• CattisStella

    Ni som blivit igångsatta

    Jag har passerat mitt bf och börjar närma mig en igångsättning om det inte startar av sig själv. Jag har fått för mig att det är mycket värre att bli igångsatt än att kroppen får sköta det själv. Jag är rädd att det kommer gå jättefort och att kroppen inte hinner förbereda sig. Så min fråga till er som blivit igångsatta. Hur går det till? Kände ni er överrumplade? Gick allt bra?

  • Svar på tråden Ni som blivit igångsatta
  • Sisisisi

    Jag blev igångsatt på bf+15 och det var mycket värre än när förlossningen startade spontant med tidigare barn. Snabbt gick det inte, 14 timmar från att värkarna startade, så jag kände mig aldrig överrumplad. Men värkarna kom och gick lite hur de ville, ibland utan pauser. Det gick inte att räkna upp till värktoppen och ner som vid föregående förlossning. Värkarna var mer oberäkneliga och var på topp hela tiden. Men jag vet många som är jättenöjda med sin igångsättning, så jag skulle inte vara alltför orolig, oftast går det hur bra som helst.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Gasellen87

    Jag har tre barn varav en igångsättning med nr 2. Den bästa förlossningen av mina. Gick fort men ändå under kontroll. Från första onda värk till ute tog det 1,5 h och inte en skråma på mig. Visst var det intensivt och värkarna avlöste varandra knappt utan paus, men ändå som sagt den bästa av mina tre.

  • Undrar56711

    Min första förlossning så blev jag igångsatt, de tog 38 timmar allt som allt. Så nej de är olika för alla :) jag tyckte dock de va bra att bli igångsatt för man var ?förberedd? o hann få Epidural. Dock kom värkarna som en käftsmäll, från 0 smärta till 100 på 1-2 timme

  • LFF
    CattisStella skrev 2021-08-16 18:27:27 följande:

    Jag har passerat mitt bf och börjar närma mig en igångsättning om det inte startar av sig själv. Jag har fått för mig att det är mycket värre att bli igångsatt än att kroppen får sköta det själv. Jag är rädd att det kommer gå jättefort och att kroppen inte hinner förbereda sig. Så min fråga till er som blivit igångsatta. Hur går det till? Kände ni er överrumplade? Gick allt bra?


    Igångsättning på BF (tvillinggravid). Tappen var så gott som helt stängd vid start. Kroppen reagerade knappt alls. Det tog lång tid innan jag började vidgas. Värksvag, fick värkstimulerande. Man höjde och höjde dosen. Tog hinnorna för att försöka stimulera kroppen, inget hände. Började få ont. Fick lustgas. Spydde som en gris trots tvärtom mage. Epidural och mer värkstimulerande. Kroppen började bli trött. Stängde av värkstimulerande för att låta kroppen vila lite och göra en "omstart".

    Omstart skedde, ingen skillnad. Men nu var jag iaf fullt öppen. Min kropp helt slut, beslut om kejsarsnitt. Värkstimulerande stängdes av. De sa att det skulle nog dröja så jag skulle passa på att vila lite. Hann inte vila, operationssalen ledig. Ny epidural. Snittades, man tog ut tvillingarna, de var helt opåverkade av hela resan fram tills dess. Man sa "Så, nu är vi klara" och min kropp började gå i chock. Jag blev blå om läpparna, började skaka. Barnens pappa och en sjuksköterska kastade sig mot mig för att ta barnen som jag hade på bröstet, en på vardera sida. Först körning till uppvak, jag låg och studsade på britsen. Värmefilt, värmefläkt, nån form av medicin. Två personer fick hålla fast min arm för att kunna ta blodtryck. Sambo och barn utkörda och uppkörda till BB. 

    Nästa gång jag vaknar är jag i ett tyst rum på IVA. Sambon sitter gråtfärdig bredvid mig. Jag är halvt borta. Han går till barnen igen. Nästa gång är pappa där när jag vaknar. Han som ska åka hem till Canada dagen efter. Jag somnar om. Vaknar och mamma sitter där. Vet inte hur lång tid jag sovit, men det är fortfarande torsdag iaf. Somnar om. Vaknar 20.55 och tänker "Ja, jag hinner se Blacklist på tvn". Sätter igång tvn, Blacklist har precis börjat. Kommer knappt förbi introduktionen innan jag håller på och somnar.

    24 timmar efter att de tagit ut killarna så kommer jag till BB och får träffa mina bebisar. 

    Vi startade igångsättningen kl 18 den 5 november. De plockades ut strax efter 11.00 den 7 november. 

    Läkaren efteråt: "Du öppnade dig hela vägen till slut även om det blev snitt ändå, så nästa gång kommer kroppen att minnas och du kan ha en vaginal förlossning".

    Jag: "Det blir ingen nästa gång!"

    Läkaren: "Det brukar de flesta säga men det brukar bli en nästa gång ändå"

    Detta är snart 8 år sedan. Det blev ingen "nästa gång". 
  • LaFontaine

    Jag har bara satts igång och har därmed inget att jämföra med, men jag har två enkla förlossningar. Första var jag precis mogen vid igångsättning. Det tog därför tid innan nåt hände. Det var inte jobbigt, bara tråkigt. Från första värk tog det sen 12 timmar innan hon var ute. Från ?etablerad förlossning? tog det fyra-fem timmar.

    Andra gången var jag betydligt mer mogen. Från första värk tog det 2,5 timme.

    Båda gångerna hade jag epidural och värkstimulerande och de hade stenkoll på mig. Jag har också hört att det ska vara värre att bli igångsatt, men jag har ju som sagt inget att jämföra med. Det gick lätt och bra båda gångerna och jag är väldigt nöjd.

  • maizor

    Blev igångsatt med första barnet, 37+0 pga att jag hade havandeskapsförgiftning. Fick först en hinnsvepning av läkaren som bedömde mig, öppen 1,5 cm innan, de satte ballong som de hann dra i en gång innan den trillade ur efter 1,5 timme. De hade sagt att det kan ta mååånga timmar. Sen väntan på egna värkar 1 timme, kom inget då tog de vattnet. Väntade lite till och sen dropp. Öppnade mig sen till fem cm utan att det gjorde jätteont, sen 5 cm till när det var lite värre men hanterbart fick eda pga blodtrycket, sista 5 gick på 3 timmar. Sen var jag öppen helt många timmar eftersom han låg i fel läge med huvudet och han visade sig vara rätter stor 4,3 kg. Men allt gick bra och gav förlossningen 10/10.

Svar på tråden Ni som blivit igångsatta