• Fri 20 Aug 2021 06:51
    1464 visningar
    6 svar
    6
    1464

    Varför säger inte min äldre hund ifrån till valpen?

    Har en äldre tik hemma och en 12 veckors valp. Så klart att valpen är på tiken. Slickar i örat, klänger m.m problemet är att min gamla tik inte säger ifrån. Hon är för snäll. Om hon tycker det är jobbigt varför river hon inte ifrån?? Vad kan jag göra ?

  • Svar på tråden Varför säger inte min äldre hund ifrån till valpen?
  • sextio­talist
    Fri 20 Aug 2021 09:25
    #1
    Humlan88 skrev 2021-08-20 06:51:24 följande:

    Har en äldre tik hemma och en 12 veckors valp. Så klart att valpen är på tiken. Slickar i örat, klänger m.m problemet är att min gamla tik inte säger ifrån. Hon är för snäll. Om hon tycker det är jobbigt varför river hon inte ifrån?? Vad kan jag göra ?


    Ingenting, mer än att se till att tiken har en dedikerad plats där hon får vara helt från valpen (och trivs såklart)
  • Fri 20 Aug 2021 09:51
    #2

    För att tiken har instinkter. Katter är likadana. Tiken vet att valpen är för liten för att uppfostras och därför låter hon den hållas och har tålamod med den. Blir det för jobbigt, så går hon därifrån. Mentalt friska katter och hundar är likadana mot människobarn. Den krypande babyn får dra i öronen, slita i svansen och krypa över den, och hunden/katten bara ligger där och härdar ut. Så en dag, när babyn börjar vara uppåt 2 år, då är det dags. Då kommer först små morranden när barnet går för långt och sedan visar djuret tydligt att det får vara nog.

  • Fri 20 Aug 2021 12:36
    #3

    Så hon kommer säga till när valpen blir äldre?

  • Fri 20 Aug 2021 13:21
    #4
    Humlan88 skrev 2021-08-20 12:36:36 följande:
    Så hon kommer säga till när valpen blir äldre?
    Japp!
  • Fri 20 Aug 2021 15:36
    #5

    Vissa hundar säger helt enkelt inte ifrån så det är ditt ansvar att inte låta valpen "terrorisera" den äldre hunden. Den äldre ska inte behöva hamna i situationen där valpen är för på utan det måste du styra upp och stoppa långt innan. För nån vecka sen var den äldre hunden så pass irriterad på valpen att du var rädd att den skulle hugga valpen och nu säger den inte ifrån alls...har jag förstått dig rätt då?

  • LFF
    Mon 23 Aug 2021 12:38
    #6
    Humlan88 skrev 2021-08-20 06:51:24 följande:

    Har en äldre tik hemma och en 12 veckors valp. Så klart att valpen är på tiken. Slickar i örat, klänger m.m problemet är att min gamla tik inte säger ifrån. Hon är för snäll. Om hon tycker det är jobbigt varför river hon inte ifrån?? Vad kan jag göra ?


    Hon river inte ifrån för att hon tycker att det är en "bebis" fortfarande. Det betyder inte att valpen ska få hållas utan du får gå in och styra upp. 

    Sen är er äldre hund så pass gammal att hon kanske inte orkar styra upp "ungdomen". 
Svar på tråden Varför säger inte min äldre hund ifrån till valpen?