• Savannah

    Växtnovis

    Hej :)


    Jag har köpt ganska många väster under åren. Intresset hos mig har ökat. Men jag har så svårt att förstå hur en växt ska placeras, ex. inte i direkt sol men ljust?
    Många av mina växter som jag köpt har dött trots koll på vattning. Men alla mina växter står nu i fönster och jag har fönster åt 3 håll. 
    Morgon - öst
    Eftermiddag - Syd
    Kväll - Väst
    Ungefär... Jag har flyttat mina växter. Men jag undrar om de kan bli flyttade in i rummen mer?


    Sååååå Jag förstår inte när det står
    halvskugga: innebär det att den kan stå i sol 5 timmar? Eller ska växten helst stå i skugga 20 timmar??
    Full sol: måste växten då stå i sol minst 12 timmar?

    Jag fattar att ni inte kanske tycker att jag ens borde ha växter. Men detta har växt mer och mer i mitt intresse. Så jag hoppas jag slipper massa gliringar.

  • Svar på tråden Växtnovis
  • Jag är bara jag

    Full sol betyder söderfönster med rejäl sol hela e.m. Halvskugga kan betyda väster- eller österfönster eller en bit in i rummet. Det finns däremot få måsten. Växter kan anpassa sig och man kan ju dessutom ha persienner eller annat solskydd. Jag har ca 100 krukväxter och får nästan allt att prunka. Säg vilka du har så kanske jag kan hjälpa dig. Glad {#emotions_dlg.flower}

  • 100wfs

    Svårt att svara på rak arm utan att veta vad för sorts växter det gäller. 
    Men överlag så är vanligaste orsaken till att krukväxter dör; övervattning, dvs man har vattnat för mycket. Då spelar väderstreck på fönstret mindre roll :D 

    Jag har öst och väst-fönster i min lägenhet och växter som gillar "halvskugga" trivs hos mig. Har några enstaka som vill ha full sol men dom får växtbelysning på vintern. 
    Har för övrigt över 100 växter som mår toppen! Men jag har fått lära mig vad som funkar längs vägen. På vintern t.ex. så vattnar jag växterna kanske en gång i månaden, vissa ännu mer sällan än så. 

    Vilka sorter har du?

  • Savannah

    Tack för svar :)


    Jag har Sågtandskaktus (tror jag den heter), Elefantöra, Caladium, Höblomster,
    Rosenstänk, Kalatea, Karlbergare, Pelargon (Tomke), Murgröna, Skvallerreva, Prästhavre, 12 apostlalilja och Gullranka.


    De är vad jag kommer på just nu. 


    Kan man plantera direkt i en ytterkruka?

  • Jag är bara jag
    Savannah skrev 2021-08-16 11:21:07 följande:

    Tack för svar :)


    Jag har Sågtandskaktus (tror jag den heter), Elefantöra, Caladium, Höblomster,
    Rosenstänk, Kalatea, Karlbergare, Pelargon (Tomke), Murgröna, Skvallerreva, Prästhavre, 12 apostlalilja och Gullranka.


    De är vad jag kommer på just nu. 


    Kan man plantera direkt i en ytterkruka?


    Börjar med sista frågan. Nej, inga växter ska stå enbart i ytterkruka om det är en sån som saknar hål i botten. Då krävs innerkruka. Av de du har kan gullranka stå/hänga långt in i ett rum. Pelargoner vill ha sol. Karlbergare lite vatten. Överlag vill växter med tjocka blad ha lite vatten. Och kaktusar och suckulenter. Murgröna gillar inte sol. Jag hade en i sol som nästan dog. Nu hänger den i norrfönster och prunkar utöver sig. Fler växter dör av övervattning än för lite vatten. 
  • Savannah

    Tack igen för svar.

    Jag har lite olika porslinsblommor också. Där är bladen lite tjockare så de borde också ha mindre vatten?


    Jag har nog dränkt en del av mina växter :( tyvärr. Har de sett lite ledsna ut så har jag varit där med vattenkannan...

    Ok, så inga plantor direkt i ytterkruka :) 

  • Jag är bara jag
    Savannah skrev 2021-08-16 14:11:55 följande:

    Tack igen för svar.

    Jag har lite olika porslinsblommor också. Där är bladen lite tjockare så de borde också ha mindre vatten?


    Jag har nog dränkt en del av mina växter :( tyvärr. Har de sett lite ledsna ut så har jag varit där med vattenkannan...

    Ok, så inga plantor direkt i ytterkruka :) 


    Ja, de ska inte ha för mycket heller. Ledsna växter beror nog oftare på redan för mycket vatten. Man ska aldrig vattna "bara för att". Lär dig hur de enskilda blommorna ska vattnas. Lite, mer, sällan, i krukan- eller kanske nersänkt i vatten som tex cyklamen. Plantera om på våren- med innerkruka!, gödsla mars-oktober- nån gång i månaden vintertid. Ställ dom där de troligen trivs bäst.Skydda mot stark sommarsol- utom pelargonerna då som tål sol.
  • Savannah

    Jag funderar på att skapa en excelfil och skriva in de växter jag har och även vad de behöver tills jag kan dem utantill. Erkänner motvilligt att jag är en klant :(

    Så här kommer ytterligare en fråga...


    Kan jag, om innerkrukan är tillräckligt stor, plantera olika växter? Alltså de som har samma förutsättningar?

    Jag är tacksam för svaren <3 

  • Jag är bara jag
    Savannah skrev 2021-08-16 15:24:32 följande:

    Jag funderar på att skapa en excelfil och skriva in de växter jag har och även vad de behöver tills jag kan dem utantill. Erkänner motvilligt att jag är en klant :(

    Så här kommer ytterligare en fråga...


    Kan jag, om innerkrukan är tillräckligt stor, plantera olika växter? Alltså de som har samma förutsättningar?

    Jag är tacksam för svaren <3 


    Annars kan du gå på närmaste loppis och köpa en krukväxtbok eller två. Glad  Faktiskt så jag lärt mig en hel del. 
    Samplanteringar kan funka, men är vanskligt. Nån kanske växer betydligt fortare och blir högre och får mer rötter och då blir de andra undanträngda. Till jul säljs massor med såna och jag garanterar att de flesta dör. Men prova du om du vill. Glad Enda sättet veta. 
  • 100wfs
    Savannah skrev 2021-08-16 11:21:07 följande:

    Tack för svar :)


    Jag har Sågtandskaktus (tror jag den heter), Elefantöra, Caladium, Höblomster,
    Rosenstänk, Kalatea, Karlbergare, Pelargon (Tomke), Murgröna, Skvallerreva, Prästhavre, 12 apostlalilja och Gullranka.


    De är vad jag kommer på just nu. 


    Kan man plantera direkt i en ytterkruka?


    Ett sätt att förstå vad växten vill ha för behandling är att läsa om hur den lever i det vilda, det kan ge en fingervisning. Där fick jag många svar på varför jag inte lyckades med vissa sorter, särskilt i torr vinterluft. Allt eftersom jag lärt mig har jag förstått vilka sorter som kommer trivas i dom förutsättningar som jag kan erbjuda :) Jag kan t.ex. inte ha växter som vill ha superhög luftfuktighet, för dom kommer dö eller bli sjukt fula på vintern. Eller att succulenter blir rangliga och fula för att dom får för lite sol på sommaren och knappt någon alls på hösten och vintern.

    Sen angående vattning, det som väldigt många gör fel. Jag försöker tänka på vattningen som något som ska ske i relation till hur mycket ljus växten får, hur varmt det är samt när på året dom växer som mest. En växt i ett varmt västfönster behöver inte samma mängd vatten i juli när den spurtar och växer som satan som i januari då den vilar och lägger typ all kraft på att överleva.

    Man får ha lite is i magen med vattningen helt enkelt och inte gå och småskvätta lite varje dag, det är bara en ful ovana som oftast bara leder till att man övervattnar. Jag vattnar dom flesta samtidigt, samma dag i veckan, under vår och sommar, och justerar bara mängden vatten beroende på sort. Sen ju mörkare det blir på hösten och vintern så drar jag ut på vattnandet, först kanske 10 dagar, sen 14 dagar och för dom sorter med tjocka blad som kan lagra vatten får dom kanske bara två-tre småskvättar med 20-30 dagars mellanrum mellan november-februari när det är som allra mörkast. Enda undantaget är om några torkar väldigt fort för att dom står ovanför element, då kan dom få mindre vatten lite oftare jämfört med mycket vatten få gånger. 

    Alltså det låter säkert jättekrångligt men det bästa är att försöka lära känna varje växt och vad den behöver. Ett sätt kan vara att försöka se hur den beter sig när den är törstig dvs vill ha vatten. Vänta med att vattna några dagar extra än när du brukar göra det (även om dom kommer se jätteslappa ut så kommer dom inte dö av det, dom kommer bli glada igen när du vattnar). Vissa blir hängiga, vissa får mjukare lite rynkiga blad, vissa blir lite bleka i bladen. Check, då vet du hur dom ser ut när dom är supertörstiga. Då är det lättare sen att försöka utesluta annat. Om du t.ex. vattnar en torsdag och ser att en växt ser sur och hängig ut 1-2 dagar efter; då kanske receptet inte är mer vatten, för den fick ju precis vatten. Då kan det vara något annat som är fel. Många växter är t.ex. känsliga för drag och blir hängiga av det. Eller så kanske den har någon form av ohyra. Eller så får den för mycket/för lite ljus.
    Sen såklart; lär dig hur dom ser ut när dom är nyvattnade, pigga och glada! 

    Sen gör jord + olika jordförbättringsmaterial så himla stor skillnad! Att exempelvis blanda ut den vanliga blomjorden med perlite, kokosfiber, orkidéjord, mini-lecakulor kan göra enorm skillnad. Jorden blir inte lika kompakt och hålls luftig. Jag har en blomjord + perlite + orkidéjord-blandning till alla mina porslinsblommor, alla monsteror och philodendrons.

    Rätt kruka. En växt som gillar fukt (t.ex. fredskalla) trivs inte i terracottakruka, eller klart dom kan trivas, men du kommer få vattna den hela hela tiden eftersom krukan är porös och suger åt sig en del av vattnet. Däremot, om det är en växt som enligt beskrivningen vill "torka upp mellan vattningarna" kan terracotta funka jättebra! Det kan vara svårare att övervattna såna i en terracottakruka. 
    Växter som vill ha jämn fuktighet och inte gillar att torka ut; innerkruka av plast.

    Sen: 
    Vänta med näring om du precis planterat om. Ny jord innehåller oftast mycket näring. Det kan bli för mycket av det goda. 

    Vissa sorter vill knappt ha näring öht, eller så vill dom ha speciell näring som passar just den sorten. (Personligen ger jag knappt någon näring alls mest för att jag aldrig orkar hålla reda på vilka som ska ha vad osv och mina växter trivs och växer toppenbra ändå)

  • 100wfs

    Åh en grej till! Ett vanligt misstag är också att man planterar i alldeles för stor kruka när man planterar om. Man kanske tänker "nu kommer den bli jättestor jättefort när den får så mycket plats!" men det kan leda till samma sak som övervattning, rotsystemet är för litet i relation till mängden jord i krukan och växten orkar inte ta upp all fukt som finns i jorden och så står den för blött för länge och till slut kommer den tjura ihop helt, få rotröta och kanske dö. Det är bättre att succesivt öka krukstorleken lite i taget när dom fyllt ut krukan med rötter ordentligt.

  • Jag är bara jag
    100wfs skrev 2021-08-16 18:21:11 följande:

    Vissa sorter vill knappt ha näring öht, eller så vill dom ha speciell näring som passar just den sorten. (Personligen ger jag knappt någon näring alls mest för att jag aldrig orkar hålla reda på vilka som ska ha vad osv och mina växter trivs och växer toppenbra ändå)


    Jag använde sällan gödning förr, men började i år. Och jösses vad mina blommor gillade det! Solig För första gången på 20 år blommar min hibiskus- 10:e blomman på g nu. Hjärta  Min krysantemum har skenat iväg och växer så man nästan ser det från dag till dag. Glad  Jag blandar i vattnet varje måndag- den enda dagen alla mina får vatten. 
Svar på tråden Växtnovis