Inlägg från: Anonym (Elin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elin)

Hjälp, jag FATTAR inte min barnvagn!

Om en insats som ser ut på det där viset ska användas till nyfödd så skulle jag helt montera bort selen. Alternativt om den sitter fast i chassit - dra alla delarna åt sidan och vika ner. Och sen skulle jag inte ha några problem med att köpa en mjuklift eller så och lägga i din vagn. Även om det står att man inte "får".

Det där med att inte använda andra madrasser har säkert med bolagets eget ansvarstagande att göra, de tar inte ansvar för olyckor med fastspända småbarn som skadats om du som användare påverkat funktionen genom att tex. då sätta dit en annan dyna/madrass.

Nej man använder oftast inte sele till nyfödda, de behöver ha det mysigt och ombonat. Babynest har vi aldrig haft i vagn, däremot en riktig liggdel. Till första barnet hade vi city cross med liggkorg, en stabil sittvagn med liggdel som tillbehör. Den korgen var ganska liten så det var rätt lätt att bädda för bebis. 

• Anonym (Elin)
    puddedudde skrev 2021-08-16 11:23:10 följande:

Dum fråga kanske men vad har du för typ av "kuddar"? Vanliga huvudkuddar?

Funderade på om man kunde vika ner en tjockare filt men kanske blir för hårt det med.

Till vårt första barn fick vi en tid behov av en extravagn. Den bäddade vi genom att ta ett större örngott och inuti det vek vi en fleecefilt ett antal gånger så att den passade. Det blev perfekt. 
    Det finns hur många lösningar som helst. Det viktigaste är att det är mjukt för barnet, men ändå inte så att det finns textil eller "fyllning" som kan hamna för nära och liksom minska luftflödet. Barnet måste kunna rulla över till sidan (eller läggas på sidan) och ha fritt luftflöde utan att en tjock dyna eller filt stoppar om alldeles för tätt. Om du bara ser till att det är mjukt under barnet, och sen kan du bädda om honom eller henne med filtar i lager. 
    Och anpassa utifrån klädseln förstås. Har man en overall i tunn fleece eller sweatshirt-material under hösten (plus mössa) så kan en tunn filt räcka. Eller så har man mindre kläder och tjockare filt. Man får prova sig fram. 
    Filt-modellen är ju bra om man tex går in någonstans där man tänker sig att barnet ska fortsätta sova (hemma, hemma hos en släkting, på ett cafe tex). Då är det lättare att ta bort filten än att försök trockla barnet ur overallen med risk för att hen vaknar.
    Såvitt jag läst är det oftare så att man klär barn för varmt än att de fryser...
Svar på tråden Hjälp, jag FATTAR inte min barnvagn!