• Wed 18 Aug 2021 00:00
    1792 visningar
    11 svar
    -2 +1
    11
    1792

    Döpa sin dotter till Ödhumla!

    Min bror och hans tjej väntar barn (en dotter) inom kort. Han har alltid varit intresserad av nordisk mytologi och idag berättade han att han vill döpa sin dotter till Ödhumla vilket är en kossa i nordisk mytologi. Jag tycket namnet låter väldigt fint faktiskt, lite ovanligt kanske och jag var aningen skeptisk till en början. Vad anser ni om namnet Ödhumla?

  • Svar på tråden Döpa sin dotter till Ödhumla!
  • Wed 18 Aug 2021 08:02
    #1
    -1 +1

    Barnmisshandel på hög nivå!

    Hoppas innerligt att skatteverket inte beviljar det hemska namnet.....!

    Om det ändå skulle beviljas så är det väldigt bra att man själv kan byta namn som vuxen.

  • moaguu­un
    Wed 18 Aug 2021 08:16
    #2

    Skulle aldrig bli godkänt, om det hade varit på riktigt. Man måste ansöka om sådant, och finns inte en chans. 

  • Wed 18 Aug 2021 08:31
    #3

    Jag har svårt att tro att den här tråden är på riktigt, man döper inte sina barn efter vissa djur, de flesta skulle jag säga. Dessutom något så fult, inte ens Audhumbla som kon också kallas. Nu är det en blandning av ödla och humla....

  • Magica­l
    Wed 18 Aug 2021 09:39
    #4
    potatisfjollan skrev 2021-08-18 00:00:37 följande:

    Min bror och hans tjej väntar barn (en dotter) inom kort. Han har alltid varit intresserad av nordisk mytologi och idag berättade han att han vill döpa sin dotter till Ödhumla vilket är en kossa i nordisk mytologi. Jag tycket namnet låter väldigt fint faktiskt, lite ovanligt kanske och jag var aningen skeptisk till en början. Vad anser ni om namnet Ödhumla?


    Visst finns namnet men ska man välja ett nordiskt mytologiskt namn kanske man ändå ska ta något som inte automatiskt gör att andra barn kommer mobba den stackarn. 

    Fats jag tror inte på det här, det är bara en skojtråd Flört
  • Wed 18 Aug 2021 15:10
    #5

    Jag älskar nordiska namn och nordisk mytologi. Jag har många namn som jag ändå inte kan tänka mig att ge därför att de är olämpliga i vardagen eller bara allmänt krångliga. Sådana namn ger bara barnet besvär. Jag får väl ge dessa namn åt framtida marsvin istället.

    Ödhumla är i allra högsta grad ett namn jag inte hade gett.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Wed 18 Aug 2021 17:47
    #6
    potatisfjollan skrev 2021-08-18 00:00:37 följande:

    Min bror och hans tjej väntar barn (en dotter) inom kort. Han har alltid varit intresserad av nordisk mytologi och idag berättade han att han vill döpa sin dotter till Ödhumla vilket är en kossa i nordisk mytologi. Jag tycket namnet låter väldigt fint faktiskt, lite ovanligt kanske och jag var aningen skeptisk till en början. Vad anser ni om namnet Ödhumla?


    Audhumbla hette väl kossan vill jag minnas... Vilket är ett helt acceptabelt namn. Ödhumla skulle jag inte välja. Lite som en tråd för en tid sedan där någon hävdade att man döpt sin dotter till Särimner... en galt från nordiskt mytologi.

    Audhumbla är ok, udda med fungerande. 

    Andra fina  nordiska namn de kan fundera på istället:
    Freja
    Rigmor
    Hulda
    Idun
    Snöfrid
  • Wed 18 Aug 2021 18:03
    #7

    Jag skulle kalla henne Humlan. 

  • Fri 20 Aug 2021 14:48
    #8

    Nu är ju faktiskt Ödhumla en variantstavning på kossan, men det gör det knappast bättre.

    "Audhumbla, även Audumla och Ödhumla, är i nordisk mytologi namnet på en mytisk urko."

    Det vore klart bra elakt att döpa ett barn till det. Men barnet hade förmodligen bytt namn fortare än man hinner säga PRV vid 18, så det lär lösa sig ändå.


    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Fri 20 Aug 2021 14:59
    #9

    nej, åtminstone inte med den stavningen - ger en bild av en korsning mellan en reptil och en insekt!

  • Fri 20 Aug 2021 19:47
    #10

    Inte i min smak

  • Fri 20 Aug 2021 20:59
    #11

    Lät jättevackert som namn. Men döpa efter en kossa? Passar ju inte alls om flickan växer upp och inte blir knubbig.

Svar på tråden Döpa sin dotter till Ödhumla!