper jag knappt.

Hur mycket pengar har du över efter det då? Har du inte råd att betala några hundralappar just nu så får du helt enkelt börja spara ihop pengar så att du kan betala någon för att komma och hjälpa dig med dessa saker. Jag slår vad om att någon (säkert flera eller till och med många) skulle komma och hjälpa dig för väldigt lite pengar (kanske till och med gratis) om du la ut ett inlägg på typ facebook. Att du hyr övervåningen i en gammal lada behöver inte vara något problem. Någon kan säkert ändå komma och hjälpa.

Hade du bott i Luleå så hade jag kunnat komma och hjälpa dig för en liten peng.

De lösningar som vi nu har presenterat för dig är de lösningar som finns att tillgå.
  • Anonym (L)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 19:31:13 följande:

Flera har föreslagit att gå ut på Facebook och be om hjälp.

Tack för den välmenande tanken!

Men att öppet bland alla vänner och bekanta gå ut med sina problem och be om hjälp är ingen lätt sak rent mentalt. Även när man sitter hos en psykolog, kurator, eller en biståndshandläggare är det jäkligt tungt att berätta och att vädja om hjälp. Jag kan ju inte betala något. Knappt ens att jag har råd att bjuda på fika och mat. Det är dessutom ett ganska omfattande arbete med tanke på hur det ser ut här och hur svårinredd bostaden är. Jag skulle gissa på att det handlar om ca 70-130 manstimmar.

Men jag har övervägt det och jag fortsätter att överväga alternativet....

Jag har full förståelse för att det är jobbigt att be om hjälp men vilka andra alternativ har du?

Det finns godhjärtade människor som hade hjälp dig gratis med detta. Annars hade du nog bara behövt betala en liten summa. Du kan ju börja spara redan nu.

Att be grannen om hjälp är visst ett alternativ. Vill/kan hon inte så är det så men det gör ju inget att fråga. Bara för att hon är en ung tjej så innebär det inte att hon inte kan hjälpa till. Du vet inte fören du har frågat och sett vad hon klarar av.

Sedan har även jag svårt att tro att det tar 70-130 timmar att ordna detta. Två personer kan säkert ordna detta på någon dag eller så och även om det tar ännu längre tid så finns det säkert ändå folk som är villiga att hjälpa.
Svar på tråden Handikappad - får ingen hjälp