• Anonym (Zara)

Tung för tiden

Födde en dotter för 2 veckor sedan, bf+4. Hon vägde närmare 5 kg. ?Tung för tiden? står det i min journak. Va beror detta på? Låg hon i magen längre än dom beräknat på UL eller kan de bero på andra saker?

Ja hade lågt blodsocker o Inge sjukdomar. Varken jag eller min man är överviktiga.

Spelar egentligen ingen roll men undrar bara va de kan bero på å när jag frågade bm fick ja inget direkt svar heller.

• Svar på tråden Tung för tiden
  • Anonym (Zara)

• mamaleona

Det betyder helt ebkelt att hon låg +3 över det sk normala, vad babysar väger vid födseln i dom veckorna. Kanske nån av er varit på större sidan som nyfödda? Spontant skulle jag tänka det, eller att du haft problem med sockret. Kollades det upp flera gånger? Hon jämnar ut sig, betyder inte hon kommer vara en stor 2åring. Min dotter (vuxen idag) vägde 4800g då hon föddes, vid ett år lite på tio kilo, vilket helt normalt. Grattis till babyn. Hälsn en bm, och mamma.

• Anonym (Fia)

Har tre pojkar. Alla var stora när de föddes men en av dem var ?tung för tiden?. Jag vet inte heller varför jag fått så stora barn. Mina systrar är fysiskt mycket större än mig och de har fått fågelungar i jämförelse. Sonen som var stor för tiden är idag minst av mina tre barn i kroppen, de är alla tonåringar. Ibland tänker jag att tidsräkningen blev fel, att han är född i 38+0 men det kanske egentligen var 40+0. Han vägde 4700gr. Jag gick upp 10kg, hade inga komplikationer och vägde 60kg strax innan graviditeten och strax efter. Så tror aldrig du kan få ett bra svar här mer än att graviditetsdiabetes är en riskfaktor för att få större barn.

• Anonym (Zara)
    Anonym (Fia) skrev 2021-08-16 08:24:06 följande:

Har tre pojkar. Alla var stora när de föddes men en av dem var ?tung för tiden?. Jag vet inte heller varför jag fått så stora barn. Mina systrar är fysiskt mycket större än mig och de har fått fågelungar i jämförelse. Sonen som var stor för tiden är idag minst av mina tre barn i kroppen, de är alla tonåringar. Ibland tänker jag att tidsräkningen blev fel, att han är född i 38+0 men det kanske egentligen var 40+0. Han vägde 4700gr. Jag gick upp 10kg, hade inga komplikationer och vägde 60kg strax innan graviditeten och strax efter. Så tror aldrig du kan få ett bra svar här mer än att graviditetsdiabetes är en riskfaktor för att få större barn.

Okej! Ja jag tänker samma, att jag förmodligen varit gravid längre än till bara bf+4, att jag egentligen gått över tiden med ca 2 veckor. Varken jag eller min man var speciellt stora när vi föddes hellre, o jag hade för lågt blodsocker hela graviditeten och gick upp 9 kg. o aldrig varit överviktig för den delen heller.
  • Lönnsirap

Det är viktigt att tänka på att det som är "vanligt" inte per automatik är det mest friska, eller att det mindre vanliga är fel och konstigt.

Barn kommer i olika storlekar, och ligger ju någonstans på normalfördelningskurvan.

Vi människor har en tendens att lägga värderingar i hur kroppen ser ut och har en mer eller mindre medveten bild om att det som vi känner igen är bäst och det som är lite ovanligt kan vara något fel.

Ibland är det förstås sjukdom som gör att barn är ovanligt små eller stora, men ibland är det faktiskt bara att det finns en naturlig variation.

Tung för sin ålder är just det. Att en bebis är större än de flesta.

• Anonym (Zara)
    Lönnsirap skrev 2021-08-16 08:34:13 följande:

Det är viktigt att tänka på att det som är "vanligt" inte per automatik är det mest friska, eller att det mindre vanliga är fel och konstigt.

Barn kommer i olika storlekar, och ligger ju någonstans på normalfördelningskurvan.

Vi människor har en tendens att lägga värderingar i hur kroppen ser ut och har en mer eller mindre medveten bild om att det som vi känner igen är bäst och det som är lite ovanligt kan vara något fel.

Ibland är det förstås sjukdom som gör att barn är ovanligt små eller stora, men ibland är det faktiskt bara att det finns en naturlig variation.

Tung för sin ålder är just det. Att en bebis är större än de flesta.

Sant :)
  • Anonym (Lassie)

Det är kromosomfel, barnet kommer bli överviktigt

• Anonym (Variation)
    Anonym (Lassie) skrev 2021-08-16 10:11:22 följande:
    Det är kromosomfel, barnet kommer bli överviktigt
    Skitsnack

Ts: ibland är barn bara stora av skäl man inte hittar. Jag har en bekant som bara fått barn runt 4,8- 5 kg. Hon är väldigt kort och maken inte alls lång heller. Båda smala.  Min kusins fru är också kort och första barnet var 57 lång och vägde 5 kg! Alla de här barnen blev normallånga och normalviktiga sen.
Svar på tråden Tung för tiden