• MrsB6

    Hur funkar 15/20-timmar på förskola?

    Hej!

    Jag har frågat min sons pedagoger flera gånger men jag fattar inte ändå och nu är det för skämmigt att fråga igen.

    När får min 2 åriga son vara på förskolan? Jag kommer vara föräldraledig med lillasyskonet minst ett år till. (Han blir 3 år i slutet av året).

    Jag TROR att han får vara 20 timmar från och med veckan efter att skolan börjar om för stora barnen (läsårets början) med undantag för lov.

    Men får han då ändå vara 15 timmar på lov och sommaren osv? Eller upphör även 15 timmar på lov? Måste han ta uppehåll hela sommarlovet?

    Jag försöker inte maxa utan behöver bara veta gränserna. Han kommer vara hemma helt någon vecka hör och där plus att vi kommer besöka familj långt härifrån då och då.

  • Svar på tråden Hur funkar 15/20-timmar på förskola?
  • Jemp

    Det är olika för olika kommuner (och ibland även förskolor) så du måste fråga igen. Är det otydligt så vänd dig till rektorn, som förmodligen har bättre koll på reglerna.

    Både antalet timmar, regler kring lov och vilka dagar och tider som gäller (vanligtvis bestämmer förslolan) varierar.

    Vi har bott i 2 kommuner med barn: i en gällde 30/vecka där det för vår del blev mån-fre 9-15, men andra förskolor hade lediga fredagar.

    I nuvarande kommun gäller 20h: 9-14 och lediga fredagar.

    Sommarloven (utom stängningsveckor) tror jag man i regel har rätt till så länge man betalar för platsen (dvs inte för 15-timmarsbarn när de är 3 och uppåt).

  • Jemp

    Ser nu att han är tillräckligt gammal för att omfattas av allmän förskola nu. Då blir det väl en avvägning om man vill ha honom gratis 15h/v eller betala för 20h. Verkar vara olika om 20timmarsbarn betalar hel eller deltidstaxa.

  • Anonym (Olika tror jag)

    I mitt barns förskola gäller att de som egentligen inte har omsorgsbehov måste vara lediga minst 4 veckor under perioden juni-augusti. Sen är det också så att förskolan ej är avgiftsfri under sommarmånaderna även om barnet bara är där 15 timmar då allmän förskola endast är under terminstiderna. Allmän förskola gäller från 3 år tror jag.

    Mitt barns förskola stänger alltid 4 veckor på sommaren, under jul-och nyårsveckorna och två studiedagar per termin. Behöver barnet omsorg p g a jobb eller studier får man skicka barnet till en annan förskola. Jag tror inte mitt barn skulle uppskatta att vara på en ny förskola med pedagoger som han kanske aldrig träffat så vi har alltid sett till att barnet fått vara ledig dessa dagar d v s tagit semester, fl eller kompledigt från våra jobb då vi båda jobbar heltid.

    Jag tror det är lite olika hur det fungerar beroende på kommun och förskola.

Svar på tråden Hur funkar 15/20-timmar på förskola?