Anonym (Fia) skrev 2021-08-25 01:59:11 följande:
I båda fallen är det fråga om att försöka komma undan med bidragsbrottslighet så absolut inte fånigt någonstans. Det är inte tillåtet att hävda t ex fader okänd om man faktiskt vet. Det är heller naturligtvis inte tillåtet att betala pengar under bordet till sitt barn så de får mer försörjningsstöd än de har rätt till. Så även om det kan finnas fall där staten eller banken faktiskt inte har med det att göra så har de i högsta grad det i de exemplen du ger.
Så du visar ju snarare på varför utöver pengatvättandet (som har med EU-regler att göra så ska du dra är det bäst att du ser till att det blir till ett land utanför EU).
Jag tycker som sagt inte att Staten har med det att göra, men din och andras reaktion - "det är naturligtvis inte tillåtet" - visar hur hjärntvättade vi har blivit här i Sverige.
Två vuxna människor måste naturligtvis få göra vilka överenskommelser de vill, förutsatt att det inte skadar barnen på något sätt. Förr var det scenario jag beskriver vanligt, nu är det troligen mindre vanligt. Men barnet kan ju få träffa sin pappa ändå under uppväxten, de kanske säger att "det här är farbror Johan, mammas gode vän", Och när "Johans" barn inom äktenskapet blir tillräckligt stora för att klara en separation, kan de berätta sanningen. Alternativet - att berätta för frun - kommer antagligen att orsaka, att antingen de tidigare eller det nya barnet förlorar sin far helt. För att frun antingen kommer att ta ut skilsmässa och försvåra allt umgänge så mycket som möjligt för att straffa mannen, eller ställa ultimatumet att mannen aldrig får träffa älskarinnan eller barnet mer.
Jag fattar inte heller varför en mormor inte ska kunna hjälpa sin dotter och hennes barn med en tusenlapp i månaden - det är ju pengar som mormor själv arbetat ihop och skattat för. Borde vara hennes ensak. Det påverkar inte kommunkassan där dottern bor varken åt den ena eller andra hållet, om dottern får den här tusingen av mormor eller om hon inte får den. Syftet med regeln verkar vara att hålla fattiga människor på mattan. De ska ha SÅ HÄR billiga vinterstövlar, så att de alltid får gå med blöta fötter, och barnen ska ha för små skor så att det klämmer och gör ont, så att de kommer ihåg att de är fattiga och inte tror att de är något. Och det ska vara helt omöjligt för dem att ens åka till Skara sommarland eller Lisberg och sova en natt i en stuga, under hela barndomen. Så att de får skämmas ordentligt när de kommer tillbaka till skolan efter sommarlovet, och ska skriva uppsats om sitt sommarlov.
På den tiden jag hade soc brukade min mamma ge mig presentkort på olika affärer, som ICA och Lindex. Om vi inte träffades skickade hon dem i rekommenderade brev. På så sätt fick mina barn det mycket bättre under de åren, och det skäms jag inte för. Jag skulle ju ändå få ärva hennes förmögenhet (och det har jag gjort nu), men det var då när barnen var barn som varje femhundring gjorde stor skillnad.