• Anonym (Nm)

    Missfall med smärta utan blödning

    Jag vaknade inatt av att jag hade ont i magen. Alltså riktigt ont. Gick på toaletten och låg på golvet och försökte andas. Tror att det höll på en timme ungefär. Jag var lite konstig i magen. Hade ätit tacos på kvällen. Ingen blödning. Kan man få ett missfall med kraftig smärta men utan någon som helst blödning? Vet inte om det var ett missfall eller att jag bara var dålig i magen.

  • Svar på tråden Missfall med smärta utan blödning
  • Anonym (....)
    Anonym (Nm) skrev 2021-08-21 10:55:24 följande:

    Jag vaknade inatt av att jag hade ont i magen. Alltså riktigt ont. Gick på toaletten och låg på golvet och försökte andas. Tror att det höll på en timme ungefär. Jag var lite konstig i magen. Hade ätit tacos på kvällen. Ingen blödning. Kan man få ett missfall med kraftig smärta men utan någon som helst blödning? Vet inte om det var ett missfall eller att jag bara var dålig i magen.


    Nej, det kan man inte. Låter mer som att du blev dålig i magen av taco.
  • Anonym (A)
    Anonym (Nm) skrev 2021-08-21 10:55:24 följande:

    Jag vaknade inatt av att jag hade ont i magen. Alltså riktigt ont. Gick på toaletten och låg på golvet och försökte andas. Tror att det höll på en timme ungefär. Jag var lite konstig i magen. Hade ätit tacos på kvällen. Ingen blödning. Kan man få ett missfall med kraftig smärta men utan någon som helst blödning? Vet inte om det var ett missfall eller att jag bara var dålig i magen.


    Vart i magen satt det onda? Ungefär där man har ont när man har mensvärk eller högre upp ?
  • Anonym (Nm)
    Anonym (A) skrev 2021-08-21 11:48:49 följande:

    Vart i magen satt det onda? Ungefär där man har ont när man har mensvärk eller högre upp ?


    Det är det som är klurigt. Jag har riktigt kraftiga endometriossmärtor tidigare och det här kändes likadant. Å andra sidan tänker jag att det kan vara svårt att definiera exakt varifrån magsmärtor kommer. Det kan ju vara så att smärtchocken var samma som med menssmärtorna fast det kom mer från tarmarna och magsäcken.

    Vet ju att man kan få missfall utan blödning men då verkar det oftast som att man inte haft smärta heller utan man har bara sett på ultraljud senare att barnet dog utan att man märkte det. Det borde väl blöda om jag hade haft så kraftig smärta under ett missfall
  • Anonym (Nm)
    Anonym (....) skrev 2021-08-21 11:04:44 följande:

    Nej, det kan man inte. Låter mer som att du blev dålig i magen av taco.


    Ja jag hoppas ju på det. Det har jag ju blivit förr. Men det var en så väldigt kraftig smärta. Konstigt bara att det inte blödde samtidigt i så fall. Inte ens en färgad flytning.
  • Anonym (....)
    Anonym (Nm) skrev 2021-08-21 12:10:25 följande:

    Det är det som är klurigt. Jag har riktigt kraftiga endometriossmärtor tidigare och det här kändes likadant. Å andra sidan tänker jag att det kan vara svårt att definiera exakt varifrån magsmärtor kommer. Det kan ju vara så att smärtchocken var samma som med menssmärtorna fast det kom mer från tarmarna och magsäcken.

    Vet ju att man kan få missfall utan blödning men då verkar det oftast som att man inte haft smärta heller utan man har bara sett på ultraljud senare att barnet dog utan att man märkte det. Det borde väl blöda om jag hade haft så kraftig smärta under ett missfall


    Nej, man kan inte få missfall utan blödning. Blödning får man, antigen med en gång eller någon vecka efter.
  • Anonym (A)
    Anonym (Nm) skrev 2021-08-21 12:10:25 följande:

    Det är det som är klurigt. Jag har riktigt kraftiga endometriossmärtor tidigare och det här kändes likadant. Å andra sidan tänker jag att det kan vara svårt att definiera exakt varifrån magsmärtor kommer. Det kan ju vara så att smärtchocken var samma som med menssmärtorna fast det kom mer från tarmarna och magsäcken.

    Vet ju att man kan få missfall utan blödning men då verkar det oftast som att man inte haft smärta heller utan man har bara sett på ultraljud senare att barnet dog utan att man märkte det. Det borde väl blöda om jag hade haft så kraftig smärta under ett missfall


    Jag fick ungefär en sådan smärta tidigt under min graviditet. Fick ingen förklaring till smärtan och den kom varje natt under nävar dagars tid. Men något missfall var det iallafall inte för nu är han 3 år
  • Anonym (4)

    Missfall= man blöder. MA= man blöder inte, men brukar inte heller ha ont för har man ont brukar blödningen ha kommit redan. En enda gång hade jag våldsamt ont före blödningen kom, men det var regelrätta värkar (återkom med jämna mellanrum) för jag var i v.14.

    Du var nog dålig i magen. Kan också göra jätteont- vet av erfarenhet.

  • Anonym (Nm)
    Anonym (4) skrev 2021-08-21 13:59:11 följande:

    Missfall= man blöder. MA= man blöder inte, men brukar inte heller ha ont för har man ont brukar blödningen ha kommit redan. En enda gång hade jag våldsamt ont före blödningen kom, men det var regelrätta värkar (återkom med jämna mellanrum) för jag var i v.14.

    Du var nog dålig i magen. Kan också göra jätteont- vet av erfarenhet.


    Ja som jag förstår det så brukar ju ma inte märkas alls.

    Känner mig lika gravid som innan med symptom.
  • Anonym (Nm)
    Anonym (....) skrev 2021-08-21 12:13:19 följande:

    Nej, man kan inte få missfall utan blödning. Blödning får man, antigen med en gång eller någon vecka efter.


    Ma behöver väl inte blöda?
  • Anonym (4)
    Anonym (Nm) skrev 2021-08-21 18:15:34 följande:
    Ma behöver väl inte blöda?
    Jo,  när det kommer ut eller också kan man ha småblödningar ett bra tag innan. 
  • Anonym (Nm)
    Anonym (4) skrev 2021-08-21 18:38:04 följande:

    Jo,  när det kommer ut eller också kan man ha småblödningar ett bra tag innan. 


    Det är ju många som inte upptäcker att barnet har dött innan de går på ultraljud just för att de inte haft några symptom?
  • Anonym (4)
    Anonym (Nm) skrev 2021-08-21 18:39:08 följande:
    Det är ju många som inte upptäcker att barnet har dött innan de går på ultraljud just för att de inte haft några symptom?
    Ända till RUL är det ytterst få som går med ett dött foster. Jag frågade här på vårt sjukhus hur ofta de var med om det och svaret var inte ens en gång per år. Om däremot alla gravida skulle göra VUL låt säga v.10 skulle nästan alla som nu bara tror de fått m.f efter v.10 få veta att det egentligen är ett MA. Teorin är att de flesta foster som blir m.f efter v.10 dött långt innan. Av det skälet brukar de även sätta risken för m.f till 2% om man sett hjärtat slå v.9. De flesta foster som dör dör helt enkelt före den veckan.

    Vad gäller symptom som gravid kontra inte symptom och tecken som tyder på MA finns det inga generella "regler". I mitt fall kunde jag konstatera när jag väl väntade första barnet att jag hade betydligt mer gravsymtom än vid missfallen och jag hade även högre hcg överlag. Andra har haft alla möjliga gravsymptom och får ändå m.f/MA.
  • Anonym (Nm)
    Anonym (4) skrev 2021-08-21 18:49:15 följande:

    Ända till RUL är det ytterst få som går med ett dött foster. Jag frågade här på vårt sjukhus hur ofta de var med om det och svaret var inte ens en gång per år. Om däremot alla gravida skulle göra VUL låt säga v.10 skulle nästan alla som nu bara tror de fått m.f efter v.10 få veta att det egentligen är ett MA. Teorin är att de flesta foster som blir m.f efter v.10 dött långt innan. Av det skälet brukar de även sätta risken för m.f till 2% om man sett hjärtat slå v.9. De flesta foster som dör dör helt enkelt före den veckan.

    Vad gäller symptom som gravid kontra inte symptom och tecken som tyder på MA finns det inga generella "regler". I mitt fall kunde jag konstatera när jag väl väntade första barnet att jag hade betydligt mer gravsymtom än vid missfallen och jag hade även högre hcg överlag. Andra har haft alla möjliga gravsymptom och får ändå m.f/MA.


    Nej jag menar det första ultraljudet som görs i vecka 13 ungefär. Men alla kommuner erbjuder inte det. Tyst missfall eller uteblivet missfall är ju i alla fall inget okänt konstigt fenomen. Det är bara att googla så får du upp massor av information. Så visst händer det.
  • Anonym (4)
    Anonym (Nm) skrev 2021-08-21 19:10:52 följande:
    Nej jag menar det första ultraljudet som görs i vecka 13 ungefär. Men alla kommuner erbjuder inte det. Tyst missfall eller uteblivet missfall är ju i alla fall inget okänt konstigt fenomen. Det är bara att googla så får du upp massor av information. Så visst händer det.
    Du missförstår mig. Få vet mer om m.f/MA än jag- jag har haft 4. Nån googling behövs sannerligen inte vad gäller mig. Långt ifrån alla gravida gör VUL/UL v.13- som f.ö erbjuds via regionen, inte kommunen. Om alla gjorde VUL/UL skulle fler MA upptäckas eftersom nästan alla m.f efter v.10 är just MA. 
  • Anonym (7)
    Anonym (Nm) skrev 2021-08-21 19:10:52 följande:

    Nej jag menar det första ultraljudet som görs i vecka 13 ungefär. Men alla kommuner erbjuder inte det. Tyst missfall eller uteblivet missfall är ju i alla fall inget okänt konstigt fenomen. Det är bara att googla så får du upp massor av information. Så visst händer det.


    Det (4) menade var att missed abortion tillslut måste komma ut och då blir en blödning; för vissa tar detta lång tid medan det för andra händer relativt fort så att man "misstar" det som ett missfall. När jag fick mitt MA så fick jag reda på att det är ett stort mörkertal gällande just MA, just för att få gör kontroller innan v. 12. Skulle alla erbjudas VUL kontinuerligt från och med v. 5-6 så skulle troligtvis man se att många graviditeter slutar upp som missed abortion, där fostret dött ett tag innan själva blödningen sätter igång.

    Jag har hört om folk som gått till RUL med ett foster som dött i v. 7-8. För vissa tar det helt enkelt tid innan kroppen stöter ut det. Jag själv var i v. 11 när jag fick reda på att min graviditet avstannat redan i vecka 7 och dessutom började återbildas.
  • Anonym (Nm)
    Anonym (4) skrev 2021-08-21 19:16:24 följande:

    Du missförstår mig. Få vet mer om m.f/MA än jag- jag har haft 4. Nån googling behövs sannerligen inte vad gäller mig. Långt ifrån alla gravida gör VUL/UL v.13- som f.ö erbjuds via regionen, inte kommunen. Om alla gjorde VUL/UL skulle fler MA upptäckas eftersom nästan alla m.f efter v.10 är just MA. 


    Haha. Kommuner. Gravidhjärnan är ju definitivt kvar i alla fall. Där jag bor erbjuds alla ul eller kub i vecka 13.

    Jag uppfattade att vi pratade om att barnet kan dö utan att man märker det själv.
Svar på tråden Missfall med smärta utan blödning