• Helgapelga

Måste jag tvätta om tvätten?

En jättedum fråga kanske, men om man tvättar sina sängkläder i 60 grader, måste man då tvätta om allt ifall underlakanet och örngotten ligger inuti påslakanet (inte luftigt) när maskinen är klar? Det känns ju inte som att det blivit rent om varje del inte fått virvla runt fritt i maskinen? 

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Måste jag tvätta om tvätten?
  • Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2021-08-15 16:58:03 följande:

Jag brukar tvätta om när det blir så. 

Kan bli rester av tvättmedel inne i lakanet. 

Alltså om det hamnade inne i påslakanet innan sköljningen började. Och det kan man ju inte veta efter avslutat program.
  • Anonym (Idiot)
    moaguuun skrev 2021-08-15 16:59:15 följande:

Inte så hygeniskt.. Bakterier dör inte i 60 grader så det blir kvar bakterier där du lägger huvudet för att sova.

Men tror du att man bara tvättar i vatten eller? Vilken urbota korkad kommentar.
  • Anonym
    Anonym (wetbag) skrev 2021-08-15 16:49:26 följande:

Alltså, jag brukar stoppa in mina använda tygbindor i ett örngott för att tvätta dem. Jag lovar att dina örngott och underlakan är rena även om de hittat in i påslakanet. Solig

Men fy så äckligt!

De där tygbindorna ska tvättas på 90 grader annars kan du lika gärna skita i att tvätta dem.
    Dina örngott hade jag inte velat ha i min säng.
  • Anonym
    Anonym (Idiot) skrev 2021-08-15 17:02:15 följande:
    Men tror du att man bara tvättar i vatten eller? Vilken urbota korkad kommentar.
    Dessvärre stämmer det.
  • Jag är bara jag

Hänt då och då och nej, jag brukar inte tvätta om. Vill man slippa problemet kan man sätta en säkerhetsnål i påslakanet.

• moaguuun
    Anonym (Idiot) skrev 2021-08-15 17:02:15 följande:
    Eh, tvättmedel tar ej bort bakterier..
  • Helgapelga
    Anonym (H) skrev 2021-08-15 16:58:03 följande:

Jag brukar tvätta om när det blir så. 

Kan bli rester av tvättmedel inne i lakanet. 

Tack för ditt svar, jag känner mig inte lika dum nu :)
  • Helgapelga
    Jag är bara jag skrev 2021-08-15 17:09:32 följande:

Hänt då och då och nej, jag brukar inte tvätta om. Vill man slippa problemet kan man sätta en säkerhetsnål i påslakanet.

Tack, smart tips!
  • Anonym (Idiot)
    moaguuun skrev 2021-08-15 17:11:59 följande:

Eh, tvättmedel tar ej bort bakterier..

Skrev jag det eller? Du verkar ha synnerliga problem med läsförståelsen. Tvättmedel + tvätta i 60 grader i minst 20 minuter så kommer bakterier vara det minsta problemet.
  • moaguuun
    Anonym (Idiot) skrev 2021-08-15 17:21:10 följande:
    Skrev jag det eller? Du verkar ha synnerliga problem med läsförståelsen. Tvättmedel + tvätta i 60 grader i minst 20 minuter så kommer bakterier vara det minsta problemet.
    Hur tänkte du där? 60 grader dödar ej bakterier. Tvättmedel dödar ej bakterier. Så hur skulle en kombination lösa det? Nä, du behöver läsa på om mikrobiologi.

Enbart höga temperaturer dödar bakterier. 
Svar på tråden Måste jag tvätta om tvätten?