• shitshit1211

    IBS FÖRSTÖR MIG HJÄLP?!

    Hej. Jag måste få igång en diskussion om detta eftersom jag vet inte hur jag ska ta mig till längre. Jag har problem med min mage. Har ibs och socialfobi vilket förstör mitt liv. Min ibs triggar igång diarré vid sociala situationer som jag tycker är jobbiga. Detta gör allt 100 gånger värre. Jag har kommit till en punkt där ingenting funkar längre. Jag hoppade av skolan för ett halvår sen för att jag inför varje lektion var tvungen att ta stoppade tabletter emot diarré och det förstörde min mage mer. Jag skulle sommarjobba efter det och kunde inte det heller eftersom min mage förstörde allt och jag fick sparken över detta. Nu har jag börjat på en distansskola för att jag tänkte detta var min enda lösning. Problemet nu är att jag inte klarar av nånting. Kan inte gå till läkaren, psykolog, tandläkare, träffa vänner och familj. Min mage har tagit över hela mitt liv. Jag vet att jag behöver psykologisk hjälp men hur ska jag kunna det, när jag inte kan sitta på mötet för att jag har diarré varje gång? Klarar inte av att gå till matbutiken heller, det är min sambo som gör. Utöver detta som ni kanske förstår är jag inne i en djup depression och har varit depremerad sedan 8 års åldern när alla problem med magen började. Mina självmordstankar har blivit värre eftersom de känns som att det inte finns nån annan utväg. Känns som jag är helt ensam om detta. Finns det någon där ute som har tips om ni gått igenom liknande eller bara har något som kan få mig må bättre? Snart ger jag upp.

  • Svar på tråden IBS FÖRSTÖR MIG HJÄLP?!
  • Jag är bara jag

    Du kan ringa 1177 eller din V.c för rådgivning. Du kan boka läkartid för telefonmöte med en läkare via nån app. Och sen gå vidare utifrån de råd du får.

  • Anonym (K)

    Jag vet hur de känns, tro mig... En buss resa på bara 10 min till och med var ett rent helvete, fick panik.

    Mina diarre symtom började när jag va ca 17 år, men då var jag liksom "bara" lös i magen, men hade inte problem att "hålla mig" . Sen blev de värre och värre för varje år. Tillslut ville jag alltid veta var närmaste toa fanns, tog överdoser av Imodium , vågade inte äta ute/på jobbet osv osv. Alla möjliga undersökningar gjordes, inget "fel" hittades, läkarna sa bara "ja men de är IBS och psykiskt" men nej! Visst de blir psykiskt och jag visste ju att något var fel. Tillslut när jag var 29 år fick jag diagnosen "gallsalts diarre" , du måste verkligen få den undersökningen gjord , om det är det du har så tro mig livet blir lättare!

    Den undersökningen är dyr för landstinget, därför villl dom knappt göra den! Men be om den så kan du "få tillbaka livet".

  • Anonym (Läknaturligt)

    Lök är svaret, rå lök varje dag i maten på mackan i sallad, det återställer balansen i magen, tar tid men helt klart värt det

  • Anonym (Samma)

    Hej! Har också IBS-symptom, haft hela livet. Har många gånger undvikit att gå på stan mm av den anledningen. Fått hoppa in i buskar, skogskanter osv många gånger. Men sen har jag lärt mig vad som funkar för mig iaf.

    ~inte gå för lång tid mellan måltiderna

    ~inte äta fett på morgonen eller lunchen

    ~börja dagen med typ yoghurt och havregryn och sen trappa upp under dagen med mer fett

    ~det uppenbara, äta mycket frukt och grönsaker

    ~dra ner på gluten, snabbmat osv

    Ska jag käka exempelvis brunch så behöver jag grunda, dvs vänja magen vid lite fett innan dess.

    När det är så illa som för dig, vilket det varit många gånger för mig med så behöver man typ starta om magen genom att äta skonkost ett tag: yoghurt, ris, kokt kyckling, kokt fisk, kokta grönsaker osv. Massa frukt osv plus att man lägger till mjölksyrebakterier som man kan köpa på apoteket. När det är mer stabilt efter ett par veckor så kan man lägga till lite saker igen, men fortfarande inte käka för mycket fett på tom mage. Har jag ätit bra under dagen kan jag äta nästan vad som helst på kvällen men blir det för mycket så blir ju såklart morgonen efter sämre också.

    Lycka till!

  • Anonym (harhaftIBS)

    1. Sluta drick mjölk, eller kör bara med laktosfritt.
    2. Fil och gröt går också bort.
    3. Lök kommer förstöra din mage om du har IBS.
    4. Även mycket halvfabrikat kommer förstöra din mage.
    5. Fläsk funkar inte alls att äta för mig.
    6. Samt vissa starka kryddor

    Undvik dessa 6 produkter till att börja med!

    Jag kan bara äta rena produkter som lax, lövbiff, nötkött men så fort det innehåller några tillsatta ämnen så krånglar magen. Det ska vara så rent kött som möjligt, inget processat.

    Min mage har blivit mycket lugnare med laktosfritt och genom att äta bättre mat.

    Jag fick också gasmage så fort jag skulle iväg på något tidigare eller att jag gjorde något utanför min bekvämlighetszon, det var som att få magsjuka på beställning,
    magen blev spänd för att sedan släppa ut allt när nervositeten lagt sig.

    Att promenera 30 min per dag kan också hjälpa att minska magbesvären.

  • Anonym (allergiker deluxe)

    Läs på om histaminintolerans (HIT) och testa låghistaminkost.

    Flera med IBS har blivit hjälpta av det, fick precis in en person i facebookgruppen som haft diagnos IBS och atopisk hud i 19 (!) år och NU har hennes läkare fattat att hon är histaminintolerant. Man tar sig för pannan bara...läkare, suck...

    Facebook grupper:

    Histaminintolerans (den stängda gruppen)
    Histaminintoleransrecept

    I gruppen finns filer med kostlista på engelska (Schweiz är bättre på detta än vi i Sverige) samt en förenklad lista som någon översatt till svenska.

    Om du blir hjälpt av låghistaminkost i några veckor så finns det ett prov man kan ta hos läkare för att påvisa enzymbrist, DAO-prov heter det och analyseras endast av Sahlgrenska i hela Sverige. Man kan ha HIT utan att ha lågt DAO-enzym men många har det.

    De som har mest magbesvär av sin histaminintolerans tar ett läkemedel som heter Lomudal GI. Jag som har mest hud kör på antihistaminer och kortison vid behov men nu är jag så mkt bättre att jag inte behöver kortison längre.

    Vill du må bra är det kosten som rättas till och du måste äta så rent att din tarm kan läka innan skadorna blivit permanenta.

  • Anonym (Tipps)

    Hejsan! 


    jag ville bara dela med mig av mina problem som liknar dina, har själv haft IBS och social fobi och har försökt att bli av med problemen i ett antal år men efter att jag vart vegetarian, slutade dricka alkohol och inte för mycket koffein samt så tränade jag lite yoga hemma ibland och detta hjälpte otroligt bra för både IBSen och social fobin som nästan helt har försvunnit nu! 


    kan känna liten social ångest ibland nu men inte lika farligt! 


    det är svårt att ändra livsstil men om man kan ta en sak i taget åtminstonde och några myrsteg till målet så kommer du tillslut dit. hoppas att det löser sig för dig 

Svar på tråden IBS FÖRSTÖR MIG HJÄLP?!