• Mon 23 Aug 2021 21:23
    1626 visningar
    9 svar
    9
    1626

    Jobba i sjukvård efter v 20, någon där ute som fått byta placering?

    Hej! 

    Någon annan vårdpersonal, sjuksköterska, undersköterska, läkare där ute som är/nyligen varit gravid som fått byta placering på grund av pandemin eller andra orsaker? Hur har det funkat, vad har ni jobbat med och vad har ni fått byta till? 


    Någon som vet hur det är med riktlinjerna nu? Vill inte fråga chefen för har inte berättat än om min graviditet. 

  • Svar på tråden Jobba i sjukvård efter v 20, någon där ute som fått byta placering?
  • Mon 23 Aug 2021 21:38
    #1

    Man får väl inte jobba efter vecka 20. Själv blev jag avstängt från jobbet när jag kom in i vecka 20. Får graviditetspenning nu. Det är nog bäst att du berättar för din chef att du är gravid :) Man blir ju avstängt av anledning pandemin och för ökade risker

  • S23
    Mon 23 Aug 2021 21:58
    #2

    Det är upp till arbetsgivaren att bedöma risken att du smittas av covid.

    Det är alltså absolut ingen garanti att man inte får arbeta (som det låter på ovanstående) men iom att du är inom vården så bör ju arbetsgivaren anse att det är risk att du smittas.

    Om du är fullvaccinerad räknas du inte som riskgrupp och din arbetsgivare kan anse att du kan vara kvar på din ordinarie tjänst.

    På min arbetsplats (industri) stängs alla av som inte kan arbeta hemifrån (spelar alltså ingen roll om man inte har en kollega ens. Företaget anser att faktumet att man befinner sig på arbetsplatsen innebär risk för smitta) oavsett om man är fullvaccinerad eller inte.

  • Wed 25 Aug 2021 09:16
    #3

    Räknas äldreomsorgen in här tro?

  • Wed 25 Aug 2021 09:37
    #4
    Aya2019 skrev 2021-08-23 21:38:58 följande:

    Man får väl inte jobba efter vecka 20. Själv blev jag avstängt från jobbet när jag kom in i vecka 20. Får graviditetspenning nu. Det är nog bäst att du berättar för din chef att du är gravid :) Man blir ju avstängt av anledning pandemin och för ökade risker


    Jobbar du inom sjukvården? Börjar på ny arbetsplats när jag är i v18, tänker att jag vill berätta då... Kanske är lite sent?


     


    S23 skrev 2021-08-23 21:58:45 följande:

    Det är upp till arbetsgivaren att bedöma risken att du smittas av covid.

    Det är alltså absolut ingen garanti att man inte får arbeta (som det låter på ovanstående) men iom att du är inom vården så bör ju arbetsgivaren anse att det är risk att du smittas.

    Om du är fullvaccinerad räknas du inte som riskgrupp och din arbetsgivare kan anse att du kan vara kvar på din ordinarie tjänst.

    På min arbetsplats (industri) stängs alla av som inte kan arbeta hemifrån (spelar alltså ingen roll om man inte har en kollega ens. Företaget anser att faktumet att man befinner sig på arbetsplatsen innebär risk för smitta) oavsett om man är fullvaccinerad eller inte.


    Jag är fullvaccinerad och frisk i övrigt, men är jag inte i riskgrupp oavsett då jag är gravid? Alltså risken för för tidig födsel ökar ju om jag blir smittad.

  • Wed 25 Aug 2021 12:24
    #5

    Jag jobbar i vården, på lasarett och är full vaccinerad, har inte berättat för min chef än, är i v 13. enligt min BM borde det inte vara några problem att jobba efter v 20 så länge man är vaccinerad men blir osäker när jag läser här

  • S23
    Wed 25 Aug 2021 12:49
    #6
    nellibell skrev 2021-08-25 09:37:47 följande:

    Jobbar du inom sjukvården? Börjar på ny arbetsplats när jag är i v18, tänker att jag vill berätta då... Kanske är lite sent?

     

    Jag är fullvaccinerad och frisk i övrigt, men är jag inte i riskgrupp oavsett då jag är gravid? Alltså risken för för tidig födsel ökar ju om jag blir smittad.


    Om du är fullvaccinerad som gravid så räknas du enligt folkhälsomyndigheten som att ha lika bra skydd som en ickegravid. Så på vissa arbetsplatser får även fullvaccinerad arbeta
  • Fri 27 Aug 2021 17:07
    #7

    Min barnmorska sa bestämt att jag inte får arbeta från v 20, trots fördigvaccinerad.

    Jag har haft kollegor som fått gå hem och arbeta hemifrån från v 20 med patientkontat via telefon. Arbetar på hälsocentral. Ser inte fram emot 8 timmar/dag i telefon vid köksbordet med en minimal laptop och inget kollegialt stöd osv.

  • Sat 28 Aug 2021 14:06
    #8
    S23 skrev 2021-08-25 12:49:13 följande:
    Om du är fullvaccinerad som gravid så räknas du enligt folkhälsomyndigheten som att ha lika bra skydd som en ickegravid. Så på vissa arbetsplatser får även fullvaccinerad arbeta
    Var kan jag läsa denna fakta?
  • S23
    Sat 28 Aug 2021 14:57
    #9
    nellibell skrev 2021-08-28 14:06:40 följande:

    Var kan jag läsa denna fakta?


    Ingenstans säger man dock uttryckligen att en person som är fullvaccinerad därför kan fortsätta arbeta trots risk för smitta. Därför blir det helt upp till arbetsgivaren att göra den bedömningen (och därför olika på olika arbetsplatser).

    Försäkringskassan beviljar gravpenninh oavsett (eftersom dom enbart går på arbetsgivarens bedömning om att det finns risk för smitta)

    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/gravida/

Svar på tråden Jobba i sjukvård efter v 20, någon där ute som fått byta placering?