Chefen bad mig inte komma tillbaka efter 1.5 dag
Jag har kommit ungefär halvvägs nu på läkarprogrammet och bestämde mig under sommaren att jag gärna ville delta i att vaccinera mot covid. Jag har efter T4 behörighet till att arbeta som undersköterska, men då företaget jag sökte till behövde människor omgående anställde de folk från och med T2.
I förra veckan när jag hörde av mig till företaget ombads jag att komma in av platsansvarig sjuksköterska för ett snabbt möte.
Första mötet varade ungefär en kvart och kändes mer eller mindre ok. Sköterskan och jag kom där överens att jag skulle provjobba måndag, tisdag och onsdag.
Första dagen var igår. Redan efter någon timme kände jag hur hon hade något agg mot mig, men valde att försöka trycka undan den känslan. Efter halva dagen hade gått frågade jag om jag kunde få börja vaccinera varpå hon irriterat sa ?Du får faktiskt ta och lugna dig? varpå jag blev helt ställd. När vi rundade av förklarade hon att hon tyckte jag var klumpig, vilket jag inte alls förstod varför. Jag gick hem, gick igenom materialet igen och gick tillbaka idag med en klump i magen.
Hela förmiddagen spenderades till att dra upp vaccin, vilket hon tyckte jag inte var bra på föregående dag. Jag fick demonstrera för henne och hon tyckte det såg bra ut. Efter detta var det dags att lära sig vaccinera.
Jag tyckte personligen det gick bra och de andra sköterskorna jag fick följa tyckte likadant.
När det var en timma kvar av mitt pass drog hon in mig i arbetsrummet för att stämma av. Där förklarade hon att hon tyckte jag saknade patientkontakt, trots att hon inte hade sett mig med någon patient, och bad mig att inte komma tillbaka imorgon. Innan jag gick erbjöd hon dock mig att jag kunde arbeta som assistent, vilket sköts av 16-17 åringar.
Jag blev helt paff. Då jag i princip fram tills nu pluggat på heltid har jag inte arbetat mycket, och vet därför inte mycket om hur det ska vara på en arbetsplats, men de jag berättat för om upplevelsen tycker ju precis som jag att det verkar mer som att hon hade något personligt mot mig och inte mot min kompetens.
Med det sagt, har ni varit med om något liknande? Och hur går man vidare från något sådant? Det är inte direkt en boost för självförtroendet att under 2 dagars tid bli kallad inkompetent, slarvig, och slafsig