• Anonym (preggo)

Gravid 3+, vad innebär det?

Har precis plussat efter 1 års försök! Men vad innebär 3+? Hade ganska oregelbunden mens innan plus, och sista mens var 9 maj men vet jag gravtestade mig i början på juli och det var negativt då.

• Svar på tråden Gravid 3+, vad innebär det?
  • Anonym (6)

Att det gått minst 3 veckor sen äl/befruktningen. Du är alltså i minst v.5+0. När du skriver in dig på Mvc måste du absolut tala om att du inte kunnat vara gravid sen i maj- annars kommer de räkna din graviditet från senaste mens och det blir ju uppåt väggarna fel. Du borde få göra ett VUL via dom- annars får du boka ett privat.

Grattis! 

• Anonym (preggo)
    Anonym (6) skrev 2021-08-21 15:06:12 följande:

Att det gått minst 3 veckor sen äl/befruktningen. Du är alltså i minst v.5+0. När du skriver in dig på Mvc måste du absolut tala om att du inte kunnat vara gravid sen i maj- annars kommer de räkna din graviditet från senaste mens och det blir ju uppåt väggarna fel. Du borde få göra ett VUL ia dom- annars får du boka ett privat.

Grattis! 

Oj så pass! vågar mig inte på VUL, då jag haft 2 Ma och 1 mf i rad som alla upptäckts på tidiga VUL :(
  • Anonym (6)
    Anonym (preggo) skrev 2021-08-21 15:25:40 följande:
    Oj så pass! vågar mig inte på VUL, då jag haft 2 Ma och 1 mf i rad som alla upptäckts på tidiga VUL :(
    Förstår den rädslan- haft 4 m.f själv. Men fortsätter du vara gravid måste du för du vet ju inte hur långt gången du är. Du måste ju göra RUL, få ett b.f-datum osv. Hur tidiga VUL har du gjort innan där missfallen upptäckts? Jag tänker att du kanske snart ändå passerat den tiden och att det är ett positivt tecken. Du skulle ju rent av kunnat bli gravid nån dag efter ditt senaste negativa test och då är du redan långt gången. Ett till alternativ kan vara att ta hcg-prov.
  • Anonym (preggo)
    Anonym (6) skrev 2021-08-21 15:36:14 följande:

Förstår den rädslan- haft 4 m.f själv. Men fortsätter du vara gravid måste du för du vet ju inte hur långt gången du är. Du måste ju göra RUL, få ett b.f-datum osv. Hur tidiga VUL har du gjort innan där missfallen upptäckts? Jag tänker att du kanske snart ändå passerat den tiden och att det är ett positivt tecken. Du skulle ju rent av kunnat bli gravid nån dag efter ditt senaste negativa test och då är du redan långt gången. Ett till alternativ kan vara att ta hcg-prov.

Har gjort flera VUL, .men aldrig kommit längre än v

7 i nån graviditet.
  • Anonym (6)
    Anonym (preggo) skrev 2021-08-21 17:05:08 följande:
    Har gjort flera VUL, .men aldrig kommit längre än v
    7 i nån graviditet.
    Det kan du ha gjort nu. Testen visar inte mer än 3+ som är v.6. Om vi drar till med att du blev gravid 12/7 är du nästan i v.9. När började du misstänka att du var gravid? Testade du då på en gång eller väntade du? Eller testade bara för att pga utebliven mens?
  • Anonym (H)

Om du inte vet när du blev gravid så vill sjukvården göra ultraljud för att kontrollera hur långt gången du är.

Ett vul kommer inte orsaka ett missfall

• Anonym (6)
    Anonym (H) skrev 2021-08-21 18:15:56 följande:
    Ett vul kommer inte orsaka ett missfall
    Det tror inte ts heller. Hon vågar inte pga att hon vid tidigare VUL upptäckt att fostren inte lever. Det ger ångest vid blotta tanken på fler VUL. Hade jag med med första barnet. Total ångest! När det var sista veckan man ens kunde göra VUL ordentligt gjorde jag ett. Värsta jag upplevt öht tror jag. Trodde jag skulle dö av ångest i väntrummet.
  • Anonym (H)
    Anonym (6) skrev 2021-08-21 18:35:45 följande:

Det tror inte ts heller. Hon vågar inte pga att hon vid tidigare VUL upptäckt att fostren inte lever. Det ger ångest vid blotta tanken på fler VUL. Hade jag med med första barnet. Total ångest! När det var sista veckan man ens kunde göra VUL ordentligt gjorde jag ett. Värsta jag upplevt öht tror jag. Trodde jag skulle dö av ångest i väntrummet.

Okej då förstod jag helt enkelt inte. Men antar att man bör kunna göra ett så tidigt ultraljud på magen som möjligt? Om det är just att det är vaginalt som skapar ångesten?
  • Anonym (6)
    Anonym (H) skrev 2021-08-21 18:41:58 följande:
    Okej då förstod jag helt enkelt inte. Men antar att man bör kunna göra ett så tidigt ultraljud på magen som möjligt? Om det är just att det är vaginalt som skapar ångesten?
    Nej, det är skräcken för att återigen se ett dött foster. Jag gjorde VUL v.9+0 vid min första graviditet och fostret hade dött v.7. Så länge jag lever kommer jag aldrig glömma det. Graviditet 2 och 3 hann jag inte göra VUL och hade nog inte vågat och nr.4 vägrade jag. Det blev också m.f- eller rättare sagt MA. Därav min ångest graviditet nr.5. Jag var så inställd på ett dött foster att tanken på ett som levde inte ens fanns. Jag kände bara att jag ville bli av med det. Jag trodde alltså inte mina ögon och läkarens försäkran när fostret faktiskt levde.
  • Anonym (H)
    Anonym (6) skrev 2021-08-21 18:54:00 följande:

Nej, det är skräcken för att återigen se ett dött foster. Jag gjorde VUL v.9+0 vid min första graviditet och fostret hade dött v.7. Så länge jag lever kommer jag aldrig glömma det. Graviditet 2 och 3 hann jag inte göra VUL och hade nog inte vågat och nr.4 vägrade jag. Det blev också m.f- eller rättare sagt MA. Därav min ångest graviditet nr.5. Jag var så inställd på ett dött foster att tanken på ett som levde inte ens fanns. Jag kände bara att jag ville bli av med det. Jag trodde alltså inte mina ögon och läkarens försäkran när fostret faktiskt levde.

Okej. Men isf tänker jag att man tyvärr förr eller senare ändå måste utsätta sig för den skräcken?
  • Anonym (6)
    Anonym (H) skrev 2021-08-21 19:02:17 följande:
    Okej. Men isf tänker jag att man tyvärr förr eller senare ändå måste utsätta sig för den skräcken?
    Nej, man måste inte. Ett dött foster kommer alltid ut för eller senare. Ofta tillbakabildas de också. Undantag om man gått länge med ett levande foster som sen dött. Då kan det upptäckas först vid RUL eller vid senare UL, men det är extremt ovanligt.
  • Anonym (H)
    Anonym (6) skrev 2021-08-21 19:11:56 följande:

Nej, man måste inte. Ett dött foster kommer alltid ut för eller senare. Ofta tillbakabildas de också. Undantag om man gått länge med ett levande foster som sen dött. Då kan det upptäckas först vid RUL eller vid senare UL, men det är extremt ovanligt.

Jo det är klart. Jag tror jag utgår för mycket från mig själv här som skulle gå runt i ångest och tro att fostret är dött just för att jag faktiskt inte få det bekräftat (heller få reda på det i vecka 7 än få missfall/upptäckas på ultraljud i vecka 13)
  • Anonym (6)
    Anonym (H) skrev 2021-08-21 19:18:22 följande:
    Jo det är klart. Jag tror jag utgår för mycket från mig själv här som skulle gå runt i ångest och tro att fostret är dött just för att jag faktiskt inte få det bekräftat (heller få reda på det i vecka 7 än få missfall/upptäckas på ultraljud i vecka 13)
    Många tänker så och jag brukar uppmana gravida att göra VUL för att just få veta. Men själv vågade jag inte. Bättre ovetande än få det bekräftat och se det med egna ögon. M.f hade jag ju upplevt 4 ggr och så sent som v.14 och överlevt så det var jag ändå inställd på. + att jag absolut inte en gång till ville ligga på b.b eller förlossningen och få Cytotec. Eller bli beskylld för att inte ens ha varit gravid som jag blev när jag åkte in v.14. Hellre då m.f hemma om det så hade dröjt till v.15. 
  • Anonym (preggo)
    Anonym (6) skrev 2021-08-21 17:10:23 följande:

Det kan du ha gjort nu. Testen visar inte mer än 3+ som är v.6. Om vi drar till med att du blev gravid 12/7 är du nästan i v.9. När började du misstänka att du var gravid? Testade du då på en gång eller väntade du? Eller testade bara för att pga utebliven mens?

Jag testade pgr mensen inte kommit på typ 2-3 månader.
  • Anonym (Sl)

3+ säger inte så mycket. Du kan få det resultatet tidigare än 3 v från bekfruktningen. 

Testa med billiga teststickor och se om det blir positivt när du späder urinen med vatten. 1 ml urin blandat med 1 dl vatten gav positivt test för mig några veckor efter  utebliven mens.

Svar på tråden Gravid 3+, vad innebär det?