• Tomatmacka

Influencers har inte jobbat en dag i sitt liv

Lägga upp lite bilder och rekommendera ett sminkmärke? Hur fan kan man tjäna flera miljoner på det? Jag vet att jag inte är den enda som tycker såhär men jag är den enda verkar det som som vågar prata om det. Influencer är inget jobb och de tillför INGENTING i samhället! Och deras löner ska vi inte prata om. Låtsasjobb är vad det är *SPOTT*

• Svar på tråden Influencers har inte jobbat en dag i sitt liv
  • Postman

Ja det är riktigt sjukt kan man tycka men det är så världen fungerar just nu. Ju mer klick de får på sin sida ju mer pengar tjänar dom. Det gäller bara att sticka ut och syna tillräckligt så du lockar folk till din kanal, sen om du har en hjärna eller ej det verkar kvitta, slantarna rullar in ändå....

• Tecum

Men de belastar inte samhället, även om de inte heller tillför något. Är företag så dumma att de betalar kändisar för att de ska tycka något må det vara hänt.

• Anonym (N)

Värsta är att de själva anser att det är ett jobb. Det är ganska irriterande 

• Jemp

Marknadsföring har kostat pengar i alla tider. Och nej, man får inte betalt om man inte bidrar med något.

Om du vill ägna dig åt det eller stödja det är ju en annan sak dock.

• moaguuun
    Tecum skrev 2021-08-17 17:22:56 följande:

Men de belastar inte samhället, även om de inte heller tillför något. Är företag så dumma att de betalar kändisar för att de ska tycka något må det vara hänt.

De belastar dock planeten genom att hetsa till konsumtion. 
  • Anonym (Mi)

Ja man kan tycka vad man vill om det men att populära personer vare sig det är influencers, artister eller idrottsmän betalar ju företag för att dom ska marknadsföra förtagets produkter.
    Henrik Lundqvist får betalt för att vara ansiktet för ett mjällschampo, det är så de funkar, populära personer pratar om en produkt och och folk köper den och företaget tjänar massor av pengar.
    Samma här populära influencers marknadsför en vara och får betalt för det, företaget tjänar massor på det.

Om dom tillför något? ja dom betalar ju skatt som alla andra på sina inkomster.
    Dom influencers som tjänar mest betalar ju också mest skatt, säkert mer än många som har vanliga arbeten och det går ju också till sjukvård, skola osv
    som blir till gagn för alla med vanliga jobb så visst drar sitt strå till stacken.
    Sen kan man ju fråga sig varför så många vill klicka och läsa och gå på allt som influencern säger.

• Anonym (K)

Som konstnärer som bara slänger färg på en duk, eller vuxna karlar som springer efter en boll. Men men, kul för dem att de kan göra det de tycker om och samtidigt tjäna pengar. Jag tänker inte vara missunnsam.

• Anonym (F)

Det är ytterst få som tjänar miljoner. Vill kosmetik- och skönhetsindustrin lägga sin marknadsföring där istället för på traditionella media, än sen?

Man får inte hundratusentals följare och behåller dem utan att anstränga sig.

Influencer marketing är här för att stanna och det är bara att acceptera. Att det skulle röra sig bara om smink är okunnigt.

• LillaTjockaBertil
    Tomatmacka skrev 2021-08-17 17:13:04 följande:

Lägga upp lite bilder och rekommendera ett sminkmärke? Hur fan kan man tjäna flera miljoner på det? Jag vet att jag inte är den enda som tycker såhär men jag är den enda verkar det som som vågar prata om det. Influencer är inget jobb och de tillför INGENTING i samhället! Och deras löner ska vi inte prata om. Låtsasjobb är vad det är *SPOTT*

Visst kan man ha synpunkter på fenomenet kring influencers men jag har väldigt svårt att tänka mig att man som influencer kan tjäna miljoner genom att bara lägga upp lite bilder och rekommendera sminkprodukter. Förmodligen jobbar aspirerande influencers långt mer än 40 timmar i veckan för att bygga upp ett varumärke som företag är beredda att betala för att marknadsföra deras produkter. Sen är det väl inte traditionellt arbete som så utan det handlar förmodligen om att bygga relationer med företag som är verksamma i den bransch man riktar sig mot samtidigt som man behöver synas på vissa event och förmodligen även delta i dokusåpor för att få exponering.
  • Anonym (W)
    moaguuun skrev 2021-08-17 17:25:35 följande:
    De belastar dock planeten genom att hetsa till konsumtion. 
    Det gör väl de flesta företag? Varje kväll ser jag massor av reklam på TV:n. 
Svar på tråden Influencers har inte jobbat en dag i sitt liv