• Anonym (TS)

Trygg Hansa ersättning särskilda diagnoser

Försökt googla men blir inte klok.

Har en son som fått diagnosen Autism nivå 1 och ADD.

Har ansökt om ersättning från Trygg Hansa och fått till svar att han har rätt till ersättning om jag beviljas omvårdnadsbidrag.

Vad gäller då?

Om jag beviljas 1/4 får han 1/4 av försäkringsbeloppet då eller är beloppet desamma oavsett nivå på omvårdnadsbidraget?

Får han EN ersättning eller får han en för vardera diagnos?

• Svar på tråden Trygg Hansa ersättning särskilda diagnoser
  • Anonym (Beror på)

Beror på hur gammal barnet är och vilket år försäkringen togs. Mitt barn är försäkrad och född 2020 hos trygghansa. Hon får då 50 tusen per diagnos eller nått sånt (en gångs belopp) och sedan får man mer ersättning vid omvårdnadsbidrag.

• Anonym (.)

Vår son har autism och 1/4 omvårdnadsbidrag. Vi fick ut ca 89000:- på försäkringen. Höjs omvårdnadsbidraget kan vi få mer på försäkringen.

• Anonym (TS)

Försäkringen täcker diagnoser. Har fått besked från Trygg Hansa att han har rätt till ersättning om jag beviljas omvårdnadsbidrag.

Frågan var egentligen om han får en ersättning för vardera diagnos och om ersättningen är olika stor beroende på hur stort omvårdnadsbidrag man får?

• Anonym (TS)
    Anonym (Beror på) skrev 2021-08-28 08:39:20 följande:

Beror på hur gammal barnet är och vilket år försäkringen togs. Mitt barn är försäkrad och född 2020 hos trygghansa. Hon får då 50 tusen per diagnos eller nått sånt (en gångs belopp) och sedan får man mer ersättning vid omvårdnadsbidrag.

Min son får 0:- om jag inte beviljas omvårdnadsbidrag. Har redan fått besked från TH att de ersätter diagnos om jag får beviljas OVB.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (TS) skrev 2021-08-29 23:21:05 följande:

Min son får 0:- om jag inte beviljas omvårdnadsbidrag. Har redan fått besked från TH att de ersätter diagnos om jag får beviljas OVB.

Hur gammalt är barnet då? Låter konstigt ifall den är en ny försäkring :) men är den några år gammal så är det ju bara så det är tyvärr
  • Anonym (TS)
    Anonym (Beror på) skrev 2021-08-30 15:33:45 följande:

Hur gammalt är barnet då? Låter konstigt ifall den är en ny försäkring :) men är den några år gammal så är det ju bara så det är tyvärr

Försäkringen är tecknad 2013.

Jag vet att det är så.

Är det ingen som förstår min fråga!?

Min fråga är huruvida man går TVÅ ersättningar för TVÅ diagnoser eller EN? Samt om denna ersättning består av samma del som omvårdnadsbidraget.

Dvs. Jag får 1/4 omvårdnadsbidrag för min son. Han är försäkrad för 10 000:- säger vi och har två diagnoser försäkringen täcker.

Får han då 20 000:- dvs 10 000:- för varje diagnos?

Får han 10 000:- för en diagnos?

Får han 2500:- för en diagnos dvs 1/4 av försäkringsbeloppet för en diagnos?

Eller får han 5000:- dvs 1/4 av försäkringsbeloppet för två diagnoser?
  • Anonym (Cacaww)

Skulle föreslå att ringa försäkringsbolaget och fråga. De måste ju ha koll på sådant, och random folk på familjeliv vet ju knappast exakt hur det ser ut i ditt fall med din försäkring osv...

• Anonym (ppp)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-05 17:49:55 följande:
    Försäkringen är tecknad 2013.

Jag vet att det är så.

Är det ingen som förstår min fråga!?
    Men ring försäkringsbolaget! Hur ska folk här kunna veta exakt vad det står i just er försäkring och exakt vad FK sagt till er? 
  • Glinda från Oz

Ring försäkringsbolaget, ingen här kan veta vad ni har för villkor.

Svar på tråden Trygg Hansa ersättning särskilda diagnoser