Inlägg från: Anonym4848 |Visa alla inlägg
  • Anonym4848

Ännu en vaccintråd

Tinisminis skrev 2021-08-22 12:35:06 följande:

Hej.

Gravid i v16 och står i valet o kvalet om man ska ta vaccinet mot covid nu eller vänta. Hade jag inte varit gravid hade jag inte tvekat att ta de men nu är jag gravid.

På kub-ultraljudet såg allt bra ut. Jag jobbar i butik så är väldigt utsatt. Åker kommunalt och dottern går på förskola.

Hur har ni gjort?

Om ni tagit de hur mådde ni efter? Någon som tagit i mitten av graviditeten och nu fött?

Definitivt ta det. Är också i v. 16 imorrn och tog min första för en vecka sen. Inte känt av det nånting. Kanske om jag isolera mig 100% att jag hade väntat, men det går ju Inte Med jobb osv.
  • Anonym4848
    Tinisminis skrev 2021-08-22 13:27:43 följande:

De är lite så jag tänker med sen blir jag orolig att något skulle hända men också orolig ifall man skulle få corona och något skulle hända.. ständiga oron..

Är också väldigt orolig av mig. Men efter att ha pratat mycket med kloka vänner jag har, bla min bästa vän som också är gravid och vaccinerat sig, har det känts självklart ändå. Jag tänker att man får gå på det man vet, och man vet att det finns risker med att bli sjuk i corona som gravid, tidig förlossning tex.
  • Anonym4848
    ÅJ84 skrev 2021-08-23 15:09:11 följande:

Jag håller helt och hållet med ovanstående. Jag är gravid i vecka 29 och 37 år, så dessutom en riskgrupp tydligen. 

Jag har valt att absolut inte ta vaccinet då man inte vet vad vaccinet kan ge för långsiktiga biverkningar på våra foster/barn.

Jag föreställde mig ett scenario där mitt barn drabbas av en sjukdom vid ca 3 års ålder, och har resonerat som så att KAN jag leva med att få veta när mitt barn är 3 år fyllda att hans nu livslånga sjukdom beror på att jag tog ett vaccin som massproducerats fram under stress?? Mitt svar blev då starkt NEJ. Skulle inte förlåt mig själv. Och jag tycker att risken att jag ska få Covid om jag klarat mig fram tills nu känns minimal om jag fortsätter att vara lika försiktig tills barnet är här.

Fast inlägget du taggat säger något helt annat än du..

Resonerar du likadant med Covid då? Om ditt barn sen vid 3 års ålder visar sig ha livslånga men av att du fick Covid under graviditeten, som sen skadade fostret i magen? Vilket du hade kunnat undvika om du vaccinerat dig. Eftersom det är ett helt nytt virus som vi inte vet någonting om eventuella långtidseffekter, är det också ett scenario som kan bli verkligt.
  • Anonym4848
    Anonym (E) skrev 2021-08-24 10:10:01 följande:

Är det bara jag som funderar lite över att det inte finns studier på lång sikt? Inga kända skador på mamma eller foster men sen då? När andra viktiga neurologiska utvecklingssteg ska ske?

Hur menar du, på lång sikt? Vaccinet har ju inte funnits så länge, så längre sikt än det som redovisats är ju omöjligt?
Svar på tråden Ännu en vaccintråd