• Wed 18 Aug 2021 12:39
    2283 visningar
    5 svar
    5
    2283

    Flisa från framtand

    Hej alla kloka!

    Har lossnat en pytteliten flisa från min ena framtand, det syns när man vet om det men inte så att det stör. Behöver alltså inte åtgärda det av kosmetiska skäl. Men måste man ändå laga det? ???? Är ju inte jättekul om halva tanden lossnar ???? Någon med erfarenhet som vet? Har tandläkarskräck och ont om stålar ska kanske tilläggas också

  • Svar på tråden Flisa från framtand
  • Anonym (H)
    Wed 18 Aug 2021 19:59
    #1

    Små flisor på framtänderna går att fylla i, men är ofta inte värt besväret då det lätt kan kan fraktureras/gå av väldigt lätt. Mitt råd, låt det vara om det inte stör dig och är väldigt lite

  • Thu 19 Aug 2021 12:53
    #2

    Tack snälla för att du tog dig tid att svara. Då gör jag nog så

  • Thu 19 Aug 2021 13:02
    #3

    Det brukar inte någon fara om det är en mindre flisa. Jag tycker ändå du ska gå till tandläkare regelbundet och då ta upp det här nästa gång. Man kanske kan slipa lite grann bara. Om du är rädd - gå till en tandläkare som tar emot tandvårdsrädda personer, eller en tandläkare som någon vän eller släkt till dig har och som de kan prata med i förväg. Jag tog också min man med till min tandläkare, eftersom han var rädd. Och då fick jag vara med och hålla min man i handen. Det går säkert att fixa något sånt. 

  • Thu 19 Aug 2021 14:59
    #4

    Hej,

    Är det så liten flisa så kan det nog gå att bara slipa till. Jag tror dock inte det är bra att bara låta det vara i all evighet. Tror det är lättare att du slår ut en större del av tanden då på sikt.

  • Thu 19 Aug 2021 20:36
    #5

    Tack snälla för input, ska försöka ta mig i kragen och gå dit endera dagen. Vill ju inte gärna att en stor bit ramlar bort

Svar på tråden Flisa från framtand