• Anonym (Resa bort)

Semester som arbetssökande?

Hejsan! Jag undrar om det är möjligt att ta ut semester eller på annat sätt "ta paus" under tiden som man söker arbete, dvs kan man pausa arbetssökandet under ett par veckor, och hur gör man då? Jag har försökt googla men fattar nada... nån som kan förklara på ett enkelt sätt? Jag kommer att bli arbetslös vid årsskiftet, men så fyller min man 40 i  mars, och då tänkte vi åka iväg nånstans en vecka eller två men jag vet ju inte om det går i och med att jag ju troligtvis kommer att söka jobb för fullt då?

• Svar på tråden Semester som arbetssökande?
  • Anonym (Resa bort)
    Anonym skrev 2021-08-22 20:02:47 följande:
    Har du turen att lyckas med det så kanske det inte är en toppenidé att börja med att be om ledigt.
    Haha nej det är ju sant förstås :)
  • Anonym (Peppe)

Att gå utan ersättning kan riskera att nolla din sgi. Kolla med FK vad som gäller!

• Anonym (...)
    Anonym (det) skrev 2021-08-22 19:44:37 följande:

Om inget har ändrats dom senaste åren så får man ingen semester men kan pausa sökandet, utan ersättning.

O andra sidan finns det inga regler på vart ifrån du söker arbete, sålänge det är inom EU/EES så är det helt okej att göra en sökanderesa, självklart får du söka några jobb på det området under tiden.

Är du helt säker på detta? Att man kan vara utomlands inom EU medan man får ersättning bara man söker jobb?
  • Glinda från Oz

Hade jag varit i den situationen hade jag skrivit lite ansökningar så de var redo att skickas iväg och skickat dem under semestern då söker du tekniskt sätt jobb. På det viset slipper du krångla.

• Tow2Mater
    Anonym (...) skrev 2021-08-22 23:47:44 följande:
    Är du helt säker på detta? Att man kan vara utomlands inom EU medan man får ersättning bara man söker jobb?
    Ni pratar om 2 olika saker.

1) Söker man jobb i annat land inom EU kan man resa till det specifika landet och söka jobb i det, men det krävs att man ansöker om ett intyg innan här www.iaf.se/
    2) Som tidigare sagts, dagarna man är utomlands på semester rapporteras till a-kassan som ?kan inte ta arbete?. Om Glindas förslag i #14 är tillåtet vete katten, men så hade nog jag gjort, om jag inte förväntade mig att måsta gå på en intervju under den tiden om det bara handlar om ett par veckor. Idag söker man ju via internet/e-mail, det kan man göra varifrån som helst.
  • Anonym (Åk!)

Åk du på resan!

Ang. akassan så om det inte kniper ekonomiskt hade jag, om jag var du, varit ärlig och meddelat akassan att du har varit förhindrad att söka arbete de dagar du är borta. Akassan eller arbetsförmedlingen märker inget själva så länge du inte har några inbokade möten och svarar i telefon och finns tillgänglig, men man vet ju aldrig vem som får för sig att ringa ett samtal och skvallra eller ta en skärmdump på bilder från resan på sociala medier osv. Har du meddelat förhinder så kan du sova gott om natten och njuta av resan med rent samvete. :)

• Anonym (Resa bort)
    Anonym (Åk!) skrev 2021-08-23 02:29:59 följande:

Åk du på resan!

Ang. akassan så om det inte kniper ekonomiskt hade jag, om jag var du, varit ärlig och meddelat akassan att du har varit förhindrad att söka arbete de dagar du är borta. Akassan eller arbetsförmedlingen märker inget själva så länge du inte har några inbokade möten och svarar i telefon och finns tillgänglig, men man vet ju aldrig vem som får för sig att ringa ett samtal och skvallra eller ta en skärmdump på bilder från resan på sociala medier osv. Har du meddelat förhinder så kan du sova gott om natten och njuta av resan med rent samvete. :)

Ja, jag vill inte försöka "luras", jag var mer bekymrad över att det inte skulle gå att pausa, men det verkar ju som att det inte är några problem, utan att man helt enkelt bara kan göra ett uppehåll i arbetssökandet under tiden man är borta :)

Tack för svar!
  • Anonym (Resa bort)
    Glinda från Oz skrev 2021-08-23 00:37:17 följande:

Hade jag varit i den situationen hade jag skrivit lite ansökningar så de var redo att skickas iväg och skickat dem under semestern då söker du tekniskt sätt jobb. På det viset slipper du krångla.

Fast det går ju inte, jag ska ju stå till arbetsmarknadens förfogande, så jag får ju inte lov att vara bortrest samtidigt som jag söker jobb o får ersättning för det. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Resa bort) skrev 2021-08-23 10:06:36 följande:
    Fast det går ju inte, jag ska ju stå till arbetsmarknadens förfogande, så jag får ju inte lov att vara bortrest samtidigt som jag söker jobb o får ersättning för det. 

Är det jätteviktigt för dig att följa reglerna så gör det då, ring upp din handläggare och fråga vad som gäller.

Det är väldigt ovanligt att en arbetsplats inte ens har en intervju utan ringer upp och ber dig starta nästa dag. Du står alltså till arbetsmarknadens förfogande och som jag skrev skickar du iväg ansökningar. Arbetsplatsen kommer inte ens märka i vilken del av världen du befinner dig så praktiskt har det ingen betydelse alls. 

• Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Resa bort) skrev 2021-08-22 22:02:17 följande:
    Fast så mycket har jag i alla fall fattat som att man inte kan vara bortrest samtidigt som man söker jobb, för då ska man stå till arbetsmarknadens förfogande (såvida man inte söker jobb på stället man rest till förstås). Så istället för att skratta åt att jag använde "semester" i vid betydelse så kanske du skulle koncentrera dig på att inte komma med felaktig information...
    Haha ja du... Lycka till med den attityden :) Så länge du har internet kan du söka jobb.
Svar på tråden Semester som arbetssökande?