Inlägg från: Anonym (Eget ansvar!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Eget ansvar!)

Handikappad - får ingen hjälp

Jag fattar att det är jobbigt och att du upplever att du inte får någon hjälp.

Jag tänker dock att du faktiskt har dålig koll på hur mycket eget ansvar man förväntas ta i sitt liv och att kommunen, trots svårigheter inte kommer bevilja hjälp att hantera dina prylar på ett sätt som du blir nöjd med.

Att du tror att du behöver typ 70 timmar hjälp att komma på plats i din lägenhet, tror att du faktiskt fått flytthjälp säger en del om i vilken utsträckning du vill ha hjälp.

Tyvärr händer det att människor inte har rätt till den hjälp de tycker de behöver och jag fattar att det är jobbigt. Det känns dock som att det är rätt rimligt att du har boendestöd och att du får stöttning i vardagen att fixa.

Rimligtvis borde ni kunna leta efter nerpackade lakan ett tillfälle och gå igenom någon låda varje gång.

Självklart kommer du få stöd med sådant som man vanligtvis gör själv, men det finns ingen rättighet att få hjälp att hantera mängder av prylar tills allt känns perfekt. De flesta människor har ju några projekt i hemmet som de vill göra, eller behöver fixa så det är faktiskt rätt normalt och inte konstigt att det bedöms som oskäligt med att få allt fixat.

Tyvärr har du trots sjukdom och handikapp fortfarande eget ansvar utifrån din förmåga.

• Anonym (Eget ansvar!)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-12 23:26:00 följande:

Jag har under 6 år studerat socialtjänstlagen och alla andra relaterade lagar och förarbeten, Socialstyrelsens föreskrifter och handböcker, domar och utslag i förvaltningsdomstolar och JO....

Man kan inte säga att individen ska ta ansvar för sitt eget liv innan man vet vilken förmåga och möjligheter individen i fallet har till det. Detta ingår i det socialtjänsten ska utreda när man man söker deras stöd.

Min förmåga är inte skälet till socialtjänstens avslagsbeslut.

Jag vet att jag har lagens stöd i detta, men kan inte påvisa det så länge som det godtas att socialtjänsten struntar i en del av det de ska utreda,

Det normala vid inflytt är att man ställer möbler där man vill ha dem, skruvar upp väggfast inredning, sätter upp gardiner och takbelysning samt packar upp flyttkartonger.

Detta är vad jag ansökt om hjälp med och till stor del fått avslag på.

Att individen har ansvar utefter egen förmåga är inte alls "tyvärr", utan en logisk självklarhet, men som här inte är relevant eftersom jag inte klarar av det jag ansökt om hjälp med.

Vad bra att du är kunnig i socialtjänstlagen, men jag tänker att om du hade haft lagstöd att få det du ansökt hade du fått bifall åtminstone av förvaltningsrätten i tillräcklig omfattning för vad lagen ger dig rätt till.

Det är missvisande att säga att man inte fått någon som helst hjälp när man fått bistånd för flytt, hjälp med bostad, boende-stöd, bifall på vissa delar av sin ansökan.

Av dina svar verkar det som du uppfyller skälig levnadsnivå med det stöd som erbjuds och då får man inte mer hjälp.

Väldigt många människor har inte råd med flyttfirma och möjlighet att få upp gardiner och skruva upp möbler första tiden.

Det låter som du fått din ansökan prövad såväl av handläggare som ny instans och rimligtvis borde förvaltningsrätten reagerat om utredningen var så dåligt som du tror. Och rätten reagerar om motiveringen till beslut saknas!
  • Anonym (Eget ansvar!)
    Anonym (Handikappad) skrev 2021-08-13 00:50:35 följande:

Kan du med stöd av lagen (referenser) och vad Socialstyrelsen i text uttryckt (om skälig levnadsnivå), beskriva hur det du ser på bilderna utgör skälig levnadsnivå?

.....

Överklagan av det senaste beslutet har ännu inte behandlats i förvaltningsdomstol.

Eftersom du skrev i ett av dina poster att handläggare anser att du uppfyller skälig levnadsnivå, så förutsätter jag att det finns omständigheter som gör att du faktiskt bedöms uppfylla detta.

Med stor sannolikhet kommer du, hur du än gör behöva göra en hel del själv i din bostad och det ingår inte i min roll som privatperson att ta ställning till om din situation är ok, eller inte.

Trots att jag sett bilder, så går det faktiskt inte för mig att sitta och gissa vad mer handläggaren grundat sitt beslut på.

Dessutom väntar du ju nu på avgörande av nästa instans och rimligtvis har du väl angett en hel del synpunkter i överklagandet.

Eftersom du inte delat med dig av din ansökan i helhet, vad du fått avslag på, vad som egentligen står i avslagen, vilka funktionsnedsättningar du har är det ju jättesvårt att veta om din kommun varit dundersnål, skitgenerös eller alldeles rimlig.

Självklart behöver du inte redovisa detta, det är ju känsliga saker, men det är ju faktiskt lite svårt att komma med idéer, eftersom du ju faktiskt är påläst och vet vad du har rätt till.

Själv vet jag ju naturligtvis inte, eftersom jag ju inte alls har information om allt relevant för din situation. Jag gissar dock att det är rimligast att försöka jobba på att få den ordning som går att få, istället för att hoppas på att förvaltningsrätten beviljar dig det stöd du önskar.
  • Anonym (Eget ansvar!)
    Anonym (Medmänsklighet) skrev 2021-08-16 16:41:21 följande:

Trots alla förslag här? Ja, då slösade vi alla tid på att försöka hjälpa dig. Du var inte mottaglig. 

VickanD skrev 2021-08-17 18:54:58 följande:

Väldigt märkligt att be människor om råd och få oss att slösa vår tid på att försöka hjälpa dig när du helt enkelt inte är mottaglig.

Väldigt märklig syn ni har på vilken hjälp TS behöver.

Uppenbarligen har hen haft flera svåra år med bla. hemlöshet och att drabbas av en funktionsnedsättning.

Att få lite hjälp på ett forum kan ge lite tips och inspiration, men TS får ta till sig av det hon/han orkar. Upplever du/ni som forumanvändare att ni slösar tid är ni välkomna att sluta försöka stötta folk med tips....

Ni behöver inte hålla på och kalla TS märklig och oemottaglig! Hade TS situation varit jättelätt att lösa, hade den varit löst.

Personligen hoppas jag TS fått lite tips och strategier om hur situationen kan lösa sig, en låda i taget. Att hen fått lite perspektiv på olika lösningar och jobbar själv och tillsammans med boendestöd för att få ett hem där hen kan må bra.
  • Anonym (Eget ansvar!)
    VickanD skrev 2021-08-17 23:43:37 följande:

Fast ts har ju på riktigt sagt nej till i princip varenda förslag som vi har kommit med? Han säger nej trots att det är helt genomförbara förslag. Han skapar en tråd i ett desperat läge och är sedan bara vresig och sur så fort folk kommer med tips? Det är som att han vill att vi ska säga att han bara ska ge upp. Det är inte att vara mottaglig. Ts har redan bestämt sig för att säga nej till allt. Ts attityd är lätt att lägga märke till. Väldigt onödigt att starta en tråd och be om hjälp när man inte är villig att lyssna på andra överhuvdtaget.

Läs igenom hela tråden så fattar du.

Vad får dig att tro att jag inte läst hela tråden? Jag är fullständigt medveten om att TS har problem att lösa sin situation och att det inte bara handlar om att socialtjänsten inte gett bifall på allt TS tycker sig behöva stöd med.

Min poäng är att det inte är TS fel att du slösar bort din tid och att du blir frustrerad. Har du som läsare behov av att få återkoppling om att dina idéer är toppen-bra och att få bekräftelse om att vi hjälper så få det stå för dig.

Personligen förväntar jag mig att människor som har det svårt faktiskt inte är tacksamma för varenda liten välmenande idé som jag ev. kan framföra. Jag förväntar mig inte att TS under den veckan hon/han är aktiv löser detta, som varit ett problem i snart ett år.

Naturligtvis hoppas jag att det faktiskt finns idéer och substans i inlägg som kan hjälpa TS, men jag reagerar på att man på allvar anklagar TS för att slösa bort vår tid.

TS lever i misär och det är inte fel att be om hjälp och tips om hur man ska lösa sin situation. Läser man tråden framkommer det att TS faktiskt funderar över olika lösningar och att TS faktiskt under åratal försökt få en bättre situation.

Jag har faktiskt större förståelse för att TS är vresig och sur, än att du som med-människa är det. Är det så jobbigt att inte bli tackad och att någon inte tycker alla idéer i denna tråd är toppen?
  • Anonym (Eget ansvar!)
    VickanD skrev 2021-08-20 00:24:45 följande:

Om du har läst igenom hela tråden så borde du ha lagt märke till att ts faktiskt är oemottaglig. Du borde ha lagt märke till hans attityd. Det är flera här som har försökt hjälpa honom flera av idéerna är faktiskt genomförbara men ts är ändå emot det.

Det är faktiskt rätt konstigt att starta en tråd och bli vresig så fort folk kommer med idéer som faktiskt är genomförbara. Uppenbarligen är det inte bara jag som har lagt märke till detta så jag är nog inte helt ute och cyklar. Det är som att ts vill att vi ska säga att han bara ska dö och ge upp. Att be om hjälp på facebook är en bra idé. Ts hade säkerligen fått gratis hjälp av flera personer.

Ska man skapa en tråd och be om hjälp så är det ju en fördel om man är mottaglig. Det handlar inte om att jag behöver någon slags bekräftelse.

Fast att TS är oemottaglig är DIN tolkning av situationen. Jag tänker att tråden beskriver hur svårt och komplext verkligheten kan vara ibland och vad lätt det är att faktiskt inte förstå situationen utifrån.

Personligen tycker jag inte att det är ett dugg märkligt att försöka få stöd och hjälp i en situation som är svår och tycker det är jävligt märkligt av dig att sitta på ett forum och gnälla över att folk startar trådar och "inte vill ha hjälp".

För om man läser tråden är man att det finns såväl bra som dåliga idéer och att TS situation är komplex. Personligen tror jag inte på att bjuda in folk från Facebook när man är i en utsatt situation. Min uppfattning är att detta faktiskt kan vara riktigt farligt och att det är att sätta sig i en utsatt situation.

Har du personligen någon som helst kompetens att avgöra vilka idéer som faktiskt är bra och givande för TS?
Svar på tråden Handikappad - får ingen hjälp