• Anonym (stuffs to do)

Pyssel för vuxen på liten budget

Hej alla kloka!

Jag sitter här igen helt sysslolös och bara längtar efter att ha något att göra med händerna och lära mig saker. Jag tittar ihjäl mig på youtube-videor där folk gör ljus och tvål, syr, ritar och färglägger. Oh, jag skulle så gärna kunna färglägga. Varje gång jag läser en manga eller en gammal barnbok med sketcher/enkla bilder med bara linjer så kliar det i fingrarna. Vika origami, och, gud, stengodsfigurerna jag fick måla i högstadiet. Oh, vad jag önskar att jag kunde få tag på såna, men jag vet inte ens vad jag ska leta efter. Jag har försökt lite smått men det är inte alls samma sak jag hittar på nätet idag gentemot det vi hade i skolan då. Och varje gång en högtid kommer, särskilt jul, så vet jag inte var jag ska ta vägen med alla mina pysseldrömmar.

Så jag frågar er, alla kloka, var ska jag ens börja? Särskilt med min lilla budget om max 200 kr i månaden. Men jag är så klart beredd att spara eller köpa in saker jag behöver lite pö om pö. Coop har erbjudande på träfärgpennor den här veckan och jag är så sugen, men de är ju för barn så de är kanske inte de bästa pennorna för en vuxen....

Vad gör ni för pyssel? Var köper ni sakerna och vad kostar de? Jag vill så gärna men har så svårt att hitta, vare sig vad jag vill göra innom mig eller sakerna som behövs för att göra det.

• Svar på tråden Pyssel för vuxen på liten budget
  • Anonym (Mångsysslare)

Jag gör typ allt. :p Allt från egna smycken till realistiska teckningar ä, skulpturer och nybörjar-broderi. Din budget är egentligen inte jättebegränsande, du kan få en stor klump lite mer avancerad lera för det priset (sån man härdar i ugnen som många professionella använder). Tips är också sidan frost08.se som har stoooort utbud av pyssel, kanske främst för smycken, och bra priser. Skickar typ dagen efter också.

Men där är det smart att innan bestämma lite vad du vill göra annars är risken att man bara köper allt möjligt där för det verkar så kul, sen vet man inte riktigt vad man ska göra. :p

Vill du rita kan du absolut få dom mest nödvändiga blyertspennorna och ett block för ca 200 kr. Samma med broderi. Stickning blir snabbt dyrt.

• sextiotalist

Sticka, virka, brodera.

På loppisar, secondhand kan du hitta både stickor, virknålar, garner, broderier för nästan ingenting.

På Youtube och handarbetsgrupper kan du få massor av hjälp.

• Anonym (q)

Second hand och Tradera har jag fyndat på.

• Anonym (stuffs to do)
    Anonym (Mångsysslare) skrev 2021-08-16 22:03:50 följande:

Jag gör typ allt. :p Allt från egna smycken till realistiska teckningar ä, skulpturer och nybörjar-broderi. Din budget är egentligen inte jättebegränsande, du kan få en stor klump lite mer avancerad lera för det priset (sån man härdar i ugnen som många professionella använder). Tips är också sidan frost08.se som har stoooort utbud av pyssel, kanske främst för smycken, och bra priser. Skickar typ dagen efter också.

Men där är det smart att innan bestämma lite vad du vill göra annars är risken att man bara köper allt möjligt där för det verkar så kul, sen vet man inte riktigt vad man ska göra. :p

Vill du rita kan du absolut få dom mest nödvändiga blyertspennorna och ett block för ca 200 kr. Samma med broderi. Stickning blir snabbt dyrt.

Oh, vad kul att du är pysslig. 

Ja, jag måste lista ut var jag ska börja någonstans. att rita är inget för mig dock. Färglägga, ja, rita, nej. Jag kan inte rita en baklyst streckgubbe.

Tack för länken, jag ska titta där också.
  • riboflavin

Som fattig student köpte jag ofta tröjor på second hand för en billig peng och repade upp för att få tag i billigt garn. En tröja för 15-45 kr ger ofta 4-5 stora nystan. Virknålar och stickor finns också ofta billigt på second hand, annars kostar de ofta mindre än 50 kr nya och är en engångskostnad för varje storlek.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (stuffs to do)
    sextiotalist skrev 2021-08-16 22:04:41 följande:

Sticka, virka, brodera.

På loppisar, secondhand kan du hitta både stickor, virknålar, garner, broderier för nästan ingenting.

På Youtube och handarbetsgrupper kan du få massor av hjälp.

Jag broderade korsstygn förr i tiden, men det var så dyrt.
  • Anonym (stuffs to do)
    riboflavin skrev 2021-08-16 22:16:33 följande:

Som fattig student köpte jag ofta tröjor på second hand för en billig peng och repade upp för att få tag i billigt garn. En tröja för 15-45 kr ger ofta 4-5 stora nystan. Virknålar och stickor finns också ofta billigt på second hand, annars kostar de ofta mindre än 50 kr nya och är en engångskostnad för varje storlek.

Smart.
  • Anonym (Nybörjare)

Jag har börjat måla. Med äldsta barnets papper och färgpalett. Dvs låg kvalitet. Men vet du vad- det gör inget. Glad Jag har noll erfarenhet av att måla, noll kunskap, inte provat sen skolan på 80-talet. Men jag har kul! Kanske jag avancerar till dyrare grejer sen, kanske jag tom går en kurs nån gång. Just nu räcker detta. Nästa projekt blir att lära mig sticka. Jag har köpt garn och stickor på loppis. Där kan man även hitta virknålar, garn och tavlor att brodera.

• Anonym (stuffs to do)
    Anonym (q) skrev 2021-08-16 22:08:37 följande:

Second hand och Tradera har jag fyndat på.

Tradera kan jag ju titta på. Second hand-affären här  har ungefär 99% böcker och 1% elektronik, tyvärr.
  • Anonym (stuffs to do)
    Anonym (Nybörjare) skrev 2021-08-16 22:18:11 följande:

Jag har börjat måla. Med äldsta barnets papper och färgpalett. Dvs låg kvalitet. Men vet du vad- det gör inget. Glad Jag har noll erfarenhet av att måla, noll kunskap, inte provat sen skolan på 80-talet. Men jag har kul! Kanske jag avancerar till dyrare grejer sen, kanske jag tom går en kurs nån gång. Just nu räcker detta. Nästa projekt blir att lära mig sticka. Jag har köpt garn och stickor på loppis. Där kan man även hitta virknålar, garn och tavlor att brodera.

Kul!

De där färgpennorna de har på coop kanske inte vore så dumt.
  • Anonym (Nybörjare)
    Anonym (stuffs to do) skrev 2021-08-16 22:21:18 följande:
    Kul!

De där färgpennorna de har på coop kanske inte vore så dumt.
    Köp du och prova. Jag målar akvarell och tydligen har jag snöat in på träd för när jag och barnet målar tillsammans säger h*n alltid att h*n vet att jag kommer måla träd. Skrattande
  • Kusinen

Sök på Pinterest på recycled craft och junkart så kan du få tips på vad man kan göra av "skräp". Att använda material från naturen som pinnar och drivved kan också vara kul. Sök till exempel på "twig craft".

Papier mache är också roligt och billigt, man kan också göra egen papperslera (jag har dock aldrig provat utan köptfärdig). Trolldeg kan man ju faktiskt också arbeta med och det är billigt, tex kan man göra fina hängen till granen eller fönstret av det.

• Anonym (Loppis)
    Anonym (stuffs to do) skrev 2021-08-16 22:20:04 följande:

Tradera kan jag ju titta på. Second hand-affären här  har ungefär 99% böcker och 1% elektronik, tyvärr.

Googla efter mobila loppisar, på många ställen ordnas tex bakluckeloppis vissa dagar och på såna kan man hitta exakt vad som helst. Nu vet jag inte hur restriktionerna ställer till det, men kolla runt lite.
  • sextiotalist
    Anonym (stuffs to do) skrev 2021-08-16 22:16:39 följande:
    Jag broderade korsstygn förr i tiden, men det var så dyrt.
    Det kan bli dyrt, men även sådant kan man hitta på loppisar och secondhand. 
  • Anonym (Nybörjare)

Erikshjälpen säljer saker via nätet. Har dock ingen aning om de säljer garn och sånt, men kolla.

• BuoBä

IKEA har färgpennor i trä som man kan rita med som vanligt, eller så kan man blöta upp strecken med en pensel och få som akvarellfärg. Dålig beskrivning men, men. De kostar inte mycket. De har också en hel rulle med förtryckt mönster som man kan färglägga ifall man bara vill göra det för meditationen och inte bryr sig så mycket om vad det blir.

Har du ett Systrarna Grene eller Flying Tiger i närheten så har de också billiga pysselgrejer.

Beskrivningar och mönster finns det massor av på nätet. Hobbit.se har tex massor med gratis amigurumi-mönster. Väljer man en liten figur med få färger kostar det inte särskilt mycket.

Kolla in loppisar ifall du besöker andra städer. Man kan hitta hela satser med broderier för små pengar. OK, ibland har någon redan börjat brodera, men det kanske man kan stå ut med. Knappar, stickor och virknålar brukar det också finnas massor av.

• BuoBä

Fritt broderi är också mycket billigare än korsstygn, för då kan du sy på vilket tyg som helst och behöver inte den dyra aidaväven.

• Anonym (stuffs to do)

Idag var jag inne på in och finn och köpte fyra (!) målarböcker, 2 som är ämnade för vuxna och 2 för barn. Jag var på vippen att köpa deras stora sett med pennor också men jag fick lite ångest av 100 pennor så jag gick till Akademibokhandeln och köpte 24 pennor istället. De kostade lika mycket men det kändes bättre ändå.

Nu ska jag hitta på en sida att rita också. Böckerna jag köpte var "Magiska älvor" och  "Feer" som var barnböckerna och "Vacker natur" och "Världen runt" som var vuxenböckerna. VIlken röstar ni på?

Svar på tråden Pyssel för vuxen på liten budget