• Anonym (Ny vänste­r)
    Thu 26 Aug 2021 06:04
    548 visningar
    10 svar
    +1
    10
    548

    Ny vänster

    Jag visste inte vart jag skulle lägga den här tråden, moderator får flytta den om så blev fel. Jag vill kunna vara anonym, då jag inte gillar att outa vad jag röstar på, inte ens inför vänner och anhöriga.

    Jag har alltid tänkt mig som höger politiskt.
    Jag gillar mer av ordning och reda framför flum och sociala experiment.
    Jag har alltid stött satsningar på säkerhet, såsom försvaret, rättsväsendet e.t.c.
    Jag är för kärnkraft.
    Jag är för att den utbildning som erbjuds ska vara av god kvalitet.
    Jag är för en viss återhållsamhet i migration och offentliga utgifter.

    Men under de senaste 10 åren har jag ändå insett att jag i grunden har vänsteråsikter vad det gäller samhällets och det ekonomiska systemets uppbyggnad. Jag är för välfärdssystemet och mot privatiseringar inom den offentliga sektorn. Jag ser heller inga bra lösningar på bostadsbristen med högerpolitik. Jag tillerkänner mig numera som socialdemokrat.

    Men jag har inte ändrat åsikter i de frågor som tidigare fick mig att känna mig hemma i högern och jag är verkligen inte nöjd med dagens socialdemokrater eller vänstern överhuvudtaget.

    Jag skulle önska att det kom upp nya partier som alternativ, främst på vänsterkanten. Partier som verkligen verkar för Sverige, svenska folket och i synnerhet arbetarklassen, utan att låsa sig i vad man idag ska tycka och tänka som vänsterinriktad, fast det inte egentligen har relevans till höger/vänster.

    Jag vill här diskutera med alla som känner ungefär som jag och diskutera alternativ till den vänster som idag är etablerad inom svensk politik.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-08-26 13:41
    Jag är ruggigt less på identitetspolitiken och postmodernismen inom vänstern på dagens politiska arena i Sverige.

  • Svar på tråden Ny vänster
  • Anonym (M)
    Thu 26 Aug 2021 08:00
    #1

    Reagerade på detta: Jag är för att den utbildning som erbjuds ska vara av god kvalitet

    Finns inget parti som skulle arhumentera mot det, knappast ens nån idnivid.

    Vad gäller din huvudfråga aå skapas ju inte nya partier ur intet utan det måste nån som startar dem. För att ett parti ska bli så stort att det klarar riskdagsgrönsen krävs väldigt mycket, men du fåe väl undersöka intresset.

    Det flesta individer hittar nog någon sakfråga som de har gemensamt med alla partier, så detta attdu har vissa frågor som du delar med vissa partier och andra frågor med andra är knappast unik. Det lär du dock inte kunna komma ifrån med ett nytt parti.

  • Anonym (Ny vänste­r) Trådstartaren
    Thu 26 Aug 2021 13:40
    #2
    Anonym (M) skrev 2021-08-26 08:00:05 följande:

    Reagerade på detta: Jag är för att den utbildning som erbjuds ska vara av god kvalitet

    Finns inget parti som skulle arhumentera mot det, knappast ens nån idnivid.

    Vad gäller din huvudfråga aå skapas ju inte nya partier ur intet utan det måste nån som startar dem. För att ett parti ska bli så stort att det klarar riskdagsgrönsen krävs väldigt mycket, men du fåe väl undersöka intresset.

    Det flesta individer hittar nog någon sakfråga som de har gemensamt med alla partier, så detta attdu har vissa frågor som du delar med vissa partier och andra frågor med andra är knappast unik. Det lär du dock inte kunna komma ifrån med ett nytt parti.


    Man kan säga en sak och göra något annat. Jag anser att svenskt utbildningsväsende har blivit betydligt sämre under ett antal decennier, av olika orsaker, varav flera av de mer betydande är något jag uppfattar som att vänstern (s eller s + v) står bakom.

    "Alla-ska-med"-doktrinen anser jag dragits för långt. Utbildning ska finnas för alla, men inte nödvändigtvis samma utbildning och genomförd på samma sätt. Då riskerar man att försämra kvaliteten för alla.

    Att göra om skolan från statlig till kommunal anser jag bidragit till segregation, i synnerhet i kombination med det senare friskolesystemet och omfattande invandring. Skolor konkurrerar med varandra på ett sätt som inte gynnar eleverna och utbildningen.
  • Anonym (M)
    Thu 26 Aug 2021 15:31
    #3
    Anonym (Ny vänster) skrev 2021-08-26 13:40:10 följande:

    Man kan säga en sak och göra något annat. Jag anser att svenskt utbildningsväsende har blivit betydligt sämre under ett antal decennier, av olika orsaker, varav flera av de mer betydande är något jag uppfattar som att vänstern (s eller s + v) står bakom.

    "Alla-ska-med"-doktrinen anser jag dragits för långt. Utbildning ska finnas för alla, men inte nödvändigtvis samma utbildning och genomförd på samma sätt. Då riskerar man att försämra kvaliteten för alla.

    Att göra om skolan från statlig till kommunal anser jag bidragit till segregation, i synnerhet i kombination med det senare friskolesystemet och omfattande invandring. Skolor konkurrerar med varandra på ett sätt som inte gynnar eleverna och utbildningen.


    Jo jag förstod att det låg skolpolitiska åsikter bakom, bara väldigt lustig formulering. Vem står inte bakom en utbildning av god kvalitet? Åsiktskillnaden uppstår väl dels i definitionen av vad god kvalitet är vilket man kan ha olika politiska åsikter om och dels vad man anser bör göras för att uppnå kvaliteten, vilket också finns olika lösningar på beeoende på politisk inriktning. Den formulering du valde i ts säger ju inget om din politiska inriktning, den skulle folk från alla politiska partier kunna ställa sig bakom.
  • Anonym (Ny vänste­r) Trådstartaren
    Thu 26 Aug 2021 22:36
    #4
    Anonym (M) skrev 2021-08-26 15:31:29 följande:
    Jo jag förstod att det låg skolpolitiska åsikter bakom, bara väldigt lustig formulering. Vem står inte bakom en utbildning av god kvalitet? Åsiktskillnaden uppstår väl dels i definitionen av vad god kvalitet är vilket man kan ha olika politiska åsikter om och dels vad man anser bör göras för att uppnå kvaliteten, vilket också finns olika lösningar på beeoende på politisk inriktning. Den formulering du valde i ts säger ju inget om din politiska inriktning, den skulle folk från alla politiska partier kunna ställa sig bakom.
    Javisst, men det är ju främst partier som exempelvis Fp (L numera) som påtalade brister och att det behövdes förändring och kvalitetslyft för skola/utbildning.
  • Anonym (Ny vänste­r) Trådstartaren
    Thu 2 Sep 2021 03:24
    #5
    +1

    Det här gillar jag (och åsikter om Jan Emanuel i övrigt får man lägga åt sidan):

    Jan Emanuel: Jag hatar klassamhället som Centerpartiet har skapat (expressen.se)
    Här håller jag med om det mesta, men jag tål inte Göran Persson och har överhuvudtaget svårt för de politiker som är ansvariga för den vårdslösa hanteringen av svenskt försvar i slutet av 90-talet och början av 2000-talet.

    Jan Emanuel: Det skulle jag göra som partiledare för S (aftonbladet.se)

    Nooshi ? du har fått mig att vilja rösta på Vänsterpartiet (expressen.se)

  • Anonym (Stina­)
    Thu 2 Sep 2021 07:16
    #6

    Har stött på flera som tänker som du. Och det som alltid slår mig är att det de säger är viktigt för dem ofta är rena vänsterfrågor, men de TROR att det är högerfrågor.

    T ex försvaret. Det är högern som har avvecklat försvaret. Det var alliansen som tog bort värnplikten och nedmonterade försvaret. Socialdemokraterna har återinfört värnplikt och budgeterat försvaret högre än på många år.

    Det var dåvarande folkpartiet som hade idéer om att datorer i skolan skulle göra att eleverna sökte kunskap själva och inte skulle behöva s.k. katederundervisning.

    Exemplen är många på frågor som högern öppet har drivit men som i efterhand betraktas som ?påhitt av vänstern?.

    Så frågan är om du inte helt enkelt tillhör högerfalangen av socialdemokraterna.

  • Anonym (Mr Right)
    Thu 2 Sep 2021 10:00
    #7
    Anonym (Stina) skrev 2021-09-02 07:16:33 följande:

    Har stött på flera som tänker som du. Och det som alltid slår mig är att det de säger är viktigt för dem ofta är rena vänsterfrågor, men de TROR att det är högerfrågor.

    T ex försvaret. Det är högern som har avvecklat försvaret. Det var alliansen som tog bort värnplikten och nedmonterade försvaret. Socialdemokraterna har återinfört värnplikt och budgeterat försvaret högre än på många år.

    Det var dåvarande folkpartiet som hade idéer om att datorer i skolan skulle göra att eleverna sökte kunskap själva och inte skulle behöva s.k. katederundervisning.

    Exemplen är många på frågor som högern öppet har drivit men som i efterhand betraktas som ?påhitt av vänstern?.

    Så frågan är om du inte helt enkelt tillhör högerfalangen av socialdemokraterna.


    Högern som avvecklat försvaret? Det började redan på 70-talet, så nej, det var avvecklat långt sedan alliansregeringen ens var tilltänkt. 
    Jag är mer av ordning och reda framför flum och sociala experiment.
    Jag har alltid stött satsningar på säkerhet, såsom försvaret, rättsväsendet e.t.c.
    Jag är för kärnkraft.
    Jag är för att den utbildning som erbjuds ska vara av god kvalitet.
    Jag är för en viss återhållsamhet i migration och offentliga utgifter.

    Jag tycker det låter som att du är just höger. Alla skall med -mantrat bygger ju på att alla skall få samma mål oavsett väg du väljer. Att utbildningen skall vara av god kvalitet, är ju som flera skrivit ingen som motsätter sig, dock har vi halkat ned rejält de senaste 8 åren om man tittar på PISA-resultaten.

    Kärnkraft, då bör du rösta höger, samma avseende flum, sociala experiment och forskning, som idag kräver inkluderande och genusjämnställt för att få godkännande och statliga medel. Vilken forskning får vi då? Inte den vi kanske behöver. 
  • Anonym (Stina­)
    Thu 2 Sep 2021 10:17
    #8
    Anonym (Mr Right) skrev 2021-09-02 10:00:09 följande:

    Högern som avvecklat försvaret? Det började redan på 70-talet, så nej, det var avvecklat långt sedan alliansregeringen ens var tilltänkt. 


    Jag är mer av ordning och reda framför flum och sociala experiment.
    Jag har alltid stött satsningar på säkerhet, såsom försvaret, rättsväsendet e.t.c.
    Jag är för kärnkraft.
    Jag är för att den utbildning som erbjuds ska vara av god kvalitet.
    Jag är för en viss återhållsamhet i migration och offentliga utgifter.

    Jag tycker det låter som att du är just höger. Alla skall med -mantrat bygger ju på att alla skall få samma mål oavsett väg du väljer. Att utbildningen skall vara av god kvalitet, är ju som flera skrivit ingen som motsätter sig, dock har vi halkat ned rejält de senaste 8 åren om man tittar på PISA-resultaten.

    Kärnkraft, då bör du rösta höger, samma avseende flum, sociala experiment och forskning, som idag kräver inkluderande och genusjämnställt för att få godkännande och statliga medel. Vilken forskning får vi då? Inte den vi kanske behöver. 
    Men du är medveten om att det var högern som tog bort den allmänna värnplikten och att det var vår socialdemokratiska regering som återinförde den, mot oppositionens åsikt?

    Du är medveten om att alliansen inte haft en samlad linje kring kärnkraft och att moderaterna har varit de som varit minst intresserade av att utveckla kärnkraften i Sverige - en hållning de delar med t ex socialdemokraterna?

    Vad gäller pisaresultaten tror jag att du är oinsatt. Du måste titta på pisaresultat över tid och sedan se under vilken period de testade eleverna gått i skolan. Då kommer du se vilken regering som styrt skolan under de år som elever inhämtat den kunskap som sedan mätts när de gått i åttan. Spoiler: det är inte som du tror.

    Förutom rena känslofrågor som vad man känner är flum eller verkar seriöst, finns det inte några sådana höger/vänsterhållningar som du verkar tro. Ett tips är därför att helt enkelt göra en partikoll. Finns ju flera på nätet, en del mer avancerade än andra. Så gör en sån och se var du befinner dig partipolitiskt i rena sakfrågor.
  • Anonym (Ny vänste­r) Trådstartaren
    Thu 2 Sep 2021 15:22
    #9
    Anonym (Stina) skrev 2021-09-02 07:16:33 följande:

    Har stött på flera som tänker som du. Och det som alltid slår mig är att det de säger är viktigt för dem ofta är rena vänsterfrågor, men de TROR att det är högerfrågor.

    T ex försvaret. Det är högern som har avvecklat försvaret. Det var alliansen som tog bort värnplikten och nedmonterade försvaret. Socialdemokraterna har återinfört värnplikt och budgeterat försvaret högre än på många år.

    Det var dåvarande folkpartiet som hade idéer om att datorer i skolan skulle göra att eleverna sökte kunskap själva och inte skulle behöva s.k. katederundervisning.

    Exemplen är många på frågor som högern öppet har drivit men som i efterhand betraktas som ?påhitt av vänstern?.

    Så frågan är om du inte helt enkelt tillhör högerfalangen av socialdemokraterna.


    Anonym (Mr Right) skrev 2021-09-02 10:00:09 följande:
    Högern som avvecklat försvaret? Det började redan på 70-talet, så nej, det var avvecklat långt sedan alliansregeringen ens var tilltänkt. 
    Jag är mer av ordning och reda framför flum och sociala experiment.
    Jag har alltid stött satsningar på säkerhet, såsom försvaret, rättsväsendet e.t.c.
    Jag är för kärnkraft.
    Jag är för att den utbildning som erbjuds ska vara av god kvalitet.
    Jag är för en viss återhållsamhet i migration och offentliga utgifter.

    Jag tycker det låter som att du är just höger. Alla skall med -mantrat bygger ju på att alla skall få samma mål oavsett väg du väljer. Att utbildningen skall vara av god kvalitet, är ju som flera skrivit ingen som motsätter sig, dock har vi halkat ned rejält de senaste 8 åren om man tittar på PISA-resultaten.

    Kärnkraft, då bör du rösta höger, samma avseende flum, sociala experiment och forskning, som idag kräver inkluderande och genusjämnställt för att få godkännande och statliga medel. Vilken forskning får vi då? Inte den vi kanske behöver. 
    Från sent 60-tal har försvarsbudgeten och antalet förband ständigt minskat. Men det var vid försvarsbesluten under 90-talet och tidiga 2000-talet som de drastiska nedskärningarna gjordes och man avvecklade många regementen och förband samt mängder av gammal materiel som sedan inte ersattes med någon ny.
    Många av de större nedskärningarna har gjorts under regeringarna Bildt (m), Carlsson (s), Persson (s) och Reinfeldt (m).

    Tar vi försvarsbeslutet under regeringen Reinfeldt, så handlade det om att tona ned hotbilden till noll för att övertyga väljarna om att försvaret inte behövdes och Reinfeldt talade t.o.m. om försvaret som ett "särintresse".
  • Anonym (Ny vänste­r) Trådstartaren
    Wed 8 Sep 2021 15:05
    #10

    Här håller jag med om att sänka kraven är fel väg att gå.

    <iframe src="www.facebook.com/plugins/post.php%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fdrougge.ida%2Fposts%2F406241717535713&show_text=true&width=500" width="500" height="735" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowfullscreen="true" allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share"></iframe>

Svar på tråden Ny vänster