• xkajod

Chefen bad mig inte komma tillbaka efter 1.5 dag

Jag har kommit ungefär halvvägs nu på läkarprogrammet och bestämde mig under sommaren att jag gärna ville delta i att vaccinera mot covid. Jag har efter T4 behörighet till att arbeta som undersköterska, men då företaget jag sökte till behövde människor omgående anställde de folk från och med T2.

I förra veckan när jag hörde av mig till företaget ombads jag att komma in av platsansvarig sjuksköterska för ett snabbt möte.

Första mötet varade ungefär en kvart och kändes mer eller mindre ok. Sköterskan och jag kom där överens att jag skulle provjobba måndag, tisdag och onsdag.

Första dagen var igår. Redan efter någon timme kände jag hur hon hade något agg mot mig, men valde att försöka trycka undan den känslan. Efter halva dagen hade gått frågade jag om jag kunde få börja vaccinera varpå hon irriterat sa ?Du får faktiskt ta och lugna dig? varpå jag blev helt ställd. När vi rundade av förklarade hon att hon tyckte jag var klumpig, vilket jag inte alls förstod varför. Jag gick hem, gick igenom materialet igen och gick tillbaka idag med en klump i magen.

Hela förmiddagen spenderades till att dra upp vaccin, vilket hon tyckte jag inte var bra på föregående dag. Jag fick demonstrera för henne och hon tyckte det såg bra ut. Efter detta var det dags att lära sig vaccinera.

Jag tyckte personligen det gick bra och de andra sköterskorna jag fick följa tyckte likadant.

När det var en timma kvar av mitt pass drog hon in mig i arbetsrummet för att stämma av. Där förklarade hon att hon tyckte jag saknade patientkontakt, trots att hon inte hade sett mig med någon patient, och bad mig att inte komma tillbaka imorgon. Innan jag gick erbjöd hon dock mig att jag kunde arbeta som assistent, vilket sköts av 16-17 åringar.

Jag blev helt paff. Då jag i princip fram tills nu pluggat på heltid har jag inte arbetat mycket, och vet därför inte mycket om hur det ska vara på en arbetsplats, men de jag berättat för om upplevelsen tycker ju precis som jag att det verkar mer som att hon hade något personligt mot mig och inte mot min kompetens.

Med det sagt, har ni varit med om något liknande? Och hur går man vidare från något sådant? Det är inte direkt en boost för självförtroendet att under 2 dagars tid bli kallad inkompetent, slarvig, och slafsig

• Svar på tråden Chefen bad mig inte komma tillbaka efter 1.5 dag
  • Anonym (Qwerty)

Det är ju helt omöjligt för någon här att bedöma om du var slarvig och inkompetent eller om chefen var dum i huvudet. Oavsett, gissar att du är strax över 20 då? Du kommer att träffa många bra och mindre bra chefer över tid, ta det som en lessons learned och fundera över vad du kan göra bättre nästa gång. Kanske var chefen orättvis, kanske gjorde du något fel eller kanske var det en kombination som gjorde att det inte blev så lyckat denna gång.

• Anonym (aaa)
    xkajod skrev 2021-08-17 23:18:30 följande:

Med det sagt, har ni varit med om något liknande? Och hur går man vidare från något sådant? Det är inte direkt en boost för självförtroendet att under 2 dagars tid bli kallad inkompetent, slarvig, och slafsig

Hur man går vidare? Du fortsätter givetvis med din utbildning. Du har en bit kvar och du kommer lära dig en massa saker innan du jobbar som riktig läkare. 

Det som skedde är svårt att ha någon synpunkt på. Här har vi din sida av vad som hände. Skulle hon skriva här kanske det skulle komma upp en text med en massa detaljer som visar varför hon inte tyckte att du passade för uppgiften. Eller så var hon stressad/osmidig själv och kanske inte borde ha ansvar för att lära upp nya. 

Vill du på allvar gå till botten med detta för att du vill lära dig och förstå/utvecklas, så kan du säkert kontakta den som anställde dig och berätta om det hela. 
  • Anonym (Olämplig chef)

Ta inte åt dig TS! Det finns såå många dåliga chefer. En chef måste kunna ge konkreta exempel på vad som upplevs fel och vad som måste förbättras. Inga konkreta exempel = inkompetent skitstövel till chef.

Kram!

• Anonym (Fia)

Mitt råd till dig är att söka jobb på ett annat ställe. Tyvärr är det så att de som pluggat mycket och inte hunnit jobba under utbildningen saknar att träna på mycket av det som händer ute i verkligheten. Jag säger absolut inte att den här chefen hade rätt. Börja vaccinera för en annan vårdgivare? Får du samma feedback därifrån kan du arbeta med de sidorna hos dig själv. Får du där bara höra att du gör ett strålande jobb så släpp vad första chefen sa. Själv brukar jag alltid ta till mig feedback, processa det ett tag och sedan avgöra om jag ska förändra något hos mig själv. Är det nu så att hon är en idiot så är ju det tyvärr fler idioter där ute som förmodligen kommer uppleva dig negativt. Man kan inte vara älskad av alla min i ditt framtida jobb behöver du hantera alla typer. Därför ut och träna i verkligheten.

• Anonym (Stella)

Jag tror det finns 3 troliga scenarion.

1. Du var arrogant och visade inte tillräcklig respekt för henne som chef. Detta upplever jag som vanligt bland förstagångs jobbare. De är vana vid lärare som är där för deras skull och förstår inte riktigt det sociala spelet på en arbetsplats med skillnader i rang. Det är oftast väldigt subtilt på svenska arbetsplatser men det betyder inte att det inte finns eller att det är oviktigt. Det betyder bara att det är svårare att avkoda.

2. Du har inte finmotoriken som krävs för jobbet eller gör omedvetet småsaker som äventyrar steriliteten, typ kliar dig eller liknande.

3. Du hade något attribut som chefen inte tål. Hon kanske har fördomar mot läkarstudenter eller rödhåriga eller whatever

• Friger
    Enklaste orsaken är väl att du faktiskt gör något fel. Därför du fick sparken så fort. Visst kan chefen ha något emot dig. Men... Det är ju många som fått jobb både före och efter dig. Något måste det ju vara som så fort fick dig sparkad.

Att ge en spruta är inte raketfysik som du antyder.

Antingen ignorerar du vad dom säger. Kör med egna idéer eller sådant du lärt dig i skolan framför det dom försöker lära ut. Eller så har du en social framtoning som går dom på nerverna.

Normalt sett brukar en ödmjuk och lyssnande framtoning vara en framgångsrik strategi tills man vet hur det fungerar på arbetsplatsen.

Önskar dig lycka till med utbildningen och med nästa arbetsplats! :)
  • Allmänt undrande

Svårt att veta. Tror absolut på dig, men ibland kan det vara att man inte är helt uppmärksam på sig själv.

Tänk igenom ditt agerande riktigt noga, mest för att kunna utesluta det. Tänk dock inte utifrån ditt perspektiv utan utifrån hennes perspektiv och patienternas.

Jag tänker spontant att det kan röra sig om en person som vill passa på att trycka till en framtida överordnad eller någon som inte ser dig som en i gruppen (för att du kommer att bli läkare). Kanske har hon haft dålig erfarenhet av andra läkarstudenter som agerat arrogant och ser inte dig utan bara "läkarstudenten", kanske är hon småsint eller bitter...

Sommarjobbade på äldreboende för flera år sedan. Jag och en tjej hunsades och kritiserades av några av de ordinarie, de visste att vi pluggade på universitetet... Påstår inte att jag var felfri men de andra ordinarie trivdes bra med oss och de andra sommarjobbarna (som skulle arbeta inom vården senare, eller var timvikarier annars) reagerade också och kunde inte se någon egentlig skillnad på vad vi och de gjorde...

Ibland får man inte en rättvis chans.

• Mrs Moneybags

Vilken jobbig dag du har haft! Det kan ju hända att just detta inte är din starka sida. 

Eftersom hon klagade på patientkontakten kanske det var något i din personlighet snarare än din vaccinationsteknik som hon retade upp sig på. Sådant är ju svårt att kontrollera. Jag tror det kan stämma som någon sa härovan att du ska bli läkare och därmed deras överordnade en vacker dag. Tyvärr finns det vissa som har svårt för den hierarkin, särskilt om en person helt utan arbetslivserfarenhet dyker upp. 

När jag gick till provtagningen sist var det en läkarstudent som skulle provta. Han var klumpig och mixtrade med nålen, men eftersom jag är en så "van" patient så brydde jag mig inte nämnvärt. Men någon som kommer dit en gång var tionde år kanske hade reagerat. Jag tror säkert han blir en utmärkt läkare när han är färdig, man måste ju börja någonstans att öva för att bli bättre. 

Jag tycker du ska försöka jobba extra på somrarna eller liknande inom vården så bygger du upp mer erfarenhet och lär dig hur det funkar. Det kommer bli bra! 

• Anonym (47åring)

Fortsätt med dina studier, fundera på om du vill jobba på ett annat vaccinställe.
    Fundera på om det är något i ditt beteende som du kan ändra på.
    Jag är en luttrad medelålders kvinna inte det minsta sprutrrädd så jag hade inte reagerat om en ung uska eller läkarstudent stuckit mig. Min man och flera andra i min omgivning känner sig bättre om det är en äldre, varm och rar kvinna som de blir ompysslade av.
    Du kommer träffa på en rad olika karaktärer under din utbildning, hoppas du hittar några bra förebilder.

• Anonym (....)

Om du anställs som usk så får du varken vaccinera eller yra upp vaccin. Så där har de gjort ett fel.

Sedan får du nog bsra acceptera att du inte passar till just det jobbet, att du saknar basic patientkontakt.

Svar på tråden Chefen bad mig inte komma tillbaka efter 1.5 dag