• Anonym (Johanna)

Ni som gått över tiden

Ni som gått över tiden, hur länge gick ni över? Vad vägde & hur långa var era barn när dom kom?

Är de svårare o föda ett större barn?

• Svar på tråden Ni som gått över tiden
  • Anonym (Då)

2 dagar. 53 lång, vägde 4,1. Blev katastrofsnitt.

• Anonym (M)

Det ska inte vara svårare. Gick över 10 dagar, barnet vägde 3,3 kg och var 50 cm lång, snabb och smidig förlossning.

• Anotherone

Äldsta 15 dagar över tiden, drygt 5kg och 56 lång. Akut snitt.
    Yngsta 14 dagar över tiden, drygt 4kg och 53 lång. Urakut snitt.

Vikten är tydligen inte det tuffaste, utan ett mindre barn med stort huvud sägs vara värre. Har aldrig fött vaginalt så jag vet inte. Men sen behöver inte bebisen bli jättestor för att man går över tiden heller, min syrra blev igångsatt 14 dagar över och födde en plutt på 3,2kg.

• Anonym (Då)

Går man väldigt länge över tiden blir barnen överburna och tappar i vikt. Hände en vän till mig. Hon tyckte aldrig b.f-datumet stämde och det visade sig att hon hade rätt när barnet äntligen föddes för han var klart överburen.

• Anonym (M)
    Anotherone skrev 2021-08-17 16:23:27 följande:

Äldsta 15 dagar över tiden, drygt 5kg och 56 lång. Akut snitt.

Yngsta 14 dagar över tiden, drygt 4kg och 53 lång. Urakut snitt.

Vikten är tydligen inte det tuffaste, utan ett mindre barn med stort huvud sägs vara värre. Har aldrig fött vaginalt så jag vet inte. Men sen behöver inte bebisen bli jättestor för att man går över tiden heller, min syrra blev igångsatt 14 dagar över och födde en plutt på 3,2kg.

Mina barn har haft stora huvuden, tror de låg två kurvor över på huvudmått men under på vikt och längd. Visserligen mycket smärtsamt, åtminstone den som gick på några minuter bara, det var värre än den långsamma utdrivningen. Har dock hört att storleken inte spelar roll, att det känns likadant att föda prematura barn som fullgångna eller stora.
  • FrökenCarlsson

Gick 11 dagar över tiden med båda mina barn.

Pojken vägde 3500 o tjejen 4000, båda 51 cm.

Snabba o enkla förlossningar.

• Anna 428

Jag har gått över tiden med båda barnen. Cirka två veckor båda två. Pojken var 4 kg och 52 cm. Flickan var 3.8 kg och 54 cm. Det blev vaginal förlossning båda gångerna och det har gått bra, men det tog cirka 12-14 timmar båda gångerna.

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Då) skrev 2021-08-17 16:33:28 följande:

Går man väldigt länge över tiden blir barnen överburna och tappar i vikt. Hände en vän till mig. Hon tyckte aldrig b.f-datumet stämde och det visade sig att hon hade rätt när barnet äntligen föddes för han var klart överburen.

Vad räknas som överburen? Tror jag fått fel bf datum också.
  • Anonym (Då)
    Anonym (Johanna) skrev 2021-08-17 17:34:05 följande:
    Mer än 2 veckor. Min väns barn vägde påtagligt mindre än hennes 2 tidigare, han var skrynklig i hela huden, torr, jättetrött och väldigt hungrig. Liksom medtagen. Om du tycker dig ha fel datum så påpeka det för din b.m.
  • Anotherone
    Anonym (Johanna) skrev 2021-08-17 17:34:05 följande:
    Att passera sitt bf innebär inte att man är överburen. Utan det som är normalt är bf +- 2v. När du kommer till 41+6 och ska gå in i vecka 42+0 (= v 43) så börjar man prata om överburen. Så har jag uppfattat det.
    Har du samma bf utifrån sista mensen och RUL? Det ska ju stämma hyfsat..
  • Anonym (BF+16)

Blev igångsatt på bf +15 och födde efter midnatt så det blev bf+16
    Vikt 3180 gr och längd 48 cm

• Ellobi

Gick 12 dagar över tiden. 53 cm lång och 3,9 kg. Förlossningen gick bara bra. Det hemska kom efteråt när moderkakan inte ville lossna. Det var det värsta med min förlossning. Gjorde obeskrivligt överjävligt ont när två pers tryckte på var sin sida om magen och en tredje drog i navelsträngen för att få den att lossna! Usch!

• Anonym (...)

Inte bra att gå över tiden. Risken för att barnet dör i magen ökar och i många länder väntar man inte längre än till vecka 41 numera.

Svar på tråden Ni som gått över tiden