• Anonym (Munherpes ä r skit!)

Någon som provat denna medicin mot munherpes, Valaciclovir Mylan 500 mg filmdragerad tablett

Kort och gott, har du provat medicinen?
    Tyckte du att den hjälpte?
    Fick du några biverkningar?

Jag har precis fått den utskriven efter en eländig herpessommar, fy tusan så jag sett ut. Man ser ut som en pestsmittad och det känns inte mycket bättre. Ont så in i h-vete gör det också.

Skriver anonymt av förståeliga skäl och av samma anledning tillåter jag anonyma svar.

• Svar på tråden Någon som provat denna medicin mot munherpes, Valaciclovir Mylan 500 mg filmdragerad tablett
  • EpicF

Har använd den många gånger. Ja, den hjälpte och nej, inga biverkningar.

EpicF skrev 2021-08-22 15:30:52 följande:

Har använd den många gånger. Ja, den hjälpte och nej, inga biverkningar.

Tack för svaret, det låter jättebra! 
  • Anonym (Smörja)

Ett tips till nästa sommar är att alltid smörja läpparna med solskydd om du är ute i solen. Från tidig vår tills september. Jag fick fruktansvärda munsår förr och kom på att det var när jag solat.

Anonym (Smörja) skrev 2021-08-22 16:32:36 följande:

Ett tips till nästa sommar är att alltid smörja läpparna med solskydd om du är ute i solen. Från tidig vår tills september. Jag fick fruktansvärda munsår förr och kom på att det var när jag solat.

Det gör jag redan, det har inte hjälpt nämnvärt tyvärr. Sen fick jag tips om silvercerat som jag ändå tycker påskyndar läkningen.
    Som för dig så är det solen som triggar igång det.
  • Anonym (Smörja)
    Anonym (Munherpes ä r skit!) skrev 2021-08-22 17:07:45 följande:
    Det gör jag redan, det har inte hjälpt nämnvärt tyvärr. Sen fick jag tips om silvercerat som jag ändå tycker påskyndar läkningen.
    Som för dig så är det solen som triggar igång det.
    Med hög faktor och hela tiden? Jag hade fler triggers också som ägglossning och förkylning. Nu vid dryga 50 slipper jag i alla fall det. Den sommaren det var som värst var underläppen en enda stor blåsa.
    Anonym (Smörja) skrev 2021-08-22 17:12:41 följande:
    Med hög faktor och hela tiden? Jag hade fler triggers också som ägglossning och förkylning. Nu vid dryga 50 slipper jag i alla fall det. Den sommaren det var som värst var underläppen en enda stor blåsa.
    Ja, hög faktor hela tiden.

Jag har bara solen som triggar igång detta, ja och stress men jag stressar sällan numera.
    Det har ändå blivit lite bättre med åren, dock denna sommar expoderade läppen totalt. Jag är 57 och har dragits med detta så länge jag kan minnas. Men som sagt, det var värre när jag var ung.
  • Anonym (zombien)

Varit med om samma, känner med dig. Fick också Valaciclovir; tabletter är det enda som hjälper mig. Inte känt av några biverkningar.

Hur många tabletter ska du ta per dag och i hur många dagar? Det har kommit en ny rekommendation som inte alla läkare känner till (men enkelt kan slå upp), att man kan ta 5 på morgonen och 5 på kvällen och sen är det klart efter bara 1 dag. Går över jättesnabbt då. Detta vid lite munsår då, krävs säkert längre behandling när det är över hela ansiktet.

Anonym (zombien) skrev 2021-08-22 17:42:44 följande:

Varit med om samma, känner med dig. Fick också Valaciclovir; tabletter är det enda som hjälper mig. Inte känt av några biverkningar.

Hur många tabletter ska du ta per dag och i hur många dagar? Det har kommit en ny rekommendation som inte alla läkare känner till (men enkelt kan slå upp), att man kan ta 5 på morgonen och 5 på kvällen och sen är det klart efter bara 1 dag. Går över jättesnabbt då. Detta vid lite munsår då, krävs säkert längre behandling när det är över hela ansiktet.

Jag ska ta 4 X 2 tabletter med minst sex timmar emellan så fort jag börjar känna att det är på gång.
    Anonym (Munherpes ä r skit!) skrev 2021-08-22 18:08:07 följande:
    Jag ska ta 4 X 2 tabletter med minst sex timmar emellan så fort jag börjar känna att det är på gång.
    Alltså fyra tabletter två gånger under en dag.
  • Anonym (zombien)
    Anonym (Munherpes ä r skit!) skrev 2021-08-22 18:08:07 följande:

Låter bra. Lycka till!

Jag har inte haft något mer stort utbrott förutom det för 10+ år sen. Dock ganska ofta små med en blåsa som försvinner när jag medicinerat. Ska starta en kur snart och ta en om dagen i ett halvår med förhoppningen att även de små utbrotten ska gå ned efter det.

Anonym (zombien) skrev 2021-08-22 20:28:13 följande:

Låter bra. Lycka till!

Jag har inte haft något mer stort utbrott förutom det för 10+ år sen. Dock ganska ofta små med en blåsa som försvinner när jag medicinerat. Ska starta en kur snart och ta en om dagen i ett halvår med förhoppningen att även de små utbrotten ska gå ned efter det

Ok, en långtidskur med lågdos?
    Vore intressant att veta hur det funkar!
  • Anonym (Enomdan)
    Anonym (Munherpes ä r skit!) skrev 2021-08-23 15:48:55 följande:
    Ok, en långtidskur med lågdos?
    Vore intressant att veta hur det funkar!
    Jag tar en om dagen, alltid. De finns i 42 men även 90-pack. 
    Har inte haft ett utbrott sedan jag började i maj men det är för tidigt att utvärdera. Har typ 2, blåsorna satt nästan alltid runt anus , någon enstaka på blygdläpparna och aldrig munnen. 
Svar på tråden Någon som provat denna medicin mot munherpes, Valaciclovir Mylan 500 mg filmdragerad tablett