• Sat 14 Aug 2021 18:50
    1530 visningar
    9 svar
    9
    1530

    Lös hud - gå ner i vikt

    Hej alla,
    Jag har planer på att gå ner i vikt och komma i form. Jag ska ner i alla fall minst 20 kg i vikt. Har tidigare varit riktigt i form och tränat en hel del men pga omständigheter i livet senaste åren så har träning uteblivit. Är nyss fyllda 30 år. 

    Det jag nu är rädd för är om jag börjar träna och tänker på maten och går ner vikt om jag får lös hud istället. Speciellt på magen. På grund av viktuppgång har jag en hel del bristningar där och efter att ha sökt på internet har jag sett att många fått lös hud och det ser inte kul ut alls.. Man vill ju inte ha för stor mage men om man lyckas gå ner det vill man ju inte ha lös hud som inte är så fint heller ..

    Hur ska jag tänka nu? Bör det ens bli en massa löshud eller ska jag oroa mig över det?

    OBS vill ha stöd och inga skräckhistorier tack!

  • Svar på tråden Lös hud - gå ner i vikt
  • Sat 14 Aug 2021 20:21
    #1
    +1

    Jag har lös hud efter stor viktnedgång, inte jättemycket eftersom jag gick ner ganska långsamt men ändå en del. Mest på magen och på överarmarna. Jag är inte intresserad av att lägga mig under kniven i onödan eftersom jag redan genomgått andra medicinska operationer och tycker inte risken är värt det, vill liksom viga min operations-pott till livsnödvändiga ting. Sen sparar jag hellre pengarna till något annat. En kompis opererade bort lös hud på överarmarna efter gbp och betalade 35.000 för det.
    Störs inte så mycket av huden om jag ska vara ärlig, har typ aldrig i mitt liv haft platt mage så att vara smal med lite lös bull-hud på magen är helt klart överkomligt. I min värld alltså. 

  • Sat 14 Aug 2021 21:03
    #2
    100wfs skrev 2021-08-14 20:21:25 följande:

    Jag har lös hud efter stor viktnedgång, inte jättemycket eftersom jag gick ner ganska långsamt men ändå en del. Mest på magen och på överarmarna. Jag är inte intresserad av att lägga mig under kniven i onödan eftersom jag redan genomgått andra medicinska operationer och tycker inte risken är värt det, vill liksom viga min operations-pott till livsnödvändiga ting. Sen sparar jag hellre pengarna till något annat. En kompis opererade bort lös hud på överarmarna efter gbp och betalade 35.000 för det.
    Störs inte så mycket av huden om jag ska vara ärlig, har typ aldrig i mitt liv haft platt mage så att vara smal med lite lös bull-hud på magen är helt klart överkomligt. I min värld alltså. 


    Frågan var om det behöver bli löshud? Är det olika? Måste jag förvänta mig det med min kropp?
  • Sat 14 Aug 2021 21:57
    #3
    Kaaaa595959 skrev 2021-08-14 21:03:58 följande:
    Frågan var om det behöver bli löshud? Är det olika? Måste jag förvänta mig det med min kropp?
    Det känns ganska svårt att svara på utan att veta hur du ser ut, hur fort du kommer gå ner i vikt, vad du äter, hur och vad du kommer träna osv osv osv. Sen gissar jag bara men det finns säkert genetik som påverkar också. Men det är bara en gissning.

    Exakt hur lös hud du får och var på kroppen ser du nog först efter att du gått ner. Så du får väl väga för och nackdelar. Fortsätta vara tjock med fast hud. Eller gå ner i vikt med eventuellt lös hud som bieffekt. 
  • Sun 15 Aug 2021 19:26
    #4
    100wfs skrev 2021-08-14 21:57:37 följande:
    Det känns ganska svårt att svara på utan att veta hur du ser ut, hur fort du kommer gå ner i vikt, vad du äter, hur och vad du kommer träna osv osv osv. Sen gissar jag bara men det finns säkert genetik som påverkar också. Men det är bara en gissning.

    Exakt hur lös hud du får och var på kroppen ser du nog först efter att du gått ner. Så du får väl väga för och nackdelar. Fortsätta vara tjock med fast hud. Eller gå ner i vikt med eventuellt lös hud som bieffekt. 
    Usch inte nog med att man gått upp i vikt man ska förbereda sig på lös vikt också. Känns som ett mardrömsmoment. 
  • Sun 15 Aug 2021 19:33
    #5
    Kaaaa595959 skrev 2021-08-15 19:26:39 följande:
    Usch inte nog med att man gått upp i vikt man ska förbereda sig på lös vikt också. Känns som ett mardrömsmoment. 
    Jag försöker ha inställningen att kroppen förändras genom livet. Försöker man hålla fast vid en kropp man en gång haft eller en idealbild av hur en kropp bör se ut så blir livet en enda lång besvikelse. 
  • Sun 15 Aug 2021 20:52
    #6
    100wfs skrev 2021-08-15 19:33:43 följande:
    Jag försöker ha inställningen att kroppen förändras genom livet. Försöker man hålla fast vid en kropp man en gång haft eller en idealbild av hur en kropp bör se ut så blir livet en enda lång besvikelse. 
    Ja så är det .. jag tänker inte ta ut något i förskott i alla fall. Att 'alla' för löshud. Jag gick upp i vikt efter jag fick en medicin och det var ett trauma. Ett trauma som jag inte orkat ta tag i förrän nu .. kroppen är ju fantastisk men tycker de bilder/videos man ser på internet där folk förlorar massor i vikt får massor av hud istället är förödande. Så kämpar de så hårt och får ett hudberg av hud istället. Otroligt sorgligt egentligen. 
  • Sun 15 Aug 2021 22:14
    #7
    Kaaaa595959 skrev 2021-08-15 20:52:08 följande:
    Ja så är det .. jag tänker inte ta ut något i förskott i alla fall. Att 'alla' för löshud. Jag gick upp i vikt efter jag fick en medicin och det var ett trauma. Ett trauma som jag inte orkat ta tag i förrän nu .. kroppen är ju fantastisk men tycker de bilder/videos man ser på internet där folk förlorar massor i vikt får massor av hud istället är förödande. Så kämpar de så hårt och får ett hudberg av hud istället. Otroligt sorgligt egentligen. 
    Fast viktnedgången är ju inte förgäves bara för att man får lös hud? Man har ju vunnit andra kroppsliga fördelar som antagligen slår lös hud med hästlängder. Så sorgligt är väl kanske fel ordval. 
  • Sun 15 Aug 2021 22:21
    #8
    Kaaaa595959 skrev 2021-08-15 20:52:08 följande:
    Ja så är det .. jag tänker inte ta ut något i förskott i alla fall. Att 'alla' för löshud. Jag gick upp i vikt efter jag fick en medicin och det var ett trauma. Ett trauma som jag inte orkat ta tag i förrän nu .. kroppen är ju fantastisk men tycker de bilder/videos man ser på internet där folk förlorar massor i vikt får massor av hud istället är förödande. Så kämpar de så hårt och får ett hudberg av hud istället. Otroligt sorgligt egentligen. 
    För mig var det snarare ett trauma att gå från tjock (jag tyckte om mig själv även när jag var tjock) i princip hela mitt liv till att bli pinnsmal för då insåg jag hur det känns att bli behandlad "normalt" i samhället. Märktes särskilt inom vården, plötsligt fick jag hjälp för en massa grejer direkt, tidigare fick jag bara höra "du måste gå ner i vikt" oavsett om jag hade eksem eller ont i magen. Insåg även hur fettfobiska dom flesta är, nu när man är smal tar sig folk friheten att säga sanningen om en t.ex. "NU är du ju snygg!" eller "äntligen har du tagit tag i dig själv" vilket säger vad dom tyckte om mig när jag inte var smal. Plötsligt var man en människa, en individ, och inte en tjockis. DET tyckte jag var sorgligt. Typ beviset för allt man redan visste som tjockis men som alla bara säger sitter i ens eget huvud. Tills man blir smal. Och är på andra sidan. 
  • Mon 16 Aug 2021 09:58
    #9
    100wfs skrev 2021-08-15 22:14:27 följande:
    Fast viktnedgången är ju inte förgäves bara för att man får lös hud? Man har ju vunnit andra kroppsliga fördelar som antagligen slår lös hud med hästlängder. Så sorgligt är väl kanske fel ordval. 
    För mig som har varit med om ett trauma som gjort att jag gjort upp i vikt och att man då skulle få löshud tycker jag är sorgligt. Tycker också det är sorgligt när folk jobbar hårt och får en massa löshud så för mig är sorgligt rätt ord. Jag vet inte om jag ens får löshud då jag varit vältränad flera gånger och varit smal. Så behöver inte vara som alla andra. Alla är olika. Men som sagt de där klippen där folk blivit vältränade och så ser de ut som skinnmänniskor istället tycker jag är sorgligt.

    Förstår vad du menar. Läste en forskningsartikel att övervikt egentligen bara är ett symptom. Kan vara underliggande sjukdom eller ett trauma som gjort att man ätit/gått upp i vikt. Tycker överviktiga behandlas inte särskilt bra i samhället. Precis som med alla andra ska de behandlas med respekt och ödmjukhet. Tråkigt också att vården inte har någon som helst insikt eller kunskap om vad övervikt är och så fort de ser en person väger mer får de panik och ser varningstecken. Fastän det finns de som faktiskt väger mer men är hälsosamma också. Och för att ta mig själv som exempel - de satte in en medicin som gjorde jag gick upp massor i vikt på två veckor. Vad säger det egentligen? Sjuk vård. 
Svar på tråden Lös hud - gå ner i vikt