• Anonym (Ts)

Sätta in pengar regelbundet på konto - inga konsekvenser?

Någon som vet om det kan bli problem med banker (Swedbank i detta fall) om man plötsligt börjar sätta in sedlar (ca 10.000 kr/vecka) på sitt konto via sådana maskiner som tar emot sedlar? Alltså inte en vecka eller två utan flera veckor efter varandra.

Har någon provat och det gått bra eller kan banken bli misstänksam? Vad gör de då?

• Svar på tråden Sätta in pengar regelbundet på konto - inga konsekvenser?
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ts) skrev 2021-08-24 16:58:36 följande:
    För att det blir en större summa då som man inte gärna vill slösa på. Det är så jag sparar bäst helt enkelt, fattar nu att det kan bli problem med banken men fattar inte varför ni ifrågasätter sättet. Vissa sparar bättre kontant helt enkelt.. och att de sätts in igen är ju för att man inte kan leva idag på enbart kontanter, menar t.ex sparande för buffert, resa osv.
    Du tar alltså ut pengar från banken så att du kan spara dem hemma och sedan sätta in igen när du har en tillräckligt stor summa?

Fråga banken direkt hur de vill att du lägger upp det på bästa sätt innan du börjar. De kommer att vilja känna sig säkra på att du inte tvättar pengar eller gör något annat olagligt. Kommer ni fram till ett sätt som de är ok med så har du inga problem - du kommer inte att behöva krångla med flera insättningar eller andra, ärligt talat, rätt skumma saker. Det är alltid en fördel att reda ut det här innan man gör det istället för att försöka bevisa sin oskuld efter att det redan skett.

Lycka till med sparandet!
  • Anonym (nej)
    Anonym (Ts) skrev 2021-08-24 16:58:36 följande:
    För att det blir en större summa då som man inte gärna vill slösa på. Det är så jag sparar bäst helt enkelt, fattar nu att det kan bli problem med banken men fattar inte varför ni ifrågasätter sättet. Vissa sparar bättre kontant helt enkelt.. och att de sätts in igen är ju för att man inte kan leva idag på enbart kontanter, menar t.ex sparande för buffert, resa osv.
    Så länge du kan bevisa var pengarna kommer ifrån är det fortfarande inga problem. Men du verkar ha svårt att göra det?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (nej) skrev 2021-08-24 21:00:23 följande:

Så länge du kan bevisa var pengarna kommer ifrån är det fortfarande inga problem. Men du verkar ha svårt att göra det?

Hur ska jag kunna bevisa att samma pengar jag tar ut sätts in igen vid ett senare tillfälle? Ska jag filma alltihop menar du? Lönespec som du skrev bevisar väl inte att det är samma pengar.
  • Anonym (R)
    Anonym (Ts) skrev 2021-08-24 21:03:55 följande:
    Hur ska jag kunna bevisa att samma pengar jag tar ut sätts in igen vid ett senare tillfälle? Ska jag filma alltihop menar du? Lönespec som du skrev bevisar väl inte att det är samma pengar.
    Precis, det är ditt problem, du kan inte bevisa var pengarna kommer ifrån. Det kommer att se ur som pengatvätt, du plockar ut vita pengar, använder dom för att handla och sätter in svarta penga på motsvarande belopp.
  • Anonym (God man)
    Anonym (Ts) skrev 2021-08-24 09:45:22 följande:

Vem bryr sig om hur andra gör? Jag tycker det är enklare att spara kontant för då ser jag pengarna, annars är det lätt att det bara blir siffror på banken och jag impulsköper enklare när de finns på banken (även om de är sparade, tar ju någon bankdag bara så finns de på kontot igen).

Det är misstänkt likt pengatvätt, även om det inte är det. Har du ett shopping- eller spelberoende? Funktionshinder? Du kanske skulle vara hjälpt av en god man.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Ts) skrev 2021-08-24 21:03:55 följande:
    Ja du, det är ett sjukt konstigt sätt att spara pengar. Så du får in lön på ditt konto, som du kan bevisa med lönespec,  tar ut dem, och efter ett tag sätter du in dem igen?
  • Anonym (Ts)

Hursomhelst, tack för era svar. Får komma på ett annat sätt att spara pengar på men kommer ändå spara kontant till det som går att använda kontant (typ fickpengar till resa osv) så jag slipper sätta in dem på kontot igen. Tråkigt men jaja.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Ts) skrev 2021-08-24 21:35:44 följande:
    Hursomhelst, tack för era svar. Får komma på ett annat sätt att spara pengar på men kommer ändå spara kontant till det som går att använda kontant (typ fickpengar till resa osv) så jag slipper sätta in dem på kontot igen. Tråkigt men jaja.
    Skulle precis säga att vanliga sparkonton oftast har uttagsbegränsningar, men det verkar som mitt kanske är av gammal sort, där du helt enkelt hade ett max antal uttag per år. 
    Kontakta banken och fråga om sådant, det verkar i alla fall inte finnas på swedbanks hemsida när jag kikade nu, men ibland finns det gamla lösningar kvar, bara att de inte marknadsförs. Det låter som mycket lämpligare lösning för dig än det som mest verkar som fuffens. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (XXX) skrev 2021-08-24 16:36:49 följande:
    Jag hatar detta snokande i människors privatliv. Dessutom är det så fånigt - ett slag i luften bara. Stor-kriminella klarar nog sina affärer ändå, och vill man hjälpa IS eller Talibanerna med stöd så går man väl inte genom Nordea ändå... Det är vanliga svenssons som drabbas. 

Jag är inte X, men det kan ju finnas många skäl. T.ex. kan det vara så att du fått barn med en gift man. Mannen vill inte stå som far i papperen för att inte förstöra sitt äktenskap, och därför betalar han underhållet kontant. Om han skulle överföra pengar, skulle frun kunna hitta kontoutdrag (eller de kanske till och med har enbart gemensamma konton), och snabbt bli misstänksam när hon såg att samma summa gick till samma bankkonto varje månad. 

Det kan även handla om föräldrar som ger sitt vuxna dotter, som är ensam mor, ett underhåll - för att det inte ska synas på kontoutdraget som ska lämnas in till soc.. Så att dottern och barnbarnen ska få ha det lite bättre, fast de går på socialbidrag.

Kan finnas väldigt många anledningar som banken och staten inte har med att göra! Känns som att det är dags att dra från Sverige... 
    I båda fallen är det fråga om att försöka komma undan med bidragsbrottslighet så absolut inte fånigt någonstans. Det är inte tillåtet att hävda t ex fader okänd om man faktiskt vet. Det är heller naturligtvis inte tillåtet att betala pengar under bordet till sitt barn så de får mer försörjningsstöd än de har rätt till. Så även om det kan finnas fall där staten eller banken faktiskt inte har med det att göra så har de i högsta grad det i de exemplen du ger. 
    Så du visar ju snarare på varför utöver pengatvättandet (som har med EU-regler att göra så ska du dra är det bäst att du ser till att det blir till ett land utanför EU). 
  • Anonym (Ingen aning)

Jag vet inte hur det fungerar, men jag har fått för mig att om banken misstänker att det är svarta pengar så låses kontot och att det inte är säkert att du får tillbaka pengarna. Men helt säker är jag inte. Men....skulle det inte kännas obehagligt att förvara 40 000 kr eller till och med mer i hemmet? 

• Anonym (Ingen aning)
    Anonym (XXX) skrev 2021-08-24 16:36:49 följande:

Jag hatar detta snokande i människors privatliv. Dessutom är det så fånigt - ett slag i luften bara. Stor-kriminella klarar nog sina affärer ändå, och vill man hjälpa IS eller Talibanerna med stöd så går man väl inte genom Nordea ändå... Det är vanliga svenssons som drabbas. 

Jag är inte X, men det kan ju finnas många skäl. T.ex. kan det vara så att du fått barn med en gift man. Mannen vill inte stå som far i papperen för att inte förstöra sitt äktenskap, och därför betalar han underhållet kontant. Om han skulle överföra pengar, skulle frun kunna hitta kontoutdrag (eller de kanske till och med har enbart gemensamma konton), och snabbt bli misstänksam när hon såg att samma summa gick till samma bankkonto varje månad. 

Det kan även handla om föräldrar som ger sitt vuxna dotter, som är ensam mor, ett underhåll - för att det inte ska synas på kontoutdraget som ska lämnas in till soc.. Så att dottern och barnbarnen ska få ha det lite bättre, fast de går på socialbidrag.

Kan finnas väldigt många anledningar som banken och staten inte har med att göra! Känns som att det är dags att dra från Sverige... 
    Men vem ger sitt barn 40 000 kr per månad? Då måste det vara en rik pappa eller rika mor/farföräldrar. Det känns inte särskilt fräsch heller att det verkar på dig att lite bidragsfusk är ok.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Ts) skrev 2021-08-24 16:28:38 följande:
    För att man enkelt kan ta ut dem igen.. vad för låst konto kan man ha i t.ex 6-12 månader där man regelbundet kan sätta in och inte ta ut pengar? De enda jag sett så är det en enda summa man sätter in och så är det låst, inget regelbundet sparande.
    Om du t o m tar ut från SPARKONTON för att impulsköpa grejer måste du verkligen jobba med din självkontroll.

Vad det finns för sparkonton på din bank är lite svårt att veta. Men på min bank finns det där man kan sätta in när man vill tills man nått ett visst mål. Och då är det låst under tiden. Men säkert inte så kort tid som du vill.

• HerrNilsson

I dagens samhälle är ditt sätt att spara på inte särskilt bra.

Då är det bättre att skaffa ett sparkonto i en annan bank än din vanliga bank, så ser du inte pengarna på samma sätt om det är det som är problemet. Dessutom är det lite bökigare att komma åt och konsumera pengarna då du först måste flytta tillbaka dem till din vanliga bank.

Välj en nischbank så får du även lite ränta.

• Anonym (Ts)
    HerrNilsson skrev 2021-08-25 10:36:10 följande:

I dagens samhälle är ditt sätt att spara på inte särskilt bra.

Då är det bättre att skaffa ett sparkonto i en annan bank än din vanliga bank, så ser du inte pengarna på samma sätt om det är det som är problemet. Dessutom är det lite bökigare att komma åt och konsumera pengarna då du först måste flytta tillbaka dem till din vanliga bank.

Välj en nischbank så får du även lite ränta.

Tips på någon sådan bank?

Testat Avanza redan för några år sedan, gick bra först men krånglade sedan av någon anledning. Tog dessutom någon dag att få tillbaka pengarna ändå. Testade även någon norsk bank, testsparade en femhundring som försvann. Vad rekommenderar du?
  • Anonym (F)

Jag döper mina sparkonton till olika namn, baserat på vad målsparandet handlar om. T ex Resa, Restskatt, Renovering, Golfavgift.

Det underlättar för mig att låta bli att nalla av pengarna. All lägga på en annan bank är också ett bra tips. Gör det krångligt att komma åt pengarna.

Att lägga långsiktigt sparande i fond kan också fungera som en mental spärr.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Fia) skrev 2021-08-25 01:59:11 följande:
    I båda fallen är det fråga om att försöka komma undan med bidragsbrottslighet så absolut inte fånigt någonstans. Det är inte tillåtet att hävda t ex fader okänd om man faktiskt vet. Det är heller naturligtvis inte tillåtet att betala pengar under bordet till sitt barn så de får mer försörjningsstöd än de har rätt till. Så även om det kan finnas fall där staten eller banken faktiskt inte har med det att göra så har de i högsta grad det i de exemplen du ger. 
    Så du visar ju snarare på varför utöver pengatvättandet (som har med EU-regler att göra så ska du dra är det bäst att du ser till att det blir till ett land utanför EU). 
    Jag tycker som sagt inte att Staten har med det att göra, men din och andras reaktion - "det är naturligtvis inte tillåtet" - visar hur hjärntvättade vi har blivit här i Sverige.

Två vuxna människor måste naturligtvis få göra vilka överenskommelser de vill, förutsatt att det inte skadar barnen på något sätt. Förr var det scenario jag beskriver vanligt, nu är det troligen mindre vanligt. Men barnet kan ju få träffa sin pappa ändå under uppväxten, de kanske säger att "det här är farbror Johan, mammas gode vän", Och när "Johans" barn inom äktenskapet blir tillräckligt stora för att klara en separation, kan de berätta sanningen. Alternativet - att berätta för frun - kommer antagligen att orsaka, att antingen de tidigare eller det nya barnet förlorar sin far helt. För att frun antingen kommer att ta ut skilsmässa och försvåra allt umgänge så mycket som möjligt för att straffa mannen, eller ställa ultimatumet att mannen aldrig får träffa älskarinnan eller barnet mer. 

Jag fattar inte heller varför en mormor inte ska kunna hjälpa sin dotter och hennes barn med en tusenlapp i månaden - det är ju pengar som mormor själv arbetat ihop och skattat för. Borde vara hennes ensak. Det påverkar inte kommunkassan där dottern bor varken åt den ena eller andra hållet, om dottern får den här tusingen av mormor eller om hon inte får den. Syftet med regeln verkar vara att hålla fattiga människor på mattan. De ska ha SÅ HÄR billiga vinterstövlar, så att de alltid får gå med blöta fötter, och barnen ska ha för små skor så att det klämmer och gör ont, så att de kommer ihåg att de är fattiga och inte tror att de är något. Och det ska vara helt omöjligt för dem att ens åka till Skara sommarland eller Lisberg och sova en natt i en stuga, under hela barndomen. Så att de får skämmas ordentligt när de kommer tillbaka till skolan efter sommarlovet, och ska skriva uppsats om sitt sommarlov. 

På den tiden jag hade soc brukade min mamma ge mig presentkort på olika affärer, som ICA och Lindex. Om vi inte träffades skickade hon dem i rekommenderade brev. På så sätt fick mina barn det mycket bättre under de åren, och det skäms jag inte för. Jag skulle ju ändå få ärva hennes förmögenhet (och det har jag gjort nu), men det var då när barnen var barn som varje femhundring gjorde stor skillnad. 
  • Anonym (F)
    Anonym (XXX) skrev 2021-08-25 10:57:33 följande:

Jag tycker som sagt inte att Staten har med det att göra, men din och andras reaktion - "det är naturligtvis inte tillåtet" - visar hur hjärntvättade vi har blivit här i Sverige.

Två vuxna människor måste naturligtvis få göra vilka överenskommelser de vill, förutsatt att det inte skadar barnen på något sätt. Förr var det scenario jag beskriver vanligt, nu är det troligen mindre vanligt. Men barnet kan ju få träffa sin pappa ändå under uppväxten, de kanske säger att "det här är farbror Johan, mammas gode vän", Och när "Johans" barn inom äktenskapet blir tillräckligt stora för att klara en separation, kan de berätta sanningen. Alternativet - att berätta för frun - kommer antagligen att orsaka, att antingen de tidigare eller det nya barnet förlorar sin far helt. För att frun antingen kommer att ta ut skilsmässa och försvåra allt umgänge så mycket som möjligt för att straffa mannen, eller ställa ultimatumet att mannen aldrig får träffa älskarinnan eller barnet mer. 

Jag fattar inte heller varför en mormor inte ska kunna hjälpa sin dotter och hennes barn med en tusenlapp i månaden - det är ju pengar som mormor själv arbetat ihop och skattat för. Borde vara hennes ensak. Det påverkar inte kommunkassan där dottern bor varken åt den ena eller andra hållet, om dottern får den här tusingen av mormor eller om hon inte får den. Syftet med regeln verkar vara att hålla fattiga människor på mattan. De ska ha SÅ HÄR billiga vinterstövlar, så att de alltid får gå med blöta fötter, och barnen ska ha för små skor så att det klämmer och gör ont, så att de kommer ihåg att de är fattiga och inte tror att de är något. Och det ska vara helt omöjligt för dem att ens åka till Skara sommarland eller Lisberg och sova en natt i en stuga, under hela barndomen. Så att de får skämmas ordentligt när de kommer tillbaka till skolan efter sommarlovet, och ska skriva uppsats om sitt sommarlov. 

På den tiden jag hade soc brukade min mamma ge mig presentkort på olika affärer, som ICA och Lindex. Om vi inte träffades skickade hon dem i rekommenderade brev. På så sätt fick mina barn det mycket bättre under de åren, och det skäms jag inte för. Jag skulle ju ändå få ärva hennes förmögenhet (och det har jag gjort nu), men det var då när barnen var barn som varje femhundring gjorde stor skillnad. 

Men de här summorna kommer ingen bank reagera på.

Jag swishar större summor än så här till anhöriga.
  • Anonym (Laura)
    Anonym (Ts) skrev 2021-08-23 17:03:04 följande:

Någon som vet om det kan bli problem med banker (Swedbank i detta fall) om man plötsligt börjar sätta in sedlar (ca 10.000 kr/vecka) på sitt konto via sådana maskiner som tar emot sedlar? Alltså inte en vecka eller två utan flera veckor efter varandra.

Har någon provat och det gått bra eller kan banken bli misstänksam? Vad gör de då?

Har du ens pratat med din bank och hört vad de rekommenderar för lösning? För är det här helt oskyldigt och bara handlar om "ett helt vanligt sparande" bör du ju kunna ta upp det direkt med din bank för att hitta en bra lösning som fungerar för både dig och banken.

För grejen är ju också att spara pengar i kontanter är inte speciellt säkert. Hur skulle du ens förvara sedlarna hemma hos dig? Hur skulle du skydda dem från att förstöras? Vad skulle du göra om det t.ex. blir en mindre brand hemma hos dig och ditt sparande på 100k brinner upp? Eller om du får inbrott? Skulle dina försäkringar täcka det?
  • HerrNilsson

Det efterfrågades tips på bank. SBAB, ikano, Coop, collector eller Qliro.

För alla av dessa banker kommer det att ta några bankdagar för att få tillgång till pengarna igen, men det är lite det som är vitsen.

Svar på tråden Sätta in pengar regelbundet på konto - inga konsekvenser?