• Lo92

    Äktenskapsförord eller ej?

    Hej!

    Jag och min sambo har varit tillsammans i 4 år. Vi har två barn tsm.och ett hus som vi båda.äger. jag blev gravid rätt snabbt in i vårt förhållande och han var väldigt karriärsinriktad redan från början. Jag var inte utbildad när jag blev gravid och jag hade precis börjat gå i banorna att jag ville studera vidare när jag blev gravid. Pga att min sambo tjänar mer.än mig och var så säker på vad han ville göra och var igång med sin karriär, medan min inte riktigt startat än, så valde vi att jag skulle ta så mycket jag kunde av föräldraledigheten och han fokusera på sin karriär. Jag har alltså varit hemma nu i ca 3,5 år. På dem tiden har jag fått ut ca 10.000 i månaden från försäkringskassan och levt på det. Min sambo har under den här tiden tjänar ca 40.000 i månaden och även startat eget företag vid sidan av. Han har alltid varit generös med att dela på sin lön osv men jag har alltid kännt mig i "underläge" ekonomiskt. När han startade sitt företag så innebar det väldigt långa arbetsdagar för honom. Jag har iprincip inte sett honom och fått stå i allt som har med hem barn och hund att göra. Jag börjar nu jobba igen men kan inte jobba heltid då min sambo har sitt företag som han måste lägga fokus på, så jag måste anpassa mitt jobb efter barnens förskola och hur mycket dom klarar av att vara där (dom är fortfarande väldigt små). Jag går alltså miste om full lön, pension, ordentlig semester ersättning osv. För att han ska kunna lägga all sin fokus på sin dröm, sitt företag. Mina karriär, drömmar och mål får vänta tills han är "klar". Vi planerar att gifta oss inom.em snar framtid och han säger nu att han vill skriva äktenskapsförord förord angående sitt företag, att det är hans och jag har ingenting att säga till om det. Jag känner att jag sätter hela mitt liv på paus för att ta hand om våra barn och för att han ska få fullfölja sin dröm. Och tanken på det här med äktenskapsförord gör mig kluven. Är det rätt? Jag förstår tanken i sig men jag ger upp så mycket för att han ska få sin dröm. Vad händer om han helt plötsligt får för sig att lämna mig? Då står jag där utan nånting, trotts att jag har gett upp så mycket för att han ska få uppnå sin dröm. Jag har tillexempel inre kunnat spara någonting under den här tiden för har behövt alla pengar jag får in. Cad tycker ni? Rätt eller fel? Hur går era tankar? Tacksam för tips och råd.

  • Svar på tråden Äktenskapsförord eller ej?
  • Sockerikaffet

    Jag tycker inte att det är rätt. Vill han ha äktenskapsförord och separat ekonomi får han också ta hälften av ansvaret för barnen och hushållet så att du hinner jobba och tjäna pengar.

  • TL12

    Klart att du inte ska gå med på något sånt

    Du har gjort ett hästjobb med barn och hem

    Det är värt lika mycket

    Hade det inte varit för dig

    Hade din man inte varit någonting

    När du har kommit ikapp få kan du skriva äktenskapsförord

    Jag är en man på 50 år och rycker din sk man är ett rövhål

  • VickanD

    Om du vill jobba heltid och känner att du är i underläge så ska du givetvis inte fortsätta sätta hela ditt liv på paus bara för hans skull. Prata med honom och säg att du vill prioritera dig själv också. Inte bara vara hemma med barnen för hans skull. Säg att du vill jobba heltid så att du får full lön. Säg att du är less på att anpassa dig efter honom nu. Berätta hur du känner angående pension, full lön och allt det där. Förhoppningsvis lyssnar han så kan ni komma fram till något.

    Däremot är det inte konstigt att han vill skriva äktenskapsförord. Det hade jag också gjort inför giftermål. Det är ju inte ditt företag och det är fullt rimligt att han inte vill att du ska ha tillgång till det om det skulle bli så att ni går skilda vägar av någon anledning. Man måste tänka långsiktigt och realistiskt. Börja inte kritisera honom angående detta. Det lär inte bli bra då.

  • Finansen7

    Du måste också få chansen att skapa dig ekonomisk trygghet.

    Äktenskapsförord och företag kan vara komplicerat. Har han andra delägare att ta hänsyn till?

  • Limajo

    Ett äktenskapsförord mellan er behöver ju inte enbart säga att bolaget är hans. Jag förstår att han vill skydda sitt företag, men ni bör vara ekonomiskt jämlika i relationen. Äktenskapsförordet kan ju exempelvis skrivas så att bolaget är hans men att huset är ditt, eller om ni har andra tillgångar som kan tillfalla dig vid en separation.

    Du har helt rätt i att du bör kompenseras och din ekonomi skyddas för att du tagit hand om familj medan han byggt sitt företag.

  • Drottningen1970
    VickanD skrev 2021-08-19 00:57:43 följande:

    Om du vill jobba heltid och känner att du är i underläge så ska du givetvis inte fortsätta sätta hela ditt liv på paus bara för hans skull. Prata med honom och säg att du vill prioritera dig själv också. Inte bara vara hemma med barnen för hans skull. Säg att du vill jobba heltid så att du får full lön. Säg att du är less på att anpassa dig efter honom nu. Berätta hur du känner angående pension, full lön och allt det där. Förhoppningsvis lyssnar han så kan ni komma fram till något.

    Däremot är det inte konstigt att han vill skriva äktenskapsförord. Det hade jag också gjort inför giftermål. Det är ju inte ditt företag och det är fullt rimligt att han inte vill att du ska ha tillgång till det om det skulle bli så att ni går skilda vägar av någon anledning. Man måste tänka långsiktigt och realistiskt. Börja inte kritisera honom angående detta. Det lär inte bli bra då.


    Fast han skulle inte ha kunnat satsa framgångsrikt på sitt företag om inte TS tagit både sitt och hans ansvar for barn och hushåll. Således så har även hennes insats varit en stor faktor för att han kunnat få igång företaget och kunna tjänar mycket mer pengar än ts.

    Ett äktenskapsförord som exkluderar henne från företaget vore djupt orättvist. Klassisk kvinnofälla.
  • S23

    Jag kan absolut tycka att det är lämpligt att han har äktenskapsförord just på sitt företag. Detta handlar om att han över huvud taget skall kunna fortsätta sitt företag om ni separerar. Företaget har troligen svårt att klara ett utköp av halva värdet av företaget.

    Däremot hoppas jag att du tar tag i kompensation för ekonomisk förlust.

    Han behöver kompensera dig för minst hälften av det du förlorar i lön och pension (och löneutveckling) och även kompensera för den extra tid du lägger på hem och barn pga hans stora antal arbetstimmar.

    Ni kan naturligtvis även skriva ett äktenskapsförord

  • Lönnsirap

    Ett äktenskapsförord är inte en sak som per automatik behöver betyda att du kommer bli satt på bar backe och att han ska ha massa saker och du inte ska ha något.

    Prata med en jurist. Och se till att du också är skyddad. En partner ska inte driva företag på sin partnerns bekostnad, utan det är viktigt att du också får en ok ekonomi utifrån era förutsättningar.

  • Mandelskorpan

    Men varför har ni inte pratat igenom detta innan ni fick barn? Han borde kompenserat dig för pension, utebliven inkomst mm mm.

    Oavsett det så behöver du ju jobba heltid nu så att du kommer ikapp ekonomiskt. Det är dags för mannen att steppa upp som förälder. Så är det att ha barn, båda föräldrarna behöver ta sitt ansvar och då får arbetet periodvis stå tillbaka.

  • SkruttigtÄpple

    Tycker det är rätt självklart att ni ska ha äktenskapsförord. Det är hans företag och jag förstår att han vill skydda det. Jag anser inte att du har rätt till hälften av detta. Dock anser jag att han har kunnat bygga upp det mer effektivt tack vare att du har tagit det större ansvaret med barnen och ni bör då skriva äktenskapsförordet på så vis att han får behålla företaget men att du t.ex. får en viss summa pengar, för det inkomstbortfall samt bortfall för pension under X antal år.

  • VickanD
    Drottningen1970 skrev 2021-08-19 06:20:25 följande:

    Fast han skulle inte ha kunnat satsa framgångsrikt på sitt företag om inte TS tagit både sitt och hans ansvar for barn och hushåll. Således så har även hennes insats varit en stor faktor för att han kunnat få igång företaget och kunna tjänar mycket mer pengar än ts.

    Ett äktenskapsförord som exkluderar henne från företaget vore djupt orättvist. Klassisk kvinnofälla.


    Och? Det är fortfarande inte hennes företag. Det är ju hans företag och självklart vill han skydda det. Det är inte ts företag. Ts har ingen rätt till det och det får hon acceptera.

    Mannen bör steppa upp som förälder och låta ts jobba heltid och han bör givetvis kompensera ts för det hon förlorar i lön och pension.
Svar på tråden Äktenskapsförord eller ej?