• brallison

    Bygga hus

    Hej!
    Vi funderar på att bygga ett nytt hus (dvs det är bara tankar) och undrar om hur själva processen går. Tacksam om ni som gjort det kan svara på några frågor
    1. Börjar man med att bestämma vilket hus man vill bygga och utifrån det letar efter tomt eller tvärtom?
    2. Hur lång tid tar det ungefär för att bygga ett hus med totalentreprenad (inte så stort hus - max 200 kvm och 2 plan, men troligtvis mindre).
    3. När söker man bygglov och hur lång tid tar det att få det?
    4. Vad är en förutsättning för att få bygglov (dvs för ett vanligt hus, inga konsigheter - finns det nåt särskilt, spm t ex be tillåtelse från alla grannar, mm)?
    5. Hur mycket kostar det att få vatten, avlopp, el? Dvs beror det på län/kommun/avstånd/nåt annat?
    6. Rent praktiskt hur mycket mer pengar går åt bygget i jämförelse med budget där man tror att man har räknat in alla kostnader? I mitt hemland skojar man att om man tar budget x 3, då kommer man närnare sanning - stämmer samma för Sverige?
    Förresten, kaanske kan nån rekommendera en firma för husbygge (som sagt - totalentreprenad)?
    Tack på förhand för all info!

  • Svar på tråden Bygga hus
  • Tessaloniki

    Inget svar härifrån, men, vilket roligt sammanträffande! Jag tänkte precis starta exakt samma tråd som dig men kom på att jag borde gå in och kolla om det finns någon redan... Skrattande Så jag hakar på här och kikar på svaren du får Tungan ute


    Väntar på regnbågen efter stormen
  • brallison
    Tessaloniki skrev 2021-08-16 09:03:56 följande:

    Inget svar härifrån, men, vilket roligt sammanträffande! Jag tänkte precis starta exakt samma tråd som dig men kom på att jag borde gå in och kolla om det finns någon redan... Skrattande Så jag hakar på här och kikar på svaren du får Tungan ute


    Vad roligt! Men då får vi hoppas på att få några råd här. Hur långt har ni kommit i planeringen? Vi har igårr kollat på lite hus hos några byggfirmor bara för att få ett hum om hur mycket själva huset ska kosta för att sen veta hur mycket vi kan lägga på tomten I o m att vi bor i Stockholm, så är det rätt så dyrt
  • LFF
    brallison skrev 2021-08-16 07:34:10 följande:

    Hej!
    Vi funderar på att bygga ett nytt hus (dvs det är bara tankar) och undrar om hur själva processen går. Tacksam om ni som gjort det kan svara på några frågor
    1. Börjar man med att bestämma vilket hus man vill bygga och utifrån det letar efter tomt eller tvärtom?
    2. Hur lång tid tar det ungefär för att bygga ett hus med totalentreprenad (inte så stort hus - max 200 kvm och 2 plan, men troligtvis mindre).
    3. När söker man bygglov och hur lång tid tar det att få det?
    4. Vad är en förutsättning för att få bygglov (dvs för ett vanligt hus, inga konsigheter - finns det nåt särskilt, spm t ex be tillåtelse från alla grannar, mm)?
    5. Hur mycket kostar det att få vatten, avlopp, el? Dvs beror det på län/kommun/avstånd/nåt annat?
    6. Rent praktiskt hur mycket mer pengar går åt bygget i jämförelse med budget där man tror att man har räknat in alla kostnader? I mitt hemland skojar man att om man tar budget x 3, då kommer man närnare sanning - stämmer samma för Sverige?
    Förresten, kaanske kan nån rekommendera en firma för husbygge (som sagt - totalentreprenad)?
    Tack på förhand för all info!


    Vi har inte byggt något men kikat runt för att få koll på processen så några svar har jag:

    1) Tomten först och huset sen är det vanligaste. 
    2) Ingen aning men många husleverantörer har en väntetid på uppemot 18 månader just nu just för att många vill bygga nytt.
    3) När du vet vad du vill bygga och har tomten. Hur lång tid det tar att få bygglov varierar kraftigt mellan kommunerna. Det beror på hur långa handläggningstider de har.
    4) Grannar kan överklaga ditt bygglov. Sen gäller det ju att huset tex är placerat 4,5m från tomtgräns, annars behöver du prata med dina grannar (4,5m gäller iaf för komplementsbyggnader).
    5) Kommunberoende, kan till och med skilja sig från gata till gata.
  • Anonym (ABC)
    brallison skrev 2021-08-16 07:34:10 följande:

    Hej!
    Vi funderar på att bygga ett nytt hus (dvs det är bara tankar) och undrar om hur själva processen går. Tacksam om ni som gjort det kan svara på några frågor
    1. Börjar man med att bestämma vilket hus man vill bygga och utifrån det letar efter tomt eller tvärtom?
    2. Hur lång tid tar det ungefär för att bygga ett hus med totalentreprenad (inte så stort hus - max 200 kvm och 2 plan, men troligtvis mindre).
    3. När söker man bygglov och hur lång tid tar det att få det?
    4. Vad är en förutsättning för att få bygglov (dvs för ett vanligt hus, inga konsigheter - finns det nåt särskilt, spm t ex be tillåtelse från alla grannar, mm)?
    5. Hur mycket kostar det att få vatten, avlopp, el? Dvs beror det på län/kommun/avstånd/nåt annat?
    6. Rent praktiskt hur mycket mer pengar går åt bygget i jämförelse med budget där man tror att man har räknat in alla kostnader? I mitt hemland skojar man att om man tar budget x 3, då kommer man närnare sanning - stämmer samma för Sverige?
    Förresten, kaanske kan nån rekommendera en firma för husbygge (som sagt - totalentreprenad)?
    Tack på förhand för all info!


    Nu var det längesedan som jag byggde hus och vi byggde med lösvirke men kan svara så gott jag kan. 

    1) Tomten först, huset måste ju passa på tomten så ingen mening att välja hus innan. Det finns också detaljplaner som måste följas. 

    2) Ingen aning, vårt hus tog runt 8 månader att bygga, inkl. leveranstider och bygglov tog det 14 månader från att vi köpte tomten tills vi kunde flytta in. (och hus på 200 kvm räknas av de allra flesta som stort)

    3) Jag tror att kommunen har 10 veckor på sig att komma med beslut. Men då gäller det att ansökan följer detaljplanen och att alla handlingar har inkommit. 

    4) Bara att man följer detaljplanen. 

    5) Menar du själva anslutningskostnaderna? För oss var det ca 300 000 vi behövde betala i anslutningsavgifter till avlopp och el + någon annan kommunal avgift som jag tror hade med vägen att göra. Men det varierar väldigt mycket mellan olika kommuner och även inom en och samma kommun. 

    6) Gör man en bra budget så går det inte så mycket mer men det är nog bra att slå på 20% för oförutsedda kostnader,
    Sedan ska du tänka på att husföretaget inte har med alla kostnader så du behöver själv lägga på för att få till tomten, rabatter, altaner, staket, stenläggning/asfalt, ev. sprängning/utfyllnad för grunden mm.
    Jag har funderat på att bygga nytt igen och då har jag i mina förenklade kalkyler helt enkelt gjort så att jag lägger på 1 miljon utöver hus + tomt och tänker att 500 000 går till avgifter och 500 000 till extrakostnader/iordningställande av tomt o.dyl.  

    byggahus.se kan man få bra svar. 
  • Tessaloniki
    brallison skrev 2021-08-16 11:55:05 följande:
    Vad roligt! Men då får vi hoppas på att få några råd här. Hur långt har ni kommit i planeringen? Vi har igårr kollat på lite hus hos några byggfirmor bara för att få ett hum om hur mycket själva huset ska kosta för att sen veta hur mycket vi kan lägga på tomten I o m att vi bor i Stockholm, så är det rätt så dyrt
    Vi är jäääättetidigt ute i planeringen, började liksom diskutera möjligheten igår Drömmer Vi planerar i såna fall att bygga ute på landsbygden / i mindre samhälle och rent grovt räknat tror vi det kan sluta på runt 3 miljoner, men som sagt, grooovt räknat Drömmer Måste vara asdyrt i Stockholm! 

    Vi ska ringa kommunen och höra vad som gäller för de tomterna vi eventuellt är intresserade av nu i veckan.  Hoppas verkligen det kommer en del bra råd! 
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Anonym (Byggahus)

    Vill tipsa om att byta forum. Gå in på www.byggahus.se istället så kommer ni hitta massor av information och bra trådar i ämnet. Lycka till!:)

  • Tessaloniki
    Anonym (Byggahus) skrev 2021-08-16 13:06:33 följande:

    Vill tipsa om att byta forum. Gå in på www.byggahus.se istället så kommer ni hitta massor av information och bra trådar i ämnet. Lycka till!:)


    Tack så mycket! :) 
    Väntar på regnbågen efter stormen
  • brallison
    Anonym (Byggahus) skrev 2021-08-16 13:06:33 följande:

    Vill tipsa om att byta forum. Gå in på www.byggahus.se istället så kommer ni hitta massor av information och bra trådar i ämnet. Lycka till!:)


    Åh, tack så mycket - redan hittat massor med nyttig info där
Svar på tråden Bygga hus