• Anonym (K)

    Hur ofta säga jag älskar dig?

    Jag o min pojkvän har vart tillsammans i ca 1 år i 3 månader. Vi båda har alltid haft lite svårt att utrycka våra känslor. Iaf så sa han att han älskade mig i helgen o hela vårt förhållande ändrades! Jag sa det till honom med. Det blev som att vi båda blev så mycket säkrare på vad vi känner för varandra. Därefter skrev han det i sms typ 3 gånger o sa det ytterligare en gång. Jag är såå lycklig!

    Men hur ofta ska man säga detta? Ska man säga det varje natt innan man somnar? Känns som det blir uttjatat då samtligt som jag känner att jag älskar han så!

  • Svar på tråden Hur ofta säga jag älskar dig?
  • Anonym (.)
    Robert 558 skrev 2021-08-23 13:20:09 följande:

    3 gånger om dagen är lagom. På morgonen, ett sms på dagen och när man lägger sig :)


    Jag tänker varje gång man äter, så fyra gånger. Morgon, lunch, eftermiddag och kväll. Då är det lätt att komma ihåg.
  • Anonym (Isa)

    Inte efter schema.

    Säg det när andan faller på. I de stunder du känner att du bara måste säga det.

    Allt mellan en gång i veckan och tjugo gånger om dagen. Sedan är ju ord väldigt trevligt men handlingar är bättre, ni kan visa varandra varje dag hur ni älskar varandra genom hur ni är mot varandra, orden är ett komplement mot det.

  • mamaleona

    Varje dag????? Jösses....DÅÅÅ kan man tala om uttjatat efter tio år. Sägs det dagligen mister det sin innebörd. En gång i veckan känns mer normalt. Fast, tycker absolut inte det skall vara nåt man säger enl schema. Ni som säger dagligen, har ni varit ett par i ca 2-3-4år?!

  • Anonym (Q)

    Jag och sambon säger det till varandra några gånger varannan till var tredje månad. Dock känner jag mig älskad av honom, varje dag. För mig har det aldrig varit viktigt att höra orden, för ord är just bara ord. Jag vill känna det genom handlingar under dagen.

    Som när han går förbi mig och stryker sin hand längst min rygg. Eller en puss på huvudet. Eller när han fixar en sak för han tänkte på mig. Men vi har också varit tillsammans såpass länge att jag vet att han älskar mig. Jag behöver helt enkelt inte höra det.

  • Anonym (111)
    Anonym (K) skrev 2021-08-23 13:09:10 följande:

    Jag o min pojkvän har vart tillsammans i ca 1 år i 3 månader. Vi båda har alltid haft lite svårt att utrycka våra känslor. Iaf så sa han att han älskade mig i helgen o hela vårt förhållande ändrades! Jag sa det till honom med. Det blev som att vi båda blev så mycket säkrare på vad vi känner för varandra. Därefter skrev han det i sms typ 3 gånger o sa det ytterligare en gång. Jag är såå lycklig!

    Men hur ofta ska man säga detta? Ska man säga det varje natt innan man somnar? Känns som det blir uttjatat då samtligt som jag känner att jag älskar han så!


    Man säger det när man känner att man vill. Man kan bli så glad över något den andre gjort, eller sagt så man bara: "åh, vad jag älskar dig!" 

    Jag är gift, vi säger det kanske ungefär en gång på 14 dagar. Vi har det otroligt bra, det blir inte bättre för att man säger orden oftare, det måste kännas genuint när man säger det. 
  • Anonym (Ärlighet)

    Vad är det med folk...? Jag och min man säger det ett par ggr i veckan, det räcker gott och väl. Man behöver inte tjata ihjäl känslorna.

  • Fjäril kär

    Man säger det så ofta man känner för det. Oftast så hittar man en naturlig rytm på det med tiden.

    Jag och min sambo är ju nykära och säger det minst en gång om dagen. Och då vid stunder som känns naturliga. Och av erfarenhet så vet jag att den fasas ut med tiden och blir ett uttryck vid viktiga tillfällen.

  • Tessaloniki

    Finns väl ändå ingen gräns för det? Säg det om du känner det! Vi säger det säkert minst tio gånger om dagen, och menar det lika mycket varje gång... ingen håller räkningen, utan vi säger det vi känner, oavsett hur "upprepande" det kn uppfattas.


    Väntar på regnbågen efter stormen
  • Anonym (Älskar dig)
    mamaleona skrev 2021-08-23 13:56:32 följande:

    Varje dag????? Jösses....DÅÅÅ kan man tala om uttjatat efter tio år. Sägs det dagligen mister det sin innebörd. En gång i veckan känns mer normalt. Fast, tycker absolut inte det skall vara nåt man säger enl schema. Ni som säger dagligen, har ni varit ett par i ca 2-3-4år?!


    Par i 8 år. Säger det flera gånger om dagen till min man. Inte för att jag måste, utan för att det är vad jag känner och jag känner ett behov av att få uttrycka det. Min man gör samma. Inte uttjatat så länge man menar det.
  • Anonym (2008)
    mamaleona skrev 2021-08-23 13:56:32 följande:
    Varje dag????? Jösses....DÅÅÅ kan man tala om uttjatat efter tio år. Sägs det dagligen mister det sin innebörd. En gång i veckan känns mer normalt. Fast, tycker absolut inte det skall vara nåt man säger enl schema. Ni som säger dagligen, har ni varit ett par i ca 2-3-4år?!
    Varit tillsammans sedan 2008. Säger det ofta för att vi känner det.
  • Plupp73

    Jag säger och får höra det ofta i både min kärleksrelation och av min allra bästa vän.

    Men framförallt känner jag det i varenda handling i vardagen som dessa två människor gör för mig. Små små saker. Kärleken ligger framförallt i handlingen, inte i orden. Samtidigt tycker jag inte att man någonsin kan säga 'jag älskar dig' för ofta till dem man älskar.

    Däremot om man faktiskt inte älskar, så blir det något som skaver i munnen och känns för stort att uttala.

  • Norrländskan123

    Jag sa det varje dag till mitt ex. En dag slutade jag säga det, för att mina känslor svalnat. Visade sig senare att kärleken Tagit slut.

    Man säger det då man vill. Om det är 10 gånger per dag eller någon gång ibland. Men det är väl härligt att berätta för nån att man älskar dom, säger det till min dotter flera gånger om dagen.

  • Anonym (No)

    Ofta när vi går och lägger oss. Ofta när vi ändå står och kramas. Ofta på morgonen när man går på jobbet. Det blir lite som ett mer kärleksfullt hejdå för oss.

    Många skriver att ord inte betyder något. Det håller jag inte med om alls. Det finns en bok som heter kärlekens fem språk som handlar om att man kan visa kärlek på fem sätt. Fysisk beröring, tjänster, gåvor, ord och tid tillsammans. Vad som är viktigast är olika för alla. Rekommenderar att ni pratar om vad som är viktigt för den andra så att ni kan visa kärlek på det sätt som ni båda behöver.

  • Norrländskan123
    mamaleona skrev 2021-08-23 13:56:32 följande:

    Varje dag????? Jösses....DÅÅÅ kan man tala om uttjatat efter tio år. Sägs det dagligen mister det sin innebörd. En gång i veckan känns mer normalt. Fast, tycker absolut inte det skall vara nåt man säger enl schema. Ni som säger dagligen, har ni varit ett par i ca 2-3-4år?!


    Hur kan det tappa sin innebörd om man menar det?
  • Anonym (18 år)

    Snart 18 år ihop med han jag älskar

    Vi säger det minst en gång om dagen, inte blir det uttjatat eller tappar sin mening av det, vi älskar ju varandra

    Får alltid en ordentlig kram av honom när han kommer hem från jobbet och vi rör gärna varandra, en smekning på ryggen, han lägger gärna din hand på min eller på mitt ben när vi är ute och åker, en blick, en puss eller ord

    Men vi gulligullar inte bland folk, kan ge hans hand en extra kram å så men inget hångel in public

  • sextiotalist
    Anonym (Isa) skrev 2021-08-23 13:47:30 följande:

    Inte efter schema.

    Säg det när andan faller på. I de stunder du känner att du bara måste säga det.

    Allt mellan en gång i veckan och tjugo gånger om dagen. Sedan är ju ord väldigt trevligt men handlingar är bättre, ni kan visa varandra varje dag hur ni älskar varandra genom hur ni är mot varandra, orden är ett komplement mot det.


    Som vi då, när andan faller på
  • sextiotalist

    Handling är viktigare än ord. Att säga att man älskar varandra är inget värt om man inte visar att man älskar varandra

  • Anonym (olika)

    Känns ganska så dumt och meningslöst att ha åsikter om hur ofta andra kan/ska/bör göra. Varför har ni åsikter om någon annan än er själva i en sån här fråga?
    Jag har 0% problem om ett par väljer att aldrig säga "jag älskar dig" eller om de väljer att säga det 40 gånger på en dag..

    Vi har varit ihop i snart 10 år, bott ihop i ca. 8.
    Vi visar båda vår kärlek på alla tänkbara sätt, kramas, gör något fint för den andre, trösta och uppmuntra. När vi kramas (vilket vi gör nån handfull gånger en normal dag) så brukar vi oftast säga "jag älskar dig" eller något annat gulligt.
    Samma sak när vi går och lägger oss.

    Jag kan särskilt säga det när hon har haft en tuff dag eller är nere för någonting, då kramar jag henne, talar om att hon är fin och säger att jag älskar henne.

    Än så länge går det bra, det stärker vi-känslan och gör att vi håller lågan uppe :) 

    Annars gillar jag ordstävet:
    "Älska mig mest när jag förtjänar det som minst för då behöver jag det som mest."

    Lev och låt leva

Svar på tråden Hur ofta säga jag älskar dig?