• humlan00

Behöver eran hjälp!!

Jag är gravid i v6, nästa vecka i v7 ska jag kirurgiskt operera bort min visdomstand och tanden brevid.

Hade ni gjort det under dessa första 12 mer kritiska veckor i graviditeten eller bokat om till längre fram??

• Svar på tråden Behöver eran hjälp!!
  • Jag är bara jag

Du måste självfallet tala om för tandläkaren att du är gravid så de kan ge bedövningsmedel som man får ta som gravid. Farliga medel ska man inte ta oavsett var i graviditeten man än befinner sig.

• Anonym (T)

Som ovan sa. Sen beror det väl på hur du mår, om du mår illa o.s.v. Jag fick väldigt ont efter en sån operation och tog starka smärtstillande tabletter för att kunna sova och äta. Jag vet inte hur det gör med sånt under graviditeten.

• Anonym (X)

Nej. Boka om.

Helst ska du boka om till efter att du fött, det gjorde jag. Men om det är akut kanske du inte kan vänta. Skulle dock definitivt vänta tills du passerat v12, och var noga med att informera tandläkaren att du är gravid.

• Anonym (Avboka)

Jag hade väntat till efter födseln. Du kommer behöva bedövning och smärtlindring efter ingreppet eftersom du kommer ha ont vilket jag aldrig skulle vilja ta under graviditeten, varken i tidig eller sen graviditet.

• Jag är bara jag

Smärtstillande finns ju mycket man kan ta även som gravid så just det är väl inte största problemet. Finns nog bedövning också man får ta. Bara tandläkaren får veta.

• Anonym (Mm)

Kan du inte skjuta upp det tills du fött? Jag fick göra det när jag var gravid. Dom ville ej laga/röntga när jag var gravid iallafall. Men kanske annat i detta fall. Lycka till (men som sagt var noga med o säga att du e gravid !)

Svar på tråden Behöver eran hjälp!!