• Anonym (TS)

Pratar alla om sina relationer med varandra och framför allt sina problem/utmaningar i relationen?

Jag är en väldigt verbal person med mycket känslor och lätt att prata om dem. Min man är tvärtom, rätt så introvert och svårt att prata om känslor. 

Jag känner ett behov av att faktiskt prata om vår relation, eftersom jag inser att när det skaver så blir det mycket små irritationsmoment om andra saker, i onödan. Dvs om jag inte mår helt bra i vår relation så spiller det över på det vardagliga familjelivet. Speciellt att vi inte har något sexliv, han vill inte ha sex och det har gått ett antal år. Jag saknar sex och närhet, mycket. Och periodvis rinner liksom bägaren över kring det och jag blir sur och grinig. 

Jag tycker att det är så provocerande att han kan fatta ett (outtalat) beslut åt oss båda att vi inte ska ha sex och sen inte prata om det, alls. Han blir också bara sur om jag nämner det eller så. Medan jag tycker att det är att helt strunta i mina känslor att aldrig ens bekräfta att det är jobbigt för mig.

Hur pratar andra om sin relation? 

• Svar på tråden Pratar alla om sina relationer med varandra och framför allt sina problem/utmaningar i relationen?
  • Anonym (llll)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-20 10:13:32 följande:

Jag är en väldigt verbal person med mycket känslor och lätt att prata om dem. Min man är tvärtom, rätt så introvert och svårt att prata om känslor. 

Jag känner ett behov av att faktiskt prata om vår relation, eftersom jag inser att när det skaver så blir det mycket små irritationsmoment om andra saker, i onödan. Dvs om jag inte mår helt bra i vår relation så spiller det över på det vardagliga familjelivet. Speciellt att vi inte har något sexliv, han vill inte ha sex och det har gått ett antal år. Jag saknar sex och närhet, mycket. Och periodvis rinner liksom bägaren över kring det och jag blir sur och grinig. 

Jag tycker att det är så provocerande att han kan fatta ett (outtalat) beslut åt oss båda att vi inte ska ha sex och sen inte prata om det, alls. Han blir också bara sur om jag nämner det eller så. Medan jag tycker att det är att helt strunta i mina känslor att aldrig ens bekräfta att det är jobbigt för mig.

Hur pratar andra om sin relation? 

Jadå här pratas det ofta. Vi anser att man behöver det för att veta hur man har det, helt enkelt. 
    Det blir förstås ohållbart som du beskriver, att en vill prata och den andra helst inte. 

Låter som om han behöver gå i terapi för egen del, och sen kanske ni tillsammans. 
  • Anonym (X)

Vad säger han är anledningen till att ni inte har sex?

• Anonym (Anonym 666)

Jag förstår att han inte vill ha sex om du hela tiden drar upp en massa saker du är missnöjd med. Man måste faktiskt inte diskutera allt! Om du störs av en massa småsaker så kanske du behöver jobba mer med dig själv istället för att stjälpa över ansvaret på honom så mycket.

• Tecum

"Alla" pratar inte om sina relationer, det inser man när man läser trådarna här. Men alla borde...

Trist att höra om ditt obefintliga sexliv och at maken inte ens vill diskutera saken och än mindre gå dig till mötes. Har du funderat på separation, det lär inte bli bättre för han vet ju vad problemet är redan nu, han vill bara inte göra något åt det. Livet är för kort för att levas utan sex.

• Anonym (Stina)

Den typen av problem som gör att en part mår direkt dåligt måste man ju prata om. Det är lite som folk som gnäller i allmänhet; har du ett val/ett alternativ  - lös problemet och sluta gnäll.
    Som folk som röker och sen klagar över att de "inte har råd" med saker.
    Eller att man tycker att ens chef är dum i huvudet - sök nytt jobb eller sluta klaga.

Här är det något inom er relation som du inte nöjd med. Något som saknas. 1) han måste prata med dig om det - annars får han förstå att det kan få konsekvenser såsom att du tex. lämnar. 2) han bör definitivt gå med att träffa en rådgivare (oftast gratis eller subventionerat via kommunen) så att du får stöd i att kommunicera till honom hur viktig frågan är. Och han blir tvungen att lyssna.

Generellt borde folk prata med mer varandra ja. Inte gå runt heller och "tro" att den andre tycker eller tänker på ett visst sätt och förutsätta saker. Raka rör är mer min melodi.

• Anonym (TS)
    Anonym (X) skrev 2021-08-20 11:32:06 följande:
    Vad säger han är anledningen till att ni inte har sex?
    Han har aldrig varit särskilt intresserad av sex men det var ju mer förr. En liten förklaring han gav i ett begränsat samtal för några år sedan handlade om mig och min kropp men sen dess har han gått upp mer i vikt än jag så det känns inte som en vettig anledning att knappt ens kramas längre, ännu mindre något mer. 
  • Jemp

Absolut att det är viktigt att prata om sin relation.

Det gör vi, och det ger också mycket att bara med en mening kommentera att vi är för trötta osv. Familjerådgivning gjorde det lättare att prata om de saker som oftare ledde till bråk.

Däremot reagerar jag på meningen om att han fattat beslut "åt er båda" kring sexlivet. Det är ju självklart att göra om den ene inte vill.

• Anonym (X)
    Jemp skrev 2021-08-20 13:33:49 följande:

Absolut att det är viktigt att prata om sin relation.

Det gör vi, och det ger också mycket att bara med en mening kommentera att vi är för trötta osv. Familjerådgivning gjorde det lättare att prata om de saker som oftare ledde till bråk.

Däremot reagerar jag på meningen om att han fattat beslut "åt er båda" kring sexlivet. Det är ju självklart att göra om den ene inte vill.

Jag håller med om att ett nej väger tyngre, så självklart tas beslutet av den som inte vill, men att inte alls prata om orsak verkar ju konstigt.
  • Anonym (Nej?)

Nej. Jag har flera killkompisar, de pratar bara om sånt med mig. Aldrig med varandra, och aldrig med sina flickvänner.

Svar på tråden Pratar alla om sina relationer med varandra och framför allt sina problem/utmaningar i relationen?